2 tette med 20 mnd mellom

Svenskinorge

Andre møte med forumet
Er det noen som har erfaring fra 2 tette gjerne med 19-21 måneder mellom som kan gi meg pros/cons/erfaringer? Hvis overraskelsespiren sitter blir det 20 mnd mellom her.

Har to jenter med 18 mnd i mellom.:dummy1::dummy1: Eldste 2 år og 3 mnd, yngste 9 mnd. Vi hadde egentlig tenkt til å vente lenger, men fant på impuls ut at vi ville gå for to tette alikevel etter å ha veid for og imot. Det jeg har erfart så langt med fordeler og ulemper er:

Blir veldig hektisk siden begge er små og er på samme nivå, begge krever det samme. Det kalles seudotvillinger av en grunn. De har de samme behovene og er på ingen måte selvstendige ennå. Begge trenger sitt av mamma, så man føler seg litt utilstrekkelig i blant. Eldste forstår heller ikke så mye til å begynne med, så det er vanskelig å forklare hvorfor mamma ikke er tilgjengelig hele tiden. Det blir en del bæring, siden det stort sett alltid er minst én som vil være på armen. Vi har også tidvis hatt en utfordring med at eldste ikke skjønner at man ikke kan sette seg på, tråkke på eller slå/bite osv. Så man kan ikke snu ryggen til i et halvt sekund engang. (Begynner å skjønne det nå). Også er det litt tungt hvis man er alene hjemme ved legging, siden ingen av dem klarer seg alene. Hvem skal legges først mens den andre venter…? Men:

Jeg må si det har gått overraskende bra. Selv om det er tøft så fikser man det. Hjelp hverandre som foreldre, og lag system og rutiner i dagene.
Barna får mye glede i hverandre når de er så jevngamle og vokser til. De kommer med stor sannsynlighet til å leke godt sammen/like de samme tingene på samme tidspunkt. De koser seg sammen allerede, og det er så gøy å se på når de underholder hverandre og ler av hverandre. Man blir også ferdig med småbarnsfasen/bleiefasen fortere. Så hvis man ikke orker å starte på nytt igjen etter at man har fått det komfortabelt med større barn, så slipper man det. Da er begge store omtrent samtidig. For oss passer dette bra.

Vi angrer i hvert fall ikke:happy: Selv om det kanskje er ekstra tungt i starten blir det desto lettere etter hvert.

Har ikke 2, men 3 tette. Det er en god del jobb i starten fordi de er på så ulikt nivå og eldste trengte fortsatt mye oppfølgning (den største ulempen med tette barn). Men det som har overrasket meg er hvor fort de lærte seg å vente på tur. Her har gode rutiner fra dag en vært helt avgjørende. Da vet vi voksne hva vi skal (også når vi er slitne, går litt på autopilot) som har forebygget en god del frustrasjon. Også vet ungene hva som skal skje og hvordan. Det er f.eks mye lettere å legge tre små alene når de vet hvem som skal pusse tenner først og hvem som mamma sier natta til først.

Ellers er alenetid med hver og en gull verdt for å forebygge sjalusi. Trenger ikke være store greiene, men eks lese en bok.

her er vi veldig glad for at vi har tette barn. De har alltid en å leke med, kan ha felles aktiviteter på samme nivå og samme regler for alle.

Last edited:
2 jenter med 18-19mnd mellom og en gutt som kom 25mnd etter det igjen. hektisk og veldig slitsomt med tette barn, men for oss var det det rette. De har mye glede av hverandre, de liker de samme tingene, klær kan bare flyttes fra eldste og over i mellomste sin garderobe etterhvert som de blir for små til eldste.:hilarious: Jeg drar ikke småbarnslivet over veldig mange år, kommer raskere tilbake til «meg selv».

De to eldste kan jeg bare kaste ut av huset på dagtid, de kan leke med hverandre ute i Hagen helt fint :p

det har vært veldig lite sjalusi hos oss. Største grunn for det er nokk at eldste jenta vår er den FØDTE storesøster! Hun elsker babyer, har alltid gjort det. Kjempeglad i lillesøsteren og lillebroren sin. Mellomste er bedagelig og går med på det meste :hilarious:
Eldste sier at hun skal ha 10 barn når hun blir stor :hilarious:

Det værste for oss har vært
nr1- jeg har hatt veldig store smerter i bekken, til den grad at jeg noen dager ikke har klart å gå, var derfor avhengig av hjelp med eldste, siden jeg ikke klarte å kjøre henne i barnehagen heller.
nr2- minstemann hadde Mpa og har astma, som førte til at han ikke sov mer en et par timer sammenhengende om natta før han nå nettopp er begynt på medisiner og er over 1år

Har to tette med 19 mnd mellom. Største utfordringen var nok før, da hun var nyfødt og han var så liten også. De minste skjønner mindre av å vente, og en nyfødt de blir så akutt sultne og trøtte osv, så det var den tida jeg følte det var vanskeligst. Når de første mnd var gått synes jeg det var lettere. De var begge mer forutsigbare og det gikk seg til. Siden hun ble ca 6-8 mnd har de bare i økende grad lekt sammen, til i dag når de er 4 år og 2,5 pr, og løper og leker mer avanserte leker sammen.

