2 spørsmål. sopp og malt/fenikkel te.

x1xsiljis

Glad i forumet
spørsmål 1.

enda en nye sopptråd, men jeg lurer på hvilken canesten dere bruker på brystvortene? er den den samme kremen som man bruker ved sopp i underlivet?
lurer på om vi kanskje har klart å få det her også, mini er hvit i munnen-også utenom mat tider, og det har blitt ganske vondt og sårt og amme igjen... trodde det kanskje var fordi han ikke tok skikkelig tak, men han virker missfornøyd hele tiden, som om han ikke får nok mat, og han skriker og blir sinna under ammingen[&:] så tenkte det kanskje var fordi det er vondt for han eller noe, og att han derfor ikke spiser så mye som han skal?[8|]

jeg har en sånn canesten krem liggende her(ikke gått ut på dato) kan jeg bare bruke den da eller?

og jeg lurer på om jeg kanskje har klart å få det "der nede" også, etter å ha brukt bind i snart 4 uker.. kan vi bruke canesten nå, eller må vi vente til 6ukers kontrollen eller noe?[8|]

spørsmål 2.

Alvin har også litt vondt i magen, virker som han har mye luft han sliter med å få ut.. har gitt han ett par t-skjeer med fenikkel te om dagen, men er ikke alltid det hjelper.. bruker da og ha litt malt på smokken, men hvor ofte kan man gi det? er det 1 gang om dagen? eller etter hvert måltid eller hvordan fungerer det her? gjelder det også fenikkel teen? er det en-to t-skjeer om dagen eller etter hvert måltid?[8|]

jeg gir tilegg siste måltidet om kvelden,kanskje det er det som gjør han har vondt i magen dagen etterpå? jeg veit noen har malt oppi tilegget, men ei venninne av meg sa det kanskje ikke var så lurt for da ville han kanskje ikke ha melka mi lenger, siden malten gjør melka søtere..[8|]fen

Takker for svar[:)] føler jeg lurer på alt jeg![8|]

Spm 1.

Høres ut som trøske du har fått ja. Jeg tror det bare finnes en type canesten, men så har jo jeg fått beskjed fra legen om å bruke daktacort jeg da. Men du må gå til legen din uansett og få resept på mycostatin til småen - for ellers vil han bare smitte deg tilbake.

Spm 2 Vet ikke ang fennikel te og malt, men du kan og gi en ts biola til småen!!! Ikke gi sukkervann for magesmertene når dere har trøske!

klotrimazol1 canesten salve visstnok

ORIGINAL: Macette

Spm 1.

Høres ut som trøske du har fått ja. Jeg tror det bare finnes en type canesten, men så har jo jeg fått beskjed fra legen om å bruke daktacort jeg da. Men du må gå til legen din uansett og få resept på mycostatin til småen - for ellers vil han bare smitte deg tilbake.

Spm 2 Vet ikke ang fennikel te og malt, men du kan og gi en ts biola til småen!!! Ikke gi sukkervann for magesmertene når dere har trøske!

kjedelig! føler det bare er tull med ammingen nå jeg, blir litt sliten av det[&o]
men da får jeg vel ikke noe hjelp for det før på mandag da? legevakta har vel ikke sånn der, man må vel få resept og dra på apoteket mener jeg?

da skal jeg prøve med litt biola? noen spes type/smak?[:)]

Ja du må på apoteket for mycostatinen hvertfall. Men legevakten ( og eventuelt åpen kvelds legevakt på barneklinikken kan jo gi deg respet før mandag).

Ang biola så bad jeg mannfolket her kjøpe med bringebær og blåbær smak fordi jeg skulle ha til meg selv også.. men småen gjør grimaser når han får det fordi den er så søtlig. Så ville kjøpt uten smak kanskje.

