2 vs 3 Hunder

ventepus

Glad i forumet
Er det noen som har erfaring med dette? Er det stor overgang fra 2 til 3?
Vi har to hunder fra før, men har lyst på en til. "Problemet" er at vi håper på å bli gravid snart.

Vi kjøpte vår tredje hund når vesla var 5mnd gammel. Så de to har vokst opp sammen. Null problem.
Nå var dette en rase som ikke krever fem timer tur om dagen da. Hun er type familiehund som gjerne ligger under sofabordet når vi har travle dager ;)

Hva slags hunder hadde dere fra før av da?
Vi har to store hunder(husky), men de bor ute i hundegård på dagtid. Jeg lyst på en finsk lapphund. De to andre er så sterke og drar meg over ende hvis jeg ev. skal trille tur eller lignende. Men de er veldig fine å ha med på skitur og sånn da emoticon Sambo liker å ta med de på sykkeltur også, og da hadde det vært fint for meg å ha en mellomstor jeg kan gå med, uten å bli så sliten av å bli dratt hele turen.

Vi har dobermannhannhund, italiensk myndetispe og unghunden er en grosser schweizer sennenhundtispe. Veldig bedagelige alle sammen egentlig :)
De har tilpasset seg et liv i småbarnsfamilie og det veldig deilig.

Hvis du vet at du klarer en tredje hund og har overskudd så sier jeg bare kjør på! Kan ikke vente på at livet skal begynne ;)

Vil jo bare "kjøre på".. Må bare finne rette timing, og hund. Var det bra å få hunden i permisjonstiden? Og, hva slags bil har dere? tre hunder og eventuelt barnevogn osv.
Hehe

Vi har bare en hund da, en valp på snart 5 mnd. :) Jenta vår er snart 7 mnd. Så her fikk vi valp i permisjonstiden.. :) Gikk veldig fint, en de første 14 dagene var slitsomme.. Hunden måtte ut å tisse på natten, og det å være oppe på natten er ikke jeg vant med :P 

Ellers har det gått fint, men her står hunden en del i bånd når lillejenta er våken, ellers er hunden på verandaen (STOR) eller i bånd ute. :) Får to lange turer hver dag, på ca en time. :) Ellers småturer. :)

Funker fint, og etter ungene har lagt seg er det hundetid ;) Trening og lek :D 

Finsk lapphund er fine, men kan også anbefale Islandsk gjeterhund hvis du vil ha en lettlært hund som passer i familie.
Selv har vi en Border Collie mix, som vi er veldig fornøyd med. :)

Nei, guri.. Nå har jeg bestemt meg. Blir EURASIER  Nesten som finsk lapphund, bare bedre i forhold til hva vi bruker hunder til

vi har hatt på det meste 4 hunder
eneste som jeg synnes er mest tungvindt er at når en har 3-4 hunder så blir en mer bundet en når en har 2. Her har vi sett at det er lettere å få satt bort 1-2hunder hvis vi ska noe en da det har vært 3-4hunder
og jeg klarer ikke å lufte alle samtidig så må lufte bulkvis

bondekone skrev:
vi har hatt på det meste 4 hunder
eneste som jeg synnes er mest tungvindt er at når en har 3-4 hunder så blir en mer bundet en når en har 2. Her har vi sett at det er lettere å få satt bort 1-2hunder hvis vi ska noe en da det har vært 3-4hunder
og jeg klarer ikke å lufte alle samtidig så må lufte bulkvis

Er det jeg tenker og. Men sambo er fast bestemt at han skal ha to huskyer, og mener at jeg må få meg en hund jeg kan gå tur med. Den ene huskyen er min, men er nesten bare han som bruker hu. Bortsett fra når vi går på ski

ventepus skrev:
Vi har to store hunder(husky), men de bor ute i hundegård på dagtid. Jeg lyst på en finsk lapphund. De to andre er så sterke og drar meg over ende hvis jeg ev. skal trille tur eller lignende. Men de er veldig fine å ha med på skitur og sånn da emoticon Sambo liker å ta med de på sykkeltur også, og da hadde det vært fint for meg å ha en mellomstor jeg kan gå med, uten å bli så sliten av å bli dratt hele turen.

men hvorfor lærer du ikke hundene å gå på tur uten å trekke?

ventepus skrev:

Vil jo bare "kjøre på".. Må bare finne rette timing, og hund. Var det bra å få hunden i permisjonstiden? Og, hva slags bil har dere? tre hunder og eventuelt barnevogn osv.
Hehe

Siden det var jeg som ville ha den tredje hunden så var det jeg som måtte kjøpe egnet bil. Det ble da en caravelle ;)  Vi har to firerbur baki bagasjen, og simovogna får akkurat plass på tvers bak der igjen. Bare å kjøre den inn :)
Og det var veldig greit å få valp i permisjonstiden. Hadde jo all tiden i verden siden vi hadde verdens enkleste unge som sov mye.

tindra skrev:

ventepus skrev:

Er ikke bare brare å lære en 8 år gammel trekkhund, å ikke trekke på tur, men trekke som bare det når det er løp og trening...

ventepus skrev:

tindra skrev:

ventepus skrev:

Er ikke bare brare å lære en 8 år gammel trekkhund, å ikke trekke på tur, men trekke som bare det når det er løp og trening...

Jo, det er faktisk bare å lære hunden..uansett alder.
Jeg har selv 2 husky som jeg har vært påpasselig med å lære forskjell på å gå tur og på å trekke.

Tidligere hadde vi en 6års gammel  mutte-hann som  var omplassert..64 kg rå muskelkraft. Iløpet av 14 dager gikk han fot på tur langs veien, og trakk som en gud når sælla kom på og det var meninga han skulle trekke.

Mange mener og tror at man ødelegger en trekkhund med å lære den å gå pent..det er tull!!! og det er heller ikke vanskeligere å lære en husky enn en labrador.

Jeg tror ikke løsningen er å kjøpe en tredje hund..men å få skikk på de dere har. Jeg klarer ikke å se hva dere skal klare å lære den tredje som dere ikke har klart med de to første.

Jeg gidder ikke diskutere med dere om hvorfor jeg skal ha en hund til.

Jeg spurte hvor stort spranget er fra 2-3 hunder.

ventepus skrev:
Jeg gidder ikke diskutere med dere om hvorfor jeg skal ha en hund til.

Jeg spurte hvor stort spranget er fra 2-3 hunder.

e' jo du sjøl som har brukt det at huskyene trekker som argument for hund nr 3 

Argumentet for en ny hund, er at vi for lengst har planlagt at vi vil ha tre. Elsker dyr, og hundene er livet vårt. Men vi har ikke bestemt når det skal bli. Så da er spørsmålet, hvor stor overgang er det...

Back
Topp