Spennende tråd, da vi venter nr 3 i september. Siden vi ikke har fått det tredje barnet enda så har jeg ikke erfaringene enda, men her i alle fall grunnene mine til å velge å få tre. (Kopierer mitt svar fra en annen tråd om samme tema):
«
Jeg er vokst opp som enebarn og var helt klar på at mine barn skal ha søsken. Det har vært og er fortsatt utrolig sårt å ikke ha den nære relasjonen jeg ser andre har med sine. Våre barn har heller ingen søskenbarn i nærheten. Og det hadde ikke jeg heller som barn.
Nå skal det sies at jeg på ingen måte ønsker å angripe/shame de som kun ønsker/kan få ett barn. Vil likevel oppfordre de som ender opp med ett barn til å sørge for å bygge et godt nettverk rundt barnet og dra på ferie med venner sålangt det går
Grunnene til at vi får det tredje barnet er:
(Ikke i prioritert rekkefølge)
- De får forhåpentligvis nær relasjon og støtte i hverandre
- Noen å dele ansvaret med når vi foreldre blir gamle. Alt ligger på meg i dag og det kjenner jeg veldig på.
- Ønsket om at vi og dem skal få en stor familie å dele tradisjoner som jul og andre ferier med nå og i fremtiden. Jeg var alltid alene bare med mine foreldre som barn.
- To barn er ikke nok for å "sikre" dette, noen kan falle fra i løpet av livet eller flytte utenlands. (Grusom tankegang, men ja..)
For mange er 2 barn nok for å kunne oppfylle mye av dette, men det avhenger ofte av nettverket utenom.
Jeg er nok litt preget av å være enebarn. Samboer er vokst opp I en flokk på 4 og synes egentlig at 2 var nok »
Ellers:
Mannen jobber på sjøen og er borte 2 uker av gangen, men da samtidig også hjemme i 4. Det er en super løsning for oss, men jeg vet at det første året blir heftig. De andre er 4 og 6 når minste kommer i september. Jeg har en fleksibel jobb hvor jeg kan ha hjemmekontor i perioder om jeg ønsker. Det letter logistikken med levering og henting, særlig når jeg er alene. Vi har tre besteforeldre i nærheten som stiller opp ved behov (men ikke over natt). De er jeg ganske avhengig av når mannen er på jobb og de eldste skal på fritidsaktiviteter. Med hun eldste kan vi begynne å dra nytte av litt samkjøring med andre foreldre.
Vi kjøpte hus med 5 soverom + kjellerstue før vi visste om vi ville ha nr 3 (mannen var ikke helt overbevist). Måtte 5-10 min lenger unna sentrum enn vi egentlig ønsket, men stortrives. Som bil har vi Peugeot 5008 med tre fullverdige bakseter. 7 seter totalt ved behov. Igjen en baktanke fra meg ved kjøp av den
. Vi tenker å kjøpe ny bil nr 2 nå, da den vi har er liten. Med riktig bilstolkombinasjon får man 3 barnestoler inn i de fleste biler i mellomstørrelse. Mange vil jo si de klarer seg med én bil alle går inn i, så det er jo egentlig ikke nødvendig.
Gleder meg til å se flere svar her fra folk som har erfaring med 3