25/5 regelen eller 23/5 regel?

~haremamma~

Elsker forumet
Hvilke av disse er rett? eller er begge det?
mangler norsk og nynorsk på allmenfaglig påbygging.
og vurderer sterkt å utdanne meg som lærer. Men kan jo ikke søke på dette uten de to siste fagene da..
men den dær regelen kan jo gjøre slik at jeg slipper å ta opp de fagene?
hvordan fungerer den regeln egentlig? googla litt men er så mange forskjellige svar.

leonorasmamma skrev:
Anbefaler deg å se på samordna opptak sine sider.

takk.. skal se dær:)

Regelen sier 23/5, men jeg er forvirret..

Kan man søke høyere utdanning uten å ha fullført generell studiekompetanse dersom man går under 23/5 regelen? Jeg må definitivt avtale møte med en rådgiver.....

Typisk at det er vinterferie..

LittleMonkey skrev:

Kan man søke høyere utdanning uten å ha fullført generell studiekompetanse dersom man går under 23/5 regelen? Jeg må definitivt avtale møte med en rådgiver.....

ja, men er jo noen fag du må ha uansett! og jeg ser jeg må ha norsk, så da kan jeg bare glemme denne regelen.
Mangler bare norsk og nynorsk for å få generell studiekompetanse:)

etter 23/5 regelen må man ha norsk,naturfag,historie,matte,samfunnsfag og engelsk.i tillegg må man ha jobbet/utanning i til sammen 5 år etter fylte 18år:)

lille olle bolle skrev:
etter 23/5 regelen må man ha norsk,naturfag,historie,matte,samfunnsfag og engelsk.i tillegg må man ha jobbet/utanning i til sammen 5 år etter fylte 18år:)

Etter fylte 18? 

lille olle bolle skrev:

Hvor får du dette fra ?
Holder på med studiekompetanse etter 23/5 regelen nå, og dette var en nyhet for meg..

~haremamma~ skrev:

LittleMonkey skrev:

ja, men er jo noen fag du må ha uansett! og jeg ser jeg må ha norsk, så da kan jeg bare glemme denne regelen.
Mangler bare norsk og nynorsk for å få generell studiekompetanse:)

*kremt* norsk og nynorsk??? Nynorsk er norsk. Det heter hovedmål og sidemål. Og muntlig.

Stita skrev:

lille olle bolle skrev:

Hvor får du dette fra ?
Holder på med studiekompetanse etter 23/5 regelen nå, og dette var en nyhet for meg..

Jeg gikk under 23/5 regelen, og måtte ha jobbet/gått skole/vært hjemme med barn i 5 år etter fyllte 18 år. Samordna opptak sa at de var streng på at det kun var det man har gjort etter 18 år som teller.

Jeg sendte mail til en rådgiver forrige uke for å høre hvilke muligheter jeg hadde og hva jeg trengte av fag for å få generell studiekompetanse. Har fagbrev og er 24 år gammel, og fikk svar:

De fagene som inngår her er det du trolig mangler fra Vg1/Vg2:

Norsk 10 t/u (du har 4 av 14 t/u fra før - 2 t/u på Vg1 og 2 t/u på Vg2)
Matematikk 5 t/u (du har 3 av 8 t/u fra før - på Vg1)
Naturfag 3 t/u (du har 2 av 5 t/u fra før - på Vg1)
Historie 5 t/u

Fagene Engelsk 5 t/u (Vg1 og Vg2) samt Samfunnsfag 3 t/u (Vg2) er OK fra før innen yrkesfaglig utdanning.

Dette er bare litt av det han skrev da. Forklarte litt om påbygg og hvordan jeg kunne søke osv, men jeg har ikke mulighet for å gå fullt på påbygg i et helt år, så da blir det å ta opp enkelte fag etterhvert. Har meldt meg på matte til høsten.

Akkurat det han skrev om engelsk og samfunnsfag forstod jeg ikke helt da men :p

*Becca* skrev:

Stita skrev:

lille olle bolle skrev:

Hvor får du dette fra ?

Jeg gikk under 23/5 regelen, og måtte ha jobbet/gått skole/vært hjemme med barn i 5 år etter fyllte 18 år. Samordna opptak sa at de var streng på at det kun var det man har gjort etter 18 år som teller.

Jeg finner ingen steder at det står at dette gjelder etter fylte 18år.. 
Hvis det er sånn så må jeg jo utsette alt i 1 år! faderullan!

LittleMonkey skrev:

*Becca* skrev:

Stita skrev:

lille olle bolle skrev:

Hvor får du dette fra ?

Det kan være de har endret det, men jeg husker jeg måtte vente 1 ekstra år fordi de begynte å telle etter fylte 18 år. Du kan jo bare ringe samordna opptak og høre?

*Becca* skrev:

LittleMonkey skrev:

*Becca* skrev:

Stita skrev:

lille olle bolle skrev:

Hvor får du dette fra ?

Det kan være de har endret det, men jeg husker jeg måtte vente 1 ekstra år fordi de begynte å telle etter fylte 18 år. Du kan jo bare ringe samordna opptak og høre?

Ja, må gjøre det. Synes jo det er litt rart at det ikke står noen steder hvis det er sånn, så jeg håper det er feil for min egen del. 

Back
Topp