3åring som ødelegger tingene sine

AnneS

Forumet er livet
VIP
Desemberlykke2017
Gah!
Hun fikk bamse-serien av peppa gris (hele familien) til bursdagen av onkelen sin og hadde disse med seg i senga.
Da jeg hørte noen lyder og stakk inn hodet, så hadde hun ødelagt to av dem med å dra av armer og fått ut fyllet på den ene.
I tillegg er hun fæl til å rive i bøker, så for øyeblikket får hun ikke lov å kikke i bøker alene.

Gode tips?
Jeg sier at hun ikke må gjøre det, at når ting blir ødelagt så må de kastes og at hun ikke får nytt. Hun sier unnskyld, men så er det like ille neste gang...

Opplever hun at hun ikke får nytt da?

Sorry, men gutten min er fire og ødelegger fortsatt ting :P Finner jeg ødelagte ting så går de i søpla, gjerne mens jeg påpeker det :P Kanskje du skal ta lekene og kaste de foran henne?

Da hadde jeg tatt de vekk, putta de i en pose og kasta den i søpla. Mens de så på.

Og så hadde jeg nok plukka den opp igjen når de ikke så det og evt prøvd å reparere det og gjemt det unna.

Men de hadde ikke fått nytt nei.

Jeg tenker at det enkleste er å gi henne leker som tåler en støyt. Treleker osv. Enkel utvei da.

Hva med å fjerne mesteparten av lekene og bøkene for en periode? Det er kanskje ikke greit overfor yngste?

Hvis hun har mye leker tenker jeg fjerne godt over halvparten. Så får det hun har igjen også kanskje større verdi :)
Ellers ingen tips, min river også bøker, men han er 15 mnd så kan jo ikke forklare på samme måte til han :p

Jeg tenker at det enkleste er å gi henne leker som tåler en støyt. Treleker osv. Enkel utvei da.

Hva med å fjerne mesteparten av lekene og bøkene for en periode? Det er kanskje ikke greit overfor yngste?
Ja, hun kan jo ha andre leker, men samtidig må hun jo lære at å ødelegge ting med vilje ikke er greit :shy:

Hvis hun har mye leker tenker jeg fjerne godt over halvparten. Så får det hun har igjen også kanskje større verdi :)
Ellers ingen tips, min river også bøker, men han er 15 mnd så kan jo ikke forklare på samme måte til han :p
Minsten her river ikke i bøker i det hele tatt :hilarious: men kan jo fortsatt komme :p

Minsten her river ikke i bøker i det hele tatt :hilarious: men kan jo fortsatt komme :p

Haha, har hørt at noen barn er litt mer rafsete av seg. Min klør veldig i fingra, skal fikle og krafse på ALT :hilarious:

Opplever hun at hun ikke får nytt da?

Sorry, men gutten min er fire og ødelegger fortsatt ting :p Finner jeg ødelagte ting så går de i søpla, gjerne mens jeg påpeker det :p Kanskje du skal ta lekene og kaste de foran henne?
Hun har (sammen med minsten) mye leker, så tror helt ærlig ikke hun merker at noe blir ødelagt og kastet. Skal jammen ta til meg tips om å fjerne mye leker, så ser hun at det minker hvis hun fortsetter å ødelegge :shy:
Jeg tar og kaster dem foran henne mens jeg forklarer at slik går det når man ødelegger ting med vilje. Da må de i søpla.

Gleder meg til den dagen der vi kan låne bøker på biblioteket :hilarious:

Haha, har hørt at noen barn er litt mer rafsete av seg. Min klør veldig i fingra, skal fikle og krafse på ALT :hilarious:
Skal se at han får smaken på det hvis han først får revet noe :p
Men foreløpig tar han med seg en bok og rygger inn for landing på fanget vårt :p

Hun har (sammen med minsten) mye leker, så tror helt ærlig ikke hun merker at noe blir ødelagt og kastet. Skal jammen ta til meg tips om å fjerne mye leker, så ser hun at det minker hvis hun fortsetter å ødelegge :shy:
Jeg tar og kaster dem foran henne mens jeg forklarer at slik går det når man ødelegger ting med vilje. Da må de i søpla.

Gleder meg til den dagen der vi kan låne bøker på biblioteket :hilarious:

Uff, ikke lett det der... syns det er så håpløst og ungene virker så ekkelt bortskjemte når de driter i lekene sine. Men jeg truer med å kaste leker når de ikke gidder å bry seg når jeg ber dem rydde. «Ok, da henter jeg en bossekk da...» da skal du se de får fart på seg :P For de vet jeg mener det, har kastet leker før som de har grått etter og reddet fra bossbøtta. :rolleyes:

Tror det å begrense lekene som er framme og vise at det er ikke bare å kjøpe nytt. Tror det vil komme seg etterhvert.

