2 spåkelig!!

louisesanabere

Betatt av forumet
jeg har lurt på om jeg ksla snakke både norsk og engelsk til mitt barn.. har noen venne som snakker fransk og norsk.. jeg er n ikke engelsk men vet at barnet vil dra goder av det siden... hva syns dere om dette egentlig??

Er ingen som taper på det [:D]
jeg har skrive og lese vansker og sliter veldig med min engelsk så jeg ville hatt veldig nytte av det.
Unger lærer mye bedre jo mindre de er.

jeg har planer om å lære barnet mitt en del språk når han er ung iogmed at dem lærer mye bedre d... også tenkt på det å snakke både norsk og engelsk men er redd for at minsten vil snakke like dårlig engelsk som meg.. altså uttalesene og slik og det hadde ikke vært kult...

det er jo ikke så dumt å lære barnet flere språk.
mitt første barn snakket vi litt engelsk til, og nå er hun 5 år og hun kan litt basic engelsk.
jeg snakker enda litt engelsk med henne, samt at hun ser filmer som er engelsk tale på.
hun er veldig lærevillig og tar språket kjapt. kommer til å fortsette med å snakke engelsk til henne, og det kommer jeg nok til å gjøre
med den nye babisn oxo.

Bestekompisen min er fra Bosnia. Han har lært meg mange regler på sitt eget språk. Har planer om å lære både engelske, franske til og med svenske regler til min gutt.

Pappan til vår baby er engelsk, så han kommer til å snakke engelsk til gutten..besteforeldrene til babyen vår bor bare et steinkast unna så de vil også snakke engelsk til han..slik at han blir vant til det..og ikke bare av og til..
Jeg skal snakke norsk til barnet siden jeg er norsk..

Samboeren min og familien hans har bodd i norge i snart 10 år,, men jeg synes det er viktig at gutten vår får lære seg fars-språket med tanke på at lille- junior er halvt engelsk!!

Det som er viktig er å holde det ved like, slik at han ikke glemmer det..tror jeg da..

Klemmer!

Er veldig glad vårt barn blir 2 språklig, blir stimulert på en annen måte..

Tror det er viktig å lære barna godt norsk..
Engelsk er bra for det er internasjonalt og barna må uansett lære det i 6 års-
alderen uansett..men tysk og fransk og andre språk..bare for å lære det, og språk en ikke bruker
i hverdagen synes jeg er litt dumt og bortkastet med tanke på forvirring til barnet..

Da er det bedre og konsentrere seg om kun norsk og et sidespråk..
Det er sikkert mange som er uenige med meg..
Men hvorfor lære et lite barn spansk, for så aldri bruke det??

er flott at barna får lære 2 språk, men vær oppmerksom på at språket ofte kommer litt senere hos dem som lærer to språk på en gang..

Gutten til noen venner av oss, f.eks..
han lærte både norsk og engelsk (amerikansk mor) og han kunne bare si Mammy, Pappa og Tractor når han var nesten 3 år[;)]

Ellers har jeg tre fettre som har vietnamesisk pappa, de snakker jo to språk nå, da.. men det tok litt tid før de begynte å prate..

Tror nok at barna våre kommer til å lære mer engelsk enn vi gjorde som små, men er viktig å tenke på at ikke vi lærer dem veldig feil uttale, da[;)]

Tror ikke unger blir så lett forvirret som man vil ha det til. Min mor sang alltid en italiensk (frihet) nattasang til meg og mine brødre. Og den engelske versionen av Bæ bæ lille lam. Selv om jeg ikke skjønte ordene i seg selv, er det utrolig gode minner å kunne synge en italiensk frihetsang. En opera faktisk. Og Spansk blir faktisk snakket over hele verden.

Godt mulig for enkelte, men jeg er utdannet pedagog, og etter det jeg har lært og erfart
er det ikke særlig gunstig for et barn å snakke mange språk..en sang er jo noe helt annet, men jeg tenkte mer på å kommunisere med andre mennesker med et annet språk.. 2 språk er greit, men flere bare for å lære er forvirrende for barnet med tanke på mestring..

Lurt å lære seg godt norsk, og 1 sidespråk..
En begynner ikke med 3 språk samtidig, hva skulle det være godt for?
Min mann er engelsk, og vårt barn vil bruke engelsk hver dag hjemme..

På tv er det jo nesten bare engelsk, så det er det språket som ligger nermest hvis en skal lære barna et språk..

Hos oss har vi planlagt engelsk først så får totten lære seg norsk i barnehage osv. Mannen min er engelsk og vi synes det er viktig at besteforeldre og øvrig familie der kan kommunisere med barnet også. Når en ser på innvandrerbarn - de snakker jo som en foss etter ett par måneder i barnehagen og foreldrene deres snakker somregel ikke norsk...

Tante er gift og har to barn med en fra nederland, og de har lært begge språkene!
Var jo nødt til det for at de skal kunne kommunisere med hans famile.

Da vi fikk vårt første barn, snakket jeg endel engelsk til henne.
Hun fikk også høre mange flotte sanger, rim og regler på engelsk.
Min erfaring er dermed at datteren vår ikke tok skade av å lære to språk.
Ikke sinket det språkutviklingen heller, og hun hadde et svært bra ordforråd som 3-åring.
Tror nok at språkutviklingen er individuell, enten barnet lærer ett, to eller tre språk.
Er også av den oppfatning at barna lettere tilegner seg andre språk også.
Da vi for ett år siden flyttet utenlands, tok det ikke lenge før datteren vår
kunne det nye språket! Jenta vår er nå 9 år, klarer seg flott, og snakker nå 3 språk.
Og vi er umåtelig stolte av henne!!!

Fødte vår yngste datter her, og etter jul når hun er ett år, er planen å ha henne i
halvdagsbarnehage her, for å få tilegnet seg språket (men også få utfolde seg med jevnaldrede barn).
Hjemme vil vi fortsette å snakke norsk, men vi ferdes også i et miljø, der engelsk er
hovedspråket. Tror ikke vi kommer til å vektlegge engelsk i den grad vi gjorde for vår eldste, til tross for dette.
Dessuten kommer den yngste til å lære engelsk på skolen, om hun da ikke plukker opp
mye av språket av seg selv da.

Synes det er en flott "gave" å gi barna sine ett ekstra språk.
Men det må være opp til hver enkelt hva de velger å gjøre.
Hva som er rett for oss, trenger ikke være rett for dere.
For oss har det fungert supert å lære bort to språk samtidig, og har ikke opplevd at
barna våre er blitt forvirret av den grunn!

Lykke til iallefall!!

Med vennlig hilsen
Lehcar

Back
Topp