2 under 2

Malave

Glad i forumet
Assistert-jentene
Utmarsj 2024
Hei! Noen som har tips til oss som forhåpentligvis skal få 2 under 2? (22 mnd mellom i mitt tilfelle)

(det er jo supertidlig enda men jeg liker å være forbredt :smiley-ashamed004)

Tenker på alt fra logistikk, utstyr, hvordan introdusere nyfødt etc.

Konkrete spm fra meg:
- den eldste sover jo fortsatt på dagtid når baby kommer, verdt det å kjøp enda en vogn i stedet for å drive å drasse med vogn hjem fra bhg hver fridag/helg? Bør man ha to av alt av vognposer etc eller finnes det billigere måter å løse dette på
- samboer jobber vakter, tips til når man er alene med nyfødt og 2-åring...

Blir to under to (23 måneder... så en hel måned med 2 under 2 xD) her også, trenger også tips:angelic:
Vi har to vogner, man kan ofte få tak i ganske billige eldre vogner på Finn (vi har gammel Emmaljunga som blir sovevogn i bhg og en babyjogger). Tenker å bytte over til dupper i senga hennes etterhvert, så slipper vi å ha tre vogner:p Bruker mest bæresjal, så når vi går tur med begge tenker jeg å ha en i sjal og en i vogn.

Blir nesten bare her, hvis dette går veien (26 mnd mellom) m, men tenker det blir mye av de samme «utfordringene»

Vi kjøper nok en ny trille som kan være helt flat for soving og turer med toåringen. Litt usikker på om vi skal bry oss om søskenvogn. Er ikke så ofte jeg har tenkt å trille begge to sammen. Vi får tenke litt på det.

Tenker det minste får vognpose og 2 åringen kanskje tepper. Han sover stort sett inne uansett, så vognpose har omtrent ikke vært i bruk siden han startet i bhg.. Kanskje få tak i en vognpose til, vi får se.

Det mest utfordrende blir søvn og at vår på 18 mnd krever mye oppmerksomhet og han sover ikke natten gjennom, vi samsover. Så vi er litt tynnslitte alle mann på lite søvn. Mye kan jo skje de neste 9 mnd, heldigvis :)

Vanskelig å vite hva man trenger!

Det er 18 mnd mellom mine første, og da måtte vi ha en søskenvogn helt i starten. Men ble relativt lite brukt. Måtte ha 2 sovevogner da begge sov lur ca samtidig. Ellers var det hektisk, men levelig - siden vi kunne ha fokus på ett barn hver :)

Mine første er det 11 mnd mellom
rutiner var det som gjorde alt for meg, jeg var mye alene med begge og eldste startet bare 50% i barnehage ca. Når andre kom.
Jeg la de likt på dagtid og på kvelden. Ved mat fikk eldste mat servert når jeg satt meg ned og ammet minste. Da var han oppholdt og vi var ferdig ca likt. Satt mat stolen tett ved siden av meg så jeg kunne hjelpe om det var noe han trengte hjelp til.
Vi hadde 2 forskjellig tvilling vogner, den ene syns jeg var altfor bred til å ha med noen sted, men funket bra ute.
Med vi hadde en hvor de satt bakhverandre som funket fint.
Masse lykke til og 2 tette er fantastisk, de får så mye glede av hverandre.

Mine to eldste er det 2 år mellom. Og jeg kjøpte inn ekstra vogn sånn at begge kunne sove i vogn samtidig. Men snuppa sluttet omtrent å sove på dagtid rett før broren ble født. Søskenvognen var også ganske overflødig. Ble brukt bare når jeg måtte handle eller noe når jeg var alene. Og jeg var mye alene med de fra dag en. Var ikke noe pappaperm etter fødsel den gangen :confused013 Så min anbefaling er å vente litt med sånne store innkjøp til du er relativt nærme termin eller etter fødsel. Tiden fra 1 til 2 årsalderen er det en enorm stor utvikling, og store individuelle forskjeller. Hadde bare tepper og dyne til eldste i vognen de få gangene hun sov der. Funket helt fint uten at jeg måtte kjøpe en til pose.

Her ble storesøster inkludert i alt. Hadde stor stelleplass så hun kunne sitte ved siden av broren når han måtte ha ny bleie, hun fikk ofte velge klærne han skulle ha på. Hun hjalp meg å legge han før jeg kunne legge henne. Hun var en liten mini voksen ❤️ Og selv om vi aldri har krevd at hun tar den rollen, var fritt valg omtrent. Så har hun den rollen fortsatt.

Bæresjal var gull en periode når storesøster alltid ville gå selv og klare alt selv. Da hadde jeg hendene fri til henne mens broren var trygt plassert.

Ellers er det bare å senke kravene og skuldrene. Pust med magen og vær forberedt på at alt tar mye lenger tid.

Men det er så verdt det. Hadde gjort det igjen eller enda tettere om jeg fikk mulighet.
De to har aldri hatt noe sjalusi mellom seg og har et helt supert forhold i dag. 19 og 17 år gamle ❤️

Mellom mine to første er det 11,5 mnd i mellom. Mellom nr 4 og 5 er det 14 mnd i mellom. Mellom nr 5 og 6 kommer det til å bli 13 mnd i mellom. Når denne blir født, så kommer vi til å ha nyfødt, ei på 13 mnd og ei på 2 år og 3 mnd.