Uff, ikke lett det der... syns det er så håpløst og ungene virker så ekkelt bortskjemte når de driter i lekene sine. Men jeg truer med å kaste leker når de ikke gidder å bry seg når jeg ber dem rydde. «Ok, da henter jeg en bossekk da...» da skal du se de får fart på seg :p For de vet jeg mener det, har kastet leker før som de har grått etter og reddet fra bossbøtta. :rolleyes:

Tror det å begrense lekene som er framme og vise at det er ikke bare å kjøpe nytt. Tror det vil komme seg etterhvert.
Håper det :)
Måtte nettopp opp og si unnskyld til henne fordi jeg ble litt sur isted, og forklarte hvorfor jeg ble litt oppgitt. Fant de der bomullsdottene OVERALT:shy:
fikk en god kos før jeg gikk ut :happy:

Var/ er sånn her enda. Fant en ødelagt leke for ca 30 min siden. Er datteren vår på 5.5 år som har ødelagt mest leker. Nå orker vi ikke mer. De får ikke leker utenom jul og bursdag og de får heller ikke kjøpe det selv med penger med mindre det er noe spesielt eller de har klart å ha noe lenge. Sønnen vår på 3 år har aldri vært så destruktiv ang leker, men de lekene han ødelegger synes mer da eldste ødela bøker og dro ut fyllet av bamser. Eldste er også god på å skylde på broren sin for ting hu ødela og gjemte.

Var/ er sånn her enda. Fant en ødelagt leke for ca 30 min siden. Er datteren vår på 5.5 år som har ødelagt mest leker. Nå orker vi ikke mer. De får ikke leker utenom jul og bursdag og de får heller ikke kjøpe det selv med penger med mindre det er noe spesielt eller de har klart å ha noe lenge. Sønnen vår på 3 år har aldri vært så destruktiv ang leker, men de lekene han ødelegger synes mer da eldste ødela bøker og dro ut fyllet av bamser. Eldste er også god på å skylde på broren sin for ting hu ødela og gjemte.
Det er akkurat slik min frøken holder på, med bamser og bøker :shy:
Det er til å bli gal av:p

En på 3 år er jo ganske stor. Har du rett og slett spurt hvorfor hen ødelegger ting? Altså der og da, type "hvorfor ødela du den"?

En på 3 år er jo ganske stor. Har du rett og slett spurt hvorfor hen ødelegger ting? Altså der og da, type "hvorfor ødela du den"?
Jepp. "hvorfor gjør du det?". Det eneste hun evnt svarer er "unnskyld" mens hun ser ned. Det virker som hun forstår at det er galt. Men som sagt, like ille neste gang igjen :shy:

3 åringer er jo ikke sp store synes jeg da, men om hun har godt språk så kan du jo spørre hvorfor

3 åringer er jo ikke sp store synes jeg da, men om hun har godt språk så kan du jo spørre hvorfor
Hun har tålig godt språk, men jeg får ikke noe godt svar. Det virker som hun vet at hun gjør noe feil, men samme greia neste gang :shy:
Hun skal jo lære, og da får hun oppleve at det går tomt for leker hvis hun fortsetter å ødelegge dem :)

Jepp. "hvorfor gjør du det?". Det eneste hun evnt svarer er "unnskyld" mens hun ser ned. Det virker som hun forstår at det er galt. Men som sagt, like ille neste gang igjen :shy:
Jeg hadde nok prøvd å snakke mer med henne. Si at det er fint at hun ber om unnskyldning,men at du lurer på hvorfor hun ødelegger ting. Viktig å ikke være irritert eller vise for mye skuffelse,men spørre åpent. Du kan også prøve å gjette på årsak,feks spørre om det er fordi hun er sint eller lei seg.

Jeg hadde nok prøvd å snakke mer med henne. Si at det er fint at hun ber om unnskyldning,men at du lurer på hvorfor hun ødelegger ting. Viktig å ikke være irritert eller vise for mye skuffelse,men spørre åpent. Du kan også prøve å gjette på årsak,feks spørre om det er fordi hun er sint eller lei seg.
Får nok gjøre det :)
Hun er generelt flink til å si (mens hun gråter/hyler): jeg er lei meg/jeg er sinna. Men så varer det et par minutter, så er hun ferdig :shy:

Back
Topp