3 år i januar og har fortsatt dubb

tingeling1990

Glad i forumet
Vårt barn blir 3 om litt over 1 mnd og sover fortsatt 1 time på dagtid. Er dette "normalt". Når avvenne? Hun sover ellers fra 19-6(7) alt etter som når jeg begynner på jobb. Ikke vanskelig å legge og er stort sett i veldig godt humør, litt grinete på enkelte ettermiddager og sier selv at hun er trøtt og sliten :p føler hun trenger dubben fortsatt men hun kan vell ikke ha den for alltid :)
 
Det er jo bare å følge behovene til barnet :) jeg ville nok ikke kuttet den duppen før legging på kveld ble forstyrret:) jeg sov selv 1 time dupp på dagtid til jeg var voksen og fikk egne barn, nå sover jeg når de sover:hilarious: alle barn er jo ulike:rolleyes:
 
Da ville jeg fortsatt med soving på dagen:)
 
Søvn er veldig individuelt. Når søvnen ikke påvirker leggetid og nattesøvn og barnet virker til å ha dette behovet så ville jeg ventet. Jeg ville nok ventet til det begynner å bli lysere ute. Denne tiden er det ikke så enkelt å slutte å sove. De fleste er ekstra slitne på denne tiden av årer
 
Her er nr 1 3 1/2 år og sover 1 1/2 time på dagtid. Legger seg 18.30 på kvelden (sovner med en gang) og sover til ca 7. Han har stort søvn behov og trenger den hvilen midt på dagen.
 
Min eldste sov ca 1 time på dagtid fram til han var ca 3 år og 9 mnd. Vi slutta når det ble sommerferie fra barnehagen og han kunne sove litt lengere om morgenen.
Men det hendte at han litt under hvile-stunden i barnehagen helt fram til han var 5 år.

Nr 2 ble 3 år i September og han sover fortsatt ca 1 time på dagen. Blir å fortsette så lenge han virker å ha behov for det.
 
Nr 2 er snart 4 år og kan enda ville ha dupp. Bhg maste om han ble for stor til å duppe der, endte med en sint gutt.
 
Min blir også 3 i januar. Han sover enda en dupp på dagtid. Så det er helt normalt. Ungen slutter nokk selv når ungen ikke har det behovet mer.
 
Eldste sov dupp til hun var ca 3,5. Men sov bare ca 15min mot slutten. Hun er nå 4,5 og kan lett sovne i bilen når vi er ute og farter uten at det gjør at hun blir vanskelig å legge til kvelden. Bare følg barnet og ikke hva som er "normalt" eller ikke :)
 
Eldste min som lur på dagtid frem til rett rundt 3 års dagen. Nå er han snart 5 og sovner gjerne i bilen om ettermiddagen om han er veldig trøtt. Han våkner utrolig tidlig også her da
 
Folks søvnbehov er jo så forskjellig så jeg tror at om min egen unge viser tegn til å trenge dupp så vil han få det men kun om det ikke forstyrrer nattesøvnen. Har en venninne som sov en dupp hver dag lenge etter hun ble voksen :hilarious:
 
Frøkna mi på 3,5 får enda en lur når vi er hjemme, på oppimot en time :) i bhg har hun ikke tid til det lengre (hun har heller aldri sovet godt i vogn).
Ingen problemer med nattesøvn (enda), hun legger seg kl 19-19.30 og sover gjerne til 09 hvis vi ikke trenger å stå opp tidlig :)
Jeg er selv en som liker å kunne ta meg en lur når jeg har mulighet, så hun har det nok etter meg:p
 
Jeg har hatt flere 3-åringer i barnehagen som fortsatt dupper på den alderen, alt fra 30 min til 3 timer, noen har jo større søvnbehov ☺️ Så bare å la de sove!
Skulle ønske frøkna her sov dupp lengre, hun sluttet selv rundt 2.5 år (litt før). Hun bare nektet plent å sove på dagen, selv om egentlig behovet var der. Ble mange tidlige kvelder og en sur unge :laughing002 men vi fikk jo dessverre ikke gjort noe med det.
I helgene så kjørte vi av og til bevisst langtur med bila, så hun sovnet og slappet av litt, var eneste som funket, men barnehagen kunne ikke gjøre det da :laughing002
Hun har dog aldri vært sovebarn på dagtid, sov korte intervaller da hun var baby også. Heldigvis aldri vært noe problem med legging, og nå som hun er 4 år har hun også sovet godt på natta de siste to årene :gen014
 
La henne sove så lenge hun trenger og det ikke er problem og legge henne ☺️ noen trenger. Er søvn enn andre ☺️
 
I rammeplanen for barnehager så står det at barna skal ha hvilestund. (Usikker på ordlyden, om de skal ha, om det skal tilbys, eller mulighet for)

Da min eldste byttet barnehage det året ham fylle 4 så hadde de hvilestund hver dag. Noen sovnet, andre lå å hørte på musikk/lydbok. De som ikke ville lekte eller holdt på med hovedaktivitet. Uansett roligere da enn andre tidspunkter på dagen.