Det eneste tipset jeg kommer på, er at om man leverer søsken i bhg med bil, er at det er superkjekt med bilstolpose til baby :p

Hadde helt klart kjøpt en egen barnehagevogn om behovet var der :)

Mellom mine to første er det 11,5 mnd i mellom. Mellom nr 4 og 5 er det 14 mnd i mellom. Mellom nr 5 og 6 kommer det til å bli 13 mnd i mellom. Når denne blir født, så kommer vi til å ha nyfødt, ei på 13 mnd og ei på 2 år og 3 mnd.

Det eneste tipset jeg kommer på, er at om man leverer søsken i bhg med bil, er at det er superkjekt med bilstolpose til baby :p

Hadde helt klart kjøpt en egen barnehagevogn om behovet var der :)
Du har stått på, Hehe!
Kroppen min brukte sikkelig lang tid på å komme i gang etter fødsel. Tok et år før mensen var tilbake, og enda lenger til før det stabiliserte seg. Ellers ville jeg gjerne hatt enda tettere ❤️

Bra tips! :) Tenker det er lurt å tenke over slike praktiske ting. Hvordan hente og levere i bhg med baby, hvordan kommer man seg hit og dit, bli, gå, buss? soving og slikt.

Hei! Noen som har tips til oss som forhåpentligvis skal få 2 under 2? (22 mnd mellom i mitt tilfelle)

Konkrete spm fra meg:
- den eldste sover jo fortsatt på dagtid når baby kommer, verdt det å kjøp enda en vogn i stedet for å drive å drasse med vogn hjem fra bhg hver fridag/helg? Bør man ha to av alt av vognposer etc eller finnes det billigere måter å løse dette på
Sniker fra mai. :) Det er mange måter å løse dette på! Her blir det 22 mnd forskjell om den lille kommer innen termindatoen.
Yngstemann har jo sin babyvogn med bagdel (selv om han kommer trolig nok til å sove i bæresjal de første månedene), og 2-åring bruker en sportsvogn både hjemme og i bhg. Jeg synes det er helt greit å trille vognen hver dag, men dette er jo smak og behag. Dessuten må dere bare forholde dere til dagsoving i helgene og helligdager. Da kan kanskje eldstemann sove i sengen hvis vognen bor i bhg?

Den nyfødte kan du bare ta med dere hvor som helst. :) Blir nok vanskeligere å aktivisere en 8-9 mnd baby som krabber osv. samt en annen på over 2,5 år som er kjempe aktiv. Bibliotek, hjemmelek, osv. blir nok enklere enn lekeplass når været er altfor dårlig for å krabbe på bakken.

P.S.: Jeg synes det er mye vanskeligere å gå høygravid og passe på en liten en, enn å måtte passe på begge to alene. :P Her har vi dessuten en storebror på 10 år som hjelper masse til!

Konkrete spm fra meg:
Sniker fra juli :)

Vår snart 2-åring sover fortsatt i vogna i bhg, så har kjøpt dobbeltvogn så jeg kan trille dem til bhg sammen eller dra ut til besteforeldrene alene. Tipper vi da kommer til å ha storebror sin vogn stående i bhg (hvis vi får lov). Det betyr at vi har kjøpt dobbelt av vognposer.

Ang. å være alene med begge, så har jeg tenkt at bæresele og Voksi Carry Me virker lurt for å frakte rundt begge, og vi skal ha sprinkelseng i stua hvor lille ikke er umiddelbart tilgjengelig for storebror. Da kan minsten også ligge å døse eller surre litt der mens jeg leker med storebror :)

Mine gikk aldri i barnehage så tidlig så jeg kan ikke svare helt for det praktiske. Men alle mine har vært 2 år imellom. Og hatt 2 som har hatt 13 mnd mellom. Og nå blir det isåfall 16 mnd imellom min baby nå og den jeg har i magen. Jeg prøver få til lurene så det klaffer for gjerne jeg trenger sove ut litt på dagen da natta er alltid hektisk med minst 2 som våkner til forskjellige tider. Jeg lærer de eldste til å være stille når de minste sover så jeg kan få slappe av da også (ikke alltid det går det spørs på alderen).
Vippestol er gull verdt. Kan ta den med der man trenger det (kjøkkenet for å lage mat, badet når man må på do og kan ikke forlate babyen alene pga andre toddler løpende rundt) :hilarious:

Bæresjal er fint. Absolutt vogn er også fint og praktisk. Babyen kan jo også sove i barnevognen.
Det å få til rutiner ganske tidlig er veldig smart og gjør hverdagen enklere. Lag ferdig middagen tidlig f. Eks så den bare kan varmes opp. Eller få andre til å lage og så fryse.

På natta pleier jeg ha alt fra 1 til 2 barn i senga. Alt som er mer enklest og får alle til å sove bedre gjennom natta. Jeg stresser ikke med å "lære de sove selv". Men av erfaring så går det seg til rundt 2 til 3 års alderen at de sover natta gjennom på eget rom. Dette er jo veldig individuelt. Men mitt tips er å absolutt ikke stresse. Det er ekstremt hektisk, men med god planlegging, rutiner og hjelp der man kan få det så går det seg til og er en veldig søt tid man aldri får tilbake (og tiden går veldig fort sett i ettertid!) :):Heartred

Og det å se så tette søsken bånd er så koselig og absolutt verdt det :Heartred

Tusen takk for alle tips! Imponerende hva folk får til altså, så dette skal nok gå bra :love7

Da tror jeg jeg skal avvente å kjøpe en 3. vogn og mer vognutstyr og heller se an om det behøves. Søskenvogn er nok helt supert når jeg er alene men vet ikke om jeg kommer til å bruke det nok til å forsvare å kjøpe det..

Bæresele må jeg definitivt bruke mer med nr 2. Så snedig!

Back
Topp