Ring legevakten, det gjorde vi torsdag kveld og vi fikk komme inn å fikk resept på dactacort og myko ett eller annet [:D]
dactacort kremen smører vi på bleieutslettet til snuppa og miksturen smøres på tunga. har kjøpt canesten som jeg smører bryst vorta med etter hver amming og nå er det ikke vondt å amme i det hele tatt, munnen er ikke hvit lenger til snuppa og bleie utslettet lite synlig.. så her har det gått kjapt [;)]

malt på smokken kan du ta når som helst, så lite som det er gjorde ingenting sa hs her.. jeg gnir litt i lokket på smokken og hun suger og sovner.. når hun våkner braker det løs i bleia [;)]

ikke gi opp, skjønner at det er frustrerende.. jeg har hatt problemer med ammingen og så mørkt på det når vi begge fikk sopp men det har gått utrolig bra :)

smør deg med canesten du og ring lege vakten så ordner dette seg vettu [;)]

ORIGINAL: t0mmelise

Ring legevakten, det gjorde vi torsdag kveld og vi fikk komme inn å fikk resept på dactacort og myko ett eller annet [:D]
dactacort kremen smører vi på bleieutslettet til snuppa og miksturen smøres på tunga. har kjøpt canesten som jeg smører bryst vorta med etter hver amming og nå er det ikke vondt å amme i det hele tatt, munnen er ikke hvit lenger til snuppa og bleie utslettet lite synlig.. så her har det gått kjapt [;)]

malt på smokken kan du ta når som helst, så lite som det er gjorde ingenting sa hs her.. jeg gnir litt i lokket på smokken og hun suger og sovner.. når hun våkner braker det løs i bleia [;)]

ikke gi opp, skjønner at det er frustrerende.. jeg har hatt problemer med ammingen og så mørkt på det når vi begge fikk sopp men det har gått utrolig bra :)

smør deg med canesten du og ring lege vakten så ordner dette seg vettu [;)]

da har jeg ringt legevakta og skulle få komme halv tre :) men du bruker vanlig canesten salve? eller var det en annen type enn den for sopp i underlivet?
håper det blir bedre nå :) er så dumt når det ikke er noe kos, bare vondt og han er sinna[X(]

også skal jeg nok prøve med malt litt oftere[:)]

Kjempe bra :) det ordner seg til slutt vet du :)
det er canesten for sopp på bein og underliv står det på pakka.. hehe.. men fikk beskjed av legen å kjøpe den og den funker kjempe bra her [:)] bare husk å luft tørke når du har smørt ett tynt lag på nipplene [:)]

malt på smokk er helt genialt, funker som bare det og hun sutter i vei [:)]
er også litt skeptisk til å ha det i melka tilfelle hun ikke vil ha mi melk lenger, fikk nemlig høre det av ei venninne jeg også [8|]

Oppdater oss etter dere har vært hos lege vakten da :) bare pass på at du får den mykostatin som er produsert av bristol myers. fikk høre av sjukesøster her inne at det finnes 2 forskjellige og den andre er søt.. da trives soppen i munnen bedre [&o]
denne jeg har lukter tann krem og snuppa sutter og liker smaken [:D]

ORIGINAL: t0mmelise

Kjempe bra :) det ordner seg til slutt vet du :)
det er canesten for sopp på bein og underliv står det på pakka.. hehe.. men fikk beskjed av legen å kjøpe den og den funker kjempe bra her [:)] bare husk å luft tørke når du har smørt ett tynt lag på nipplene [:)]

malt på smokk er helt genialt, funker som bare det og hun sutter i vei [:)]
er også litt skeptisk til å ha det i melka tilfelle hun ikke vil ha mi melk lenger, fikk nemlig høre det av ei venninne jeg også [8|]

Oppdater oss etter dere har vært hos lege vakten da :) bare pass på at du får den mykostatin som er produsert av bristol myers. fikk høre av sjukesøster her inne at det finnes 2 forskjellige og den andre er søt.. da trives soppen i munnen bedre [&o]
denne jeg har lukter tann krem og snuppa sutter og liker smaken [:D]

Takk for gode råd snuppa[:D]
oppdaterer da vi kommer hjem igjen! kombinerer en trilletur nå, så blir borte en liten stund[:)]

Ingen problem :)
ååååh,har dere fint påske vær dere? [:)]
her er det så surt, grått og regner masse [&o] men nå må jeg begynne å steke vafler, hehe.. selskapet begynner kl 16 [;)]

kommer innom å sjekker oppdateringen i kveld [;)]

hehe, vi he blitt en liten soppjeng no..småeksperta på området sammens[:D]
Lurte på en ting, smøre dåkke canesten berre på brystvorta eller heile området utenom også?
Eg har brukt canesten som også er for underliv og føtter [:)]
Å en ting med malt, nurket vårt e litt treig i magen..han blir fullamma..fungera malt på magen også med dei som berre får morsmelk? [:)]
E så kjekt å ha en plass der en får så masse gode råd [:)]

Ja, nå kan vi snart starte sopp-klubb:)

Jeg har fått beskjed om at hele det brune området skal smøres med krem.

