2.natt... forkjølelse...

• Trådstarter Trådstarter .
  • Opprettet Opprettet

.

Elsker forumet
Vesla har vært forkjøla i snart en uke... begynte med feber i helga, og blitt mer og mer tett, Og har de to siste nettene sovet dårlig, Natt til igår sov hun max en halvtime hver gang hun sov... kanskje mindre. var skikkelig stuck i halsen av slim,  og hosta. på morgenen fikk hun en syk ekkel hostekule og fikk nesten ikke puste, så ringte legen, fikk efedrin etter sjekk.
Når jeg googler det kommer det opp ikke så mye positivt om den,
hun har fått en gang før hu la seg og det har hjelpa hun  har sovet ca en time og har ikke hatt så lang oppvåkning mellom, hadde en lang våkenperiode og hosta mye og fikk en liten dose igjen, og hun har på det meste sovet sammenhengende 1.5 t da :)
Hun er veldig sint, er trøtt og sliten nå, får så vondt av henne.
Uff litt langt men er litt sliten etter disse nettene og er første barnet så er jo så bekymra, og lurer på om det er noe mer jeg kan gjøre?
Har senga høyt, men hun ligger i vår seng nå, siden hun er våken så ofte, hun sitter nesten å sover, eneste måten hun får sove "godt" på. skal vist ha 10-15 grader opp sa legen... fikk også beskjed av legen å ta efedrin før hu la seg, men apoteket sa hun burde få det før siden den kan virke oppkvikkende. virker ikke oppkvikkende her...
Ringte også legen på onsdagen, siden hun begynte å hoste sånn mer og mer og hadde hatt feber, fikk vite da at det pleier å gå over iløpet av et par dager, neste dag sa hun legedama at jeg burde ha kommet værtfall på sjekk, siden hun hadde vært så tett... litt frustrasjon....

Ble litt rotete, men hvis noen har noen goide tips til hva jeg kan gjøre for å letne hverdagen til vesla nå som hun er så tett og sliten hadde jeg blitt kjempeglad...

Jeg har dessverre ingen gode råd og komme med.

Lillemann her er også forkjøla og litt tett, har vært det i over en mnd. Var hos legen men sa at det var vanlig at det tok så lang tid å bli friske igjen. Nå har han hatt feber i tre dager og mer forkjølet så nå håper jeg det gåt over etter det[:)]

God bedring til vesla di[:)][:)]

Uff stakkars. Kanskje det er sånn bli verre