3åring som ikke vil spise

• Trådstarter Trådstarter AB
  • Opprettet Opprettet

AB

Forumet er livet
Eldstemannen vår har vært vanskelig i matveien siden litt før han ble 2år. Han er utrolig vanskelig å få i mat. Var på helsestasjonen for ett år siden, men lite hjelp å få der da han var normal i vekt og høyde. Nå i det siste er vi heldige om han spiser 1 skive om dagen[:(] De i barnehagen gir stadig tilbakemelding om at han sjelden vil spise noe, men frukt går ned på høykant (noe de egentlig ikke får hvis ikke de spiser først[:(]). Nå lurer mannen min på om han må gå til innkjøp av protein drikk for at han hvertfall skal få i seg litt av det. å planen er hvertfall å kontakte helsestasjonen igjen.

Noen som har vært bort i det samme? Alle tips mottas med stor takknemlighet.

Jeg har dessverre ingen gode råd, bortsett fra at jeg helt sikkert ville kontaktet helsestasjon FØR jeg bestemte meg for å putte i treåringen min proteindrikk!

Snuppa har også perioder hvor hun er småspist, men kun ei brødskive var veldig lite ja...

Lykke til

Andreas er også vanskelig å få i mat i perioder, nå siste var en periode på 3 uker, der han IKKE spiste noe... men pga påvist svineinfluensa, lungebetennelse, betennelse i luftrøret, sopp i munnen og halsinfeksjon. Var på Ahus, men de sa det ikke var noe farlig så lenge han drakk mer enn bare vann...
Men vi begynte med Minimax ernæringsdrikk som påfyll, noe som er helt greit å gi iflg de legene om barnet ikke får i seg nok næring.
Smaker også nesten det samme som Tine sjokomelk, bare litt søtere....

Ikke farlig å prøve... men snakk med HS eller lege først :-) Så du er på den sikre siden.
Lykke til[:)]

Takk så mye for klemmen Trisella[:)]

Tviler på at han er lei brød eller hvertfal lei bare brød. Fordi han spiser jo ikke noe annet heller. Han vil aldri ha middag. Fikk i han en halv pannekake i dag[8|]

Er vekten og allmenntilstanden hans fin så la han gå sulten til han spiser. Etter hvert vil nok apetitten gå mot det normale, det er bedre enn å begynne med en urekke alternativer (bedre mat, god mat, junkfood osv.) bare for at han skal spise, for da blir dem bare vant til det og *vips* så har du en unge som ikke spiser sunt lenger.

Hvis han er ukonsentrert derimot i lange perioder av gangen og nærmest hopper opp 150 i IQ så fort han får i seg mat, burde du gjøre noe med det, hva man kan gjøre med det da blir så individuelt at jeg våger ikke å engang bevege meg inn i det territoriet.

Synes nok du bør ta kontakt med HS/lege, for å få sjekke bla mandler osv.

Ellers er jeg nok litt enig med Kal El.
Gutten vår har også perioder hvor han spiser dårlig.
Og jo mer vi streser og styrer med det, jo verre blir det.
Vi har også lagt merke til at han prøver å bruke mat/spising som et maktmiddel.

En veldig vanlig samtale hjemme hos oss ved middagstider:
"Jeg vil ikke ha noen ting middag"
"Nei, det er greit det. Det bestemmer du selv. Vi skal iallefall spise middag nå, og det hadde jo vært koselig om du ville holde oss med selskap."
Når han skjønner at han ikke vil bli servert noe annet, og at vi ikke kommer til å trygle og be, og love ham gull og grønne skoger for å få ham til å spise, så kommer han som regel og setter seg ved bordet og spiser.

MEN DETTE GJELDER JO SELVFØLGELIG BARE DERSOM BARNET ER FRISKT OG LEGGER PÅ SEG GREIT OSV

Ellers så er mine beste tips:
- gjør måltidsituasjonen til noe koselig (pent dekket bord, levende lys, blomster, og hyggelig samtale - ikke masing om spising)
- la barna være med å lage mat. La ham mose kokte poteter, ha smør og melk og krydder oppi gryta, da er det plutselig hans potetstappe

Back
Topp