Er det ikke sukker i malt (det smaker jo søtt)? Jeg tenker at i forhold til at sukker avler sopp kan det jo hende det er problematisk.

Siljis: håper det gikk bra med dere på legevakta, og at dere har fått den medisinen dere trenger. Det er nok en fordel å komme tidlig igang med behandling.

eg hadde jo biola i kjøleskapet i går!! Gullet skreik og skreik i heile går, og ingenting fungerte...!:( :( til og med EG drakk fennikel te for at det skulle komme litt ekstra i melka... gullet hadde det heilt forferdelig, og så kunne eg ha prøvd med biola :(

ja, sukker i malt :( her funka minifom :) brukes biola også for å få fart påmagen til dei små som drikk morsmelk? alt nytt en lære [:D]

Jeg smører hele areolaen med canesten kremen :)
gjør ikke vondt å amme lenger og er blitt ganske bra..
jeg tar en liten dråpe på smokken med malt om hun har luft smerter og det funker som bare det [:)]
full ammer hun så får ikke gitt det i noe melk [:)]

Da har jeg endelig fått lagt gullet og satt meg ned i sofaen[:)]
Vi var på legevakta i stad og fikk resept på sånn mix ting til gutten min og kjøpte canesten til meg.. men han legen synes ikke det var sånn typisk for sopp da, men sa vi kunne prøve[8|] lurer på hva annet det er da, for vi/jeg har jo nesten alle tegna[8|] men vi prøver, kanskje bare han som ikke var så flink :P har ikke klart å få det i han i dag da siden jeg har vært borte, men begynner i morgen[:)]
han på apoteket mente jeg måtte vaske canestenen godt bort før ammingen, men ser de sier forskjellig, att noen mener man ikke må vaske det bort?[8|]
jaja.. håper det blir bedre hvertfall, vil kose meg med ammingen igjen[:)]

Barnelegen på sjukehuset sa til meg at eg ikkje trengte å vaske vekk kremmen (var redd for stadig å bløyte opp huda slik den lett blir sår ---> brystbet. kjem lett.). Allmennlegen her i bygda sa eg måtte vaske vekk. Eg smører et tynt lag med alve rett etter amming, å tek det ikkje vekk når han et 3t seinare.

Ang. trøske så prøvde jeg en eller annen her inne sitt råd om å pensle tungen til mini med sitron farris, og nå er det vekke. Gjorde det bare én gang da, så kan være tilfeldig. Men jeg har ikke hatt noe vondt når jeg har ammet, så har kanskje bare vært en 'mild form' for trøske (hvis det går an).

Fennikelteen syns ikke jeg ga noe effekt på magen til mini, jeg ga både dirkete til han (noen skjeer før noen av måltidene), og drakk 1 kopp for dagen selv. Men malt i melk på flaske virker som funker bedre, får han til å prompe mer og bæsje ganske kort tid etter han har spist, sånn at han får det ut lettere og fortere enn før. Før lå han med mageknip lenge enkelte ganger, før han liksom fikk det ut. Jeg pumper for det meste min egen melk, og så tilsetter malt, men han har fått mme med malt og, og han har uansett villet ha bare mm fra puppen seinere fordeom.
Nå er jeg på melkefri diett og da, for å teste ut om han kanskje reagerer på kumelk, så er litt usikker på om det er det eller malten som er vinneren her, men noe funker ihvertfall [:)]

Jeg fjerner ikke salven før amming, han på apoteket sa jeg kunne gjøre det men ringte legen min for å være sikker siden jeg har lest mange plasser at man behøver ikke det.. og han sa jeg ikke trengte å fjerne den :)

Har nok vært en mild sopp infeksjon her også for etter jeg skrapte vekk soppen på tunga te snuppa har det ikke kommet no mer, men jeg smører i en uke og satser på at det ikke kommer tilbake [:)]

Jeg har fått beskjed om å drikke fennikel te i hvertfall tre ganger om dagen. Både drikke selv føre amming, og gi til lillegull.

Ang malt, lillegull her får MME føre leggetid på kvelden, og ett måltid om natten, og vi fikk beskjed av HS og ha malt i hver flaske! Det har fungert kjempe bra her. Hun har heller ingen problemer med og ta puppen på dagtid. :)

Back
Topp