2. Trimester: Vondt i magen

Sallys

Glad i forumet
Mailykke 2018
Er i uke 20 og har de siste ukene hatt vondt i magen, akkurat som milde kramper på en måte. Hele magen er vond å ta på og det er skikkelig vondt å reise seg/sette seg, bøye seg osv. Smertene er verst på kvelden og da klarer jeg ikke ha noe som strammer på magen, ikke en løs joggebukse en gang.

Er dette kynnere, eller hva tror dere? Hilsen førstegangsgravid som lurer på en hel del[emoji1]
 
Kan høres sånn ut. Ville uansett ha tatt en prat med jm slik at hun kan bekrefte.
Kynnere skal i utgangspunktet ikke gjøre vondt. Men plagsomme er de.

Så om det framkaller smerter syns jeg du skal høre etter med fagfolk. Spesielt siden det er første gangen din, slik at du for eksempel ikke undervurderer noe som kan vise seg å være for eksempel prøverier/modningsrier.

Uansett: min jm sa da jeg fikk sterke kynnere fra uke 18 med sistemann hos oss at det var et tegn på at jeg måtte sette ned tempoet. Går det i ett for deg fortsatt?
 
Kan høres sånn ut. Ville uansett ha tatt en prat med jm slik at hun kan bekrefte.
Kynnere skal i utgangspunktet ikke gjøre vondt. Men plagsomme er de.

Så om det framkaller smerter syns jeg du skal høre etter med fagfolk. Spesielt siden det er første gangen din, slik at du for eksempel ikke undervurderer noe som kan vise seg å være for eksempel prøverier/modningsrier.

Uansett: min jm sa da jeg fikk sterke kynnere fra uke 18 med sistemann hos oss at det var et tegn på at jeg måtte sette ned tempoet. Går det i ett for deg fortsatt?

Hei og tusen takk for svar[emoji4]

Jeg har ikke vært hos jordmor enda og har ikke time der før i slutten av mnd. Kan jeg fremdeles ringe henne å spørre om ting/spørre om å få komme tidligere?

Jeg har smerter i skrivende stund også, slike jeg beskrev over her pluss vondt nederst i magen ved nysing, pressing på do, osv.

Jeg er sykemeldt så hverdagen min er ikke hektisk for øyeblikket.
 
Hei og tusen takk for svar[emoji4]

Jeg har ikke vært hos jordmor enda og har ikke time der før i slutten av mnd. Kan jeg fremdeles ringe henne å spørre om ting/spørre om å få komme tidligere?

Jeg har smerter i skrivende stund også, slike jeg beskrev over her pluss vondt nederst i magen ved nysing, pressing på do, osv.

Jeg er sykemeldt så hverdagen min er ikke hektisk for øyeblikket.

Ved bekymribg er det fult lov å ringe jordmor å høre hva det kan være, å det er absolutt bedre å få det sjekket ut fortest mulig om det ligger bekymring... bedre førevar enn ettersnar :)
Hadde kynnere selv som gravid men ikke så kraftige som det du beskriver. Men samtidig kan det du beskriver høres ut som kynnere.
Men ring jm for sikkerhets skyld :)
 
Jeg ville bestilt en legetime. Det kan være uvi eller noe sånt også.
 
Hei og tusen takk for svar[emoji4]

Jeg har ikke vært hos jordmor enda og har ikke time der før i slutten av mnd. Kan jeg fremdeles ringe henne å spørre om ting/spørre om å få komme tidligere?

Jeg har smerter i skrivende stund også, slike jeg beskrev over her pluss vondt nederst i magen ved nysing, pressing på do, osv.

Jeg er sykemeldt så hverdagen min er ikke hektisk for øyeblikket.

Du kan helt klart (og bør) ringe og spørre. Eventuelt ta kontakt med legen din. Men jeg tenker at de aller fleste jordmødre har bedre tid enn hva legen din har.
Jeg ville gjort det allerede i morgen, slik at det slipper å ta så lang tid før de får sett på deg og hjulpet deg å vurdere hva dette er.

Hvordan er smertene? Kan de minne om murringer ved mensen?

At du ikke jobber trenger ikke å bety at du tar det helt med ro forresten. Bare sånne teite ting som at man går for raskt for den stadig tyngre kroppen din kan gi smerter og ubehag. Ikke farlig, men ubehagelig..
lykke til!
 
Du kan helt klart (og bør) ringe og spørre. Eventuelt ta kontakt med legen din. Men jeg tenker at de aller fleste jordmødre har bedre tid enn hva legen din har.
Jeg ville gjort det allerede i morgen, slik at det slipper å ta så lang tid før de får sett på deg og hjulpet deg å vurdere hva dette er.

Hvordan er smertene? Kan de minne om murringer ved mensen?

At du ikke jobber trenger ikke å bety at du tar det helt med ro forresten. Bare sånne teite ting som at man går for raskt for den stadig tyngre kroppen din kan gi smerter og ubehag. Ikke farlig, men ubehagelig..
lykke til!

Har mensmurring-smerter til tider også, men smertene det er snakk om i innlegget her er ikke like slike murringer. Det er snakk om mer kramper, eventuelt kanskje luftsmerter uten at jeg har mye luft? Vanskelig å forklare..

Legekontoret er lenger vekke så hadde vært lettere med jordmor som er rett ved her jeg bor. Men hun skal jeg ikke til før i uke 24 som sagt, kan jeg alikevell ringe i morgen og fortelle om situasjonen og spørre om jeg kan komme dit?

Er helt ny på dette og har ikke peiling, godt
med forum da[emoji1]
 
Har mensmurring-smerter til tider også, men smertene det er snakk om i innlegget her er ikke like slike murringer. Det er snakk om mer kramper, eventuelt kanskje luftsmerter uten at jeg har mye luft? Vanskelig å forklare..

Legekontoret er lenger vekke så hadde vært lettere med jordmor som er rett ved her jeg bor. Men hun skal jeg ikke til før i uke 24 som sagt, kan jeg alikevell ringe i morgen og fortelle om situasjonen og spørre om jeg kan komme dit?

Er helt ny på dette og har ikke peiling, godt
med forum da[emoji1]

Ja det kan du. Bare å ringe. Tiden de har satt opp til deg i uke 24 er jo om ingen ting er i veien. Og det er sikkert ingen ting i veien til deg også, jeg vil ikke skremme. Men i og med at kynnere i mindre grad er plagsomme for førstegangsfødende, og det ikke er så lett å skille de og premature rier syns jeg du skal få fagfolk til å se på deg.

Og skulle dette mot formodning være premature rier syns jeg ikke det er lurt å vente til uke 24.

Så ring helsestasjonen i dag, forklar problemet og hør etter om de har mulighet til å hjelpe deg med en vurdering før.

Lykke til!
 
Hvordan gikk det i dag Sallys? Fikk du ringt jordmor?

Hei, og tusen takk for svar før i dag[emoji2]

Jeg var hos legen i dag og tok en skikkelig sjekk, alt fra fosterlyd til blodprøver, blodtrykk, sjekk av magen, urinprøve osv osv og de fant ikke noe galt. Legen trodde det kunne være luftsmerter eller noe liknende som ikke var noe å bekymre seg for. Veldig glad jeg tok sjekk, så tusen takk for at du fikk meg til å gjøre det![emoji2]
 
Hei, og tusen takk for svar før i dag[emoji2]

Jeg var hos legen i dag og tok en skikkelig sjekk, alt fra fosterlyd til blodprøver, blodtrykk, sjekk av magen, urinprøve osv osv og de fant ikke noe galt. Legen trodde det kunne være luftsmerter eller noe liknende som ikke var noe å bekymre seg for. Veldig glad jeg tok sjekk, så tusen takk for at du fikk meg til å gjøre det![emoji2]

Så bra du fikk sjekket det. Jeg har hatt sånne smerter flere ganger og det viste seg å være eggstokkbetennelse. Men da har jeg ikke vært gravid da. Hadde få symptomer, ingen høy CRP el, bare vondt.

Når man er gravid så vil jo magen presse på fordøyelsen, så kan kanskje bare være det som gir luft i magen:)
 
Back
Topp