Graviditet med nr to var litt krevende siste mnd. Jeg hadde bekkenløsning og en del vondt, og klarte ikke helt leke så mye med eldste siste tiden før neste kom. Tungt å ha vondt og å ha en liten unge samtidig. Ellers var som nevnt tiden i begynnelsen litt krevende før ting falt på plass. Men jeg er veldig fornøyd med to tette, ser at de trives så godt sammen. Nå synes jeg ikke det er så særlig tungt eller vanskelig, bare fint. Skal også sies at det ble en ny verden da yngste sluttet å hvile om dagen. Mye mer tid, ikke noen avbrudd for å få henne i hvil osv. De blir mer like og da er begge med ut osv, fremfor at eldste må roe ned fordi yngste må sove.

Tusen takk for alle dere svar Er det noen av dere som har opplevd keisersnitt på nr 2,3 eller senere barn? Lurer på hvordan man løser dette mtp barn nr 1 som da ikke kan løftes på mange uker :/ Eller har ni da løftet og bære begge to uansett?

Tusen takk for alle dere svar Er det noen av dere som har opplevd keisersnitt på nr 2,3 eller senere barn? Lurer på hvordan man løser dette mtp barn nr 1 som da ikke kan løftes på mange uker :/ Eller har ni da løftet og bære begge to uansett?

hadde akutt ks med nr 2. Fikk beskjed av overlege at det var ok å løfte nr 1 inn og ut av matstol, bilstol og vogn så lenge det ikke gjorde vondt . Var ikke ok å bære eks opp og ned trapp. Så jeg klarte fint å ta vare på begge to samtidig når samboer dro tilbake på jobb etter 2 uker selv om jeg ikke kunne bære nr 1.

hadde akutt ks med nr 2. Fikk beskjed av overlege at det var ok å løfte nr 1 inn og ut av matstol, bilstol og vogn så lenge det ikke gjorde vondt . Var ikke ok å bære eks opp og ned trapp. Så jeg klarte fint å ta vare på begge to samtidig når samboer dro tilbake på jobb etter 2 uker selv om jeg ikke kunne bære nr 1.
Tusen tusen takk for raskt svar, dette var beroligende å høre :) Virker jo som om dette kan gå bra, så nu får jeg bare se hva samboeren min bestemmer seg for. Han er i tvil

Tusen tusen takk for raskt svar, dette var beroligende å høre :) Virker jo som om dette kan gå bra, så nu får jeg bare se hva samboeren min bestemmer seg for. Han er i tvil

det kan absolutt gå bra. Har som sagt 3 tette og det har gått bra , selv om det selvfølgelig ikke bare er en dans på roser ;)

Her er det 26 mnd mellom eldste og han i midten, så er det 21 måneder mellom nr 2 og nr 3. Det er veldig travelt, eldste er 4 år så vi har 3 barn fra 4 og ned. MEN de har så enormt glede av hverandre når de er så tette. Vi som foreldre må samarbeide godt sånn at dagen går opp, tror jeg hadde blitt gal i hodet hadde jeg vært alene med alle sammen :wacky:
Jeg måtte gjennom hastekeisersnitt med sistemann, så da var mellomste ikke bikket 2 engang men kunne ikke løfte ham og det var litt sårt syns jeg. Men fikk hjelp til å få ham opp i fanget så vi fikk kose. Var veldig glad da jeg hadde grodd og fikk løftet alle sammen igjen for å si det sånn.
Så hvis spiren din sitter så vil det bli travelt men jeg vil påstå at det er det eneste negative. Utenom det så er jeg veldig glad vi har alle sammen og at de alltid kommer til å ha noen å leke sammen med

Folk er så forskjellige, men jeg hadde ikke planlagt 2 stk med bare 20 mnd i mellom hvis jeg hadde visst det jeg vet nå. Hvis begge er friske og utadvendte eller rolige vesener kan det sikkert gå helt strålende, men hvis de ikke er det så kan det bli tøffere enn det som godt er. Det var i alle fall det her. Jeg har vært helt forferdelig fortvilet mange ganger av ren utmattelse, så man bør i alle fall ha et stort støtteapparat med folk rundt seg. Det har ikke jeg hatt og det har vært alt for tøft siden jeg har måttet ha dem veldig mye alene.

Back
Topp