2 spørsmål

AleS

Andre møte med forumet
Hei :)

Viser seg at jeg er gravid med en liten spire, og plutselig sitter jeg her med 1000 spørsmål. Noe som føles bare dumt siden jeg har flere barn fra tidligere.

Men, jeg hadde en SA 10.juni(ikke bekrefte fra lege), men blødde masse og sterke smerter. Tok graviditetstest 5 dager etter og den var negativ. Har alltid kjent på kroppen når jeg har eggløsning, så tok en eggløsningstest 27.juni bare for å se om jeg hadde rett. og den viste seg være positiv.

Kjenner fortsatt kroppen min godt, og merket igjen gravidsymptomer(kvalm, ømme pupper) 7.juli og tok derfor en test, som viste svak positiv. har tatt 5 stykk i ettertid, som viser sterkere og sterkere streker. jeg har derfor beregnet termin dato ut fra 27.juni, da EL testen var positiv, men er redd dette blir feil.
Så mine spørsmål er ;

1: Blir en SA regnet som mensen?
2: Burde jeg bestille tidlig UL, og må jeg da til lege eller sykehuset? Litt usikker på om lege min har Ul- apparat?
 
Jeg regnet SA’en min som mensen. Jeg syntes tidlig UL var fint for å bekrefte at baby var på rett plass og hadde hjertebank. Jeg fikk hos lege, men vet ikke om alle får det…
 
Om du kjenner syklusen din ville jeg tatt utgangspunkt i EL og gått tilbake i tid for når mensen ville ha vært. På den måten får du ca antall uker. Evt bare ta utgangspunkt i en 28-dagers syklus. du vet jo når EL var. Men så ville jeg ringt jm og pratet med henne og evt bedt om henvisning. Siden du vet el vet du i teorien hvor langt på vei du er (ca), men kan kanskje være greit å få bekreftet
 
1. helsevesenet vil regne første kraftige blødnignsdag i SAen din som første dag i en syklus, ta utgangspunkt i at du har syklus på 28 dager og sette en termin utfra dette. Denne endres etter babyens størrelse på ordinær ultralyd. De forholder seg ikke til eggløsningstester eller at man normalt har lenger syklus for eksempel, siden terminen før oul ikke er endelig.
2. du kan be fastlegen om å henvise deg til ultralyd siden du er usikker på termin, med bakgrunn i at du hadde en tidlig spontanabort uten ny menstrasjon mellom. Det varierer hvor fastlege vil henvise deg og hvor lenge du må vente. For meg Har det fungert best å be om henvisning til en gynekolog med avtale. Da har jeg fått time 7-10 dager etterpå. Sykehusene har veldig høyt trykk på gyn-avdelingene sine så der ville jeg ha måttet vente mye lenger. Men dette kommer Altså litt an på hvor i landet du bor - noen steder er det jo timer å reise til nærmeste gynekolog med fastlegeavtale, så da vil det såklart ikke lønne seg. Noen fastleger har ultralydapparat på kontoret sitt, men ingen av de 10 fastlegene jeg har vært innom som gravid har hatt dette. Og ikke alltid de har utstyr for vaginal ultralyd slik som man helst har tidlig i svangerskapet. Men bare spør din lege.
 
Back
Topp