Har som ped.leder selv erfart at et barns utvikling gikk i stå da foreldrene insisterte på at han kun skulle få sove 15 minutter. Han begynte å stamme, tisset på seg ofte. Hadde heldigvis en god leder, og det endte med at barnet fikk sove 1,5 t i bhg.
Praksis nå når foreldre ønsker at vi vekker er at jeg svarer at jeg kan sjekke om barnet er klar for å våkne, men at det får sove mer dersom det ikke våkner av lett berøring og navnet sitt.
 
I rammeplanen for barnehager så står det at barna skal ha hvilestund. (Usikker på ordlyden, om de skal ha, om det skal tilbys, eller mulighet for)

Da min eldste byttet barnehage det året ham fylle 4 så hadde de hvilestund hver dag. Noen sovnet, andre lå å hørte på musikk/lydbok. De som ikke ville lekte eller holdt på med hovedaktivitet. Uansett roligere da enn andre tidspunkter på dagen.

Har som ped.leder selv erfart at et barns utvikling gikk i stå da foreldrene insisterte på at han kun skulle få sove 15 minutter. Han begynte å stamme, tisset på seg ofte. Hadde heldigvis en god leder, og det endte med at barnet fikk sove 1,5 t i bhg.
Praksis nå når foreldre ønsker at vi vekker er at jeg svarer at jeg kan sjekke om barnet er klar for å våkne, men at det får sove mer dersom det ikke våkner av lett berøring og navnet sitt.

Siden rammeplana ble revidert i fjor, så er det mye mere SKAL og MÅ istedenfor bør, så jeg tolker det at det skal tilrettelegges for hvile ☺️

Jeg har samme erfaring som deg angående barn som plutselig ble å slutte med dupp eller korte ned. Hadde ett barn i barnehagen som i flere mnd var illsint, det skapte dårlige situasjoner for barnet, og frustrasjonen gikk på bekostning av andre barn, det ble vanskelig å komme inn i lek - eller holde fokuset i leken over en stund, konflikter ble taklet dårlig, uavhengig av veiledning. Barnet ble etterhvert slik hjemme også, og vi begynte med dupp igjen etter tett samarbeid med oss, og jeg brenner litt for at barna skal sove da det er viktig for utvikling av hjernen ☺️ Da gikk det seg til! Utrolig hva søvn gjør.
 
Siden rammeplana ble revidert i fjor, så er det mye mere SKAL og MÅ istedenfor bør, så jeg tolker det at det skal tilrettelegges for hvile ☺️

Jeg har samme erfaring som deg angående barn som plutselig ble å slutte med dupp eller korte ned. Hadde ett barn i barnehagen som i flere mnd var illsint, det skapte dårlige situasjoner for barnet, og frustrasjonen gikk på bekostning av andre barn, det ble vanskelig å komme inn i lek - eller holde fokuset i leken over en stund, konflikter ble taklet dårlig, uavhengig av veiledning. Barnet ble etterhvert slik hjemme også, og vi begynte med dupp igjen etter tett samarbeid med oss, og jeg brenner litt for at barna skal sove da det er viktig for utvikling av hjernen ☺️ Da gikk det seg til! Utrolig hva søvn gjør.
Oh yes! Søvn er livsviktig! Pleier også å spørre foreldre om der ikke er bedre at barnet tar seg en dupp fra 11.30, enn å sovne over matpakka I 14.30-tiden. Illsinte og trøtte barn krever i hvertfall mye mer enn hva bhg er tilrettelagt for nå.
 
Mi er snart 18 måneder og har som oftest behov for to dupper enda. Hun skal selvfølgelig få sove når hun er trøtt, så lenge det er til hennes eget beste. Sik det er akkurat nå så, ja jo mindre hun sover på dagen, jo værre blir natten. Jeg måtte rett og slett bare drite i alle råd og meninger og historier fra andre og følge min egen magefølelse. Prøvde lenge med bare en dupp fordi det var forventet og såkalt "vanlig". Det var et helvete for alle sammen. Så da kjører vi på med to duppelurer om dagen og lille sover bedre enn før på natta. :D
 
Back
Topp