.

Hei.

På fredag testet jeg positivt på en graviditetstest. Testet fordi menstruasjonen var sen. Tok ny test på lørdag som også var positiv. Hadde akkurat kommet hjem fra ferie og skulle bare utelukke graviditeten ettersom jeg var på en skikkelig jentetur med masse alkohol involvert. Jeg får helt noia av å tenke på dette. Jeg er 29 år, har aldri vært gravid før, og trodde heller ikke jeg kunne bli det da jeg har endometriose og jeg har fått beskjed av legen at jeg mest sannsynlig må ha hjelp til å bli gravid (har gått uten prevensjon i mange år). Men nå skjedde det altså. Og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre i det hele tatt. Jeg er på mitt gamle hjemsted på ferie, langt unna hvor jeg bor til vanlig, kjæresten min er ikke her og jeg er i svangerskapsuke 5+2.

Kan jeg få noen gode råd til hva jeg bør gjøre.. Jeg er helt blank, gråter hele tiden og er livredd.

Kjenner mange som har drukket alkohol tidlig i svangerskap fordi de ikke visste at de var gravide. Så akkurat det tror jeg går fint. Helt i starten av et svangerskap er ikke morkaken etablert men embryoet får næring fra en plommesekk som dannes ved befruktning. Det betyr at dere enda ikke deler næringskilde. Ingen grunn til å drikke masse når man vet at man er gravid såklart, men samtidig usannsynlig at det har gjort stor skade. Husk at man tidligere drakk mindre mengder alkohol gjennom hele svangerskapet. Såklart ikke ideellt og det gikk sikkert dårlig iblant, men overvekt av svangerskap må jo ha gått bra også :)

Videre går du på apoteket og kjøper folsyretabletter som skal tas hele første trimester :) det haster ikke med å ringe fastlege eller helsestasjon(jordmor) helt enda, men du kan gjøre det når du kommer hjem fra ferie. Første kontroll er sjelden før etter 8+0 og senere ved mindre det er noe spesielt som skl følges opp (feeks at du hr diabetes, lavt stoffskifte. Underliggende tilstander man er klar over fra før).
Gratulerer med svangerskapet :)

Hei kjære deg!

Når det kommer til alkoholen, så er det "alt eller ingenting" så tidlig. Dvs, sjansen for at det har skadet fosteret er lav.

Hvis du ønsker å beholde, så tenker jeg at du stikker innom apoteket og kjøper deg en boks folat. Du kan også ringe jordmor i din hjemmekommune for å avtale første time; legg gjerne vekt på at du er førstegangsgravid og gjerne vil ha en samtale tidlig.

Om du er usikker, eller bare trenger lufte hodet, så kan du ta en samtale med Amathea stiftelsen. :)

Lykke til!

Hei.

På fredag testet jeg positivt på en graviditetstest. Testet fordi menstruasjonen var sen. Tok ny test på lørdag som også var positiv. Hadde akkurat kommet hjem fra ferie og skulle bare utelukke graviditeten ettersom jeg var på en skikkelig jentetur med masse alkohol involvert. Jeg får helt noia av å tenke på dette. Jeg er 29 år, har aldri vært gravid før, og trodde heller ikke jeg kunne bli det da jeg har endometriose og jeg har fått beskjed av legen at jeg mest sannsynlig må ha hjelp til å bli gravid (har gått uten prevensjon i mange år). Men nå skjedde det altså. Og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre i det hele tatt. Jeg er på mitt gamle hjemsted på ferie, langt unna hvor jeg bor til vanlig, kjæresten min er ikke her og jeg er i svangerskapsuke 5+2.

Kan jeg få noen gode råd til hva jeg bør gjøre.. Jeg er helt blank, gråter hele tiden og er livredd.
Hvis du ønsker å beholde, så ville jeg tatt det helt med ro ift den drikkinga :Heartred Som de andre her sier, du og foster deler ikke næringskilde ennå/du er ikke matfat ennå.

Prøv å puste med magen, og ta det rolig. Er det lenge til du treffer kjæresten igjen? Hvis dere begge ønsker barn er det jo en veldig hyggelig nyhet, og kanskje best å ta face to face. Så passer det kanskje ikke helt inn i planene du/dere har- men barn kommer sjelden etter planen.

Ønsker deg alt godt

Enig i det de andre har skrevet med alkoholen, det går fint! :Heartred

Hva lurer på om om første kontroll hos lege/helsestasjon? Hvis du velger å beholde er det noen blodprøver som skal tas senest uke 12, så du har god tid. Samtidig kan det ta litt tid å få time, iallfall nå i sommerferien, så skader ikke å ringe denne uka og bestille time. Jordmor og lege kan også være gode samtalepartnere, hvis du trenger noen å snakke med :)

Tusen takk for alle svar, det setter jeg stor pris på ❤️

Bør jeg oppsøke lege/helsestasjon så fort som mulig?

Nei, det haster som sagt ikke ved mindre du er usikker på om du vil beholde eller ikke :)
Søk opp svangerskap+helsenorge og se hva som anbefales. Der finner du oppdatert og korrekt info om kontroller, svangerskapet og hva man kan spise og ikke. I tillegg laster du ned appen «nørs» som er Helsedirektoratet sin offisielle app. Der får du korrekt informasjon pm svangerskapet underveis (finnes jo et hav av apper og alle er ikke lukke godt oppdatert ifht rådene man følger i Norge).

Du kan fint vente til rundt uke 7-8 med å ringe lege. Noen får første time tidlig mens andre må vente litt. Det er noe avhengig av kapasitet hos lege og jordmor. Men akkurat nå er det ferieavvikling begge steder :) Første kontroll er en gang mellom uke 9-12 hos lege sånn ca, da får du tatt blodprøver og henvisning til tidlig ultralyd i uke 12-14 ved sykehus gitt at de har kapasitet i ditt inntksområde.

Hei.

Dette går helt fint. Barnet er ikke koblet til deg på noen måte enda og har ikke fått i seg alkohol. Etter uke 6 starter produksjon av morkaken. Frem til da har barnet en liten "matpakke" der inne det får næring av.

Du har ikke skadet barnet på noen som helst måte. Du har ikke gjort noe galt. Gå på apoteket og kjøp folat for det trenger lille frem til uke 12. Og bestill en time hos fastlegen så du får tatt de vanlige blodprøvene.

Ønsker deg masse lykke til :Heartred Dette går helt fint og du tar kontakt med helsestasjon endten før helgen eller etter . Du må ikke gjøre det . Jeg gjorde det da jeg var 6 , 11 og 10+uker med de andre . 11 fordi jeg ikke visste før da . Se på det som en gave at dere har fått dette barnet . Svigermor har samme diagnose og hvert heldig å fått tre barn på naturlig måte , men også mistet et par opp igjennom årene .

Back
Topp