24 tips til en vellykket julaften – med små barn

Ikke i bruk

Forumet er livet
Det er knyttet store forventninger til barnas første julefeiringer. Her er tipsene som øker sjansene for at feiringen blir så koselig som dere håper på.

2. Hold på rutinene
Behold så mange rutiner som mulig. Stå opp til vanlig tid, la barnet holde på sovetidene sine i løpet av dagen, og legg barnet til noenlunde vanlig tid. Det kan fort bli ris til egen bak å la den lille få lov til å være ekstra lenge våken. For en trøtt liten tass trenger rett og slett søvn mer enn gavene og selskapet.

9. Snu om på rekkefølgen!
Hva med å begynne med pakkene i år? Det er jo høydepunktet for mange barn, og da er det kjipt om barnet sovner før dere kommer så langt i programmet. Eller alternativt er overtrøtt og surt.

13. Egen mat til barna?
Ikke forvent at barnet skal like ribbe, pinnekjøtt eller juletorsk – særlig om det ikke har smakt på det før. Det er lov til å servere kjøttkaker til de minste, selv om det er jul. Det viktigste er vel å kose seg med maten? Og et barn som protesterer og knapt spiser er jo ikke noe godt utgangspunkt for resten av kvelden.

Les alle tipsene her. Har du noen egne tips å dele? :)
 
Tenker at pakkene kan åpnes 1. og 2. juledag også om det er mange gaver.

Snakke med barna også ved bordet. Slappe av og nyte kvelden med dem.

Gi gode klemmer og si glad i deg til barna om julekvelden.

Ikke ta for mange bilder. Feks slik at maten blir kald, ta bilder av hver gave osv.
 
For vår del gikk det helt fint å bryte rutiner, ikke stress så innmari med rutiner er mitt tips, min fikk geller en ekstra lur på dagtid
Kos dere med familie
 
Pakkene kan pakkes opp hele romjula! Vi pakker bare opp de gavene som er fra de som er tilstede. Resten fordeler vi utover de neste dagene.

Et annet tips er å starte julemiddagen tidlig. Så har man mer å gå på/mindre stress med å rekke kaffe, kaker og gaver etterpå. Alt tar tid!
 
Vi tar middagen en time tidligere i år, men kommer til å åpne noen gaver før også tenker jeg :) Hun her skjønner nok ikke så mye, men gøy å la henne få bli med å rive av papir. Også skal vi ha mobilfri kveld!
 
Her har vi blitt enige om at vi tar det som er viktigst for barna først. Vi starter derfor med gå rundt juletreet og få besøk av nissen :santa Så blir det middag klokken fem og litt gaveåpning før leggetid. Har ingen betenkelighet med å spre gaveåpningen utover dagen og romjulen slik at det blir mindre overveldende.

Vi har en gutt som sliter med å sovne, våkner om natten og står opp grytidlig neste morgen hvis vi roter med rutinene. Etter noen ganger på overnatting hos bestemor og bestefar har de endelig skjønt at det blir best for alle hvis han får lagt seg rundt vanlig tid. Så kan heller de kose seg med voksentid og en god vin etter at vi har dratt for kvelden :)
 
Pakkene kan fordeles. Da varer bare spenningen lengre
 
Heldigvis ingen problemer med gaver her siden barna ikke får fra så mange.
Skal teste dette ut imorgen men vil tro jeg ihvertfall slipper mye mindre stress i år siden jeg jobber til 16 og skal etter planen komme hjem til varm mat og nesten ferdig dessert :laughing005 lager og ordner alt idag istedenfor, men det gir også de hjemme muligheten til å ha med barna ut imorgen og kose seg :D
 
Back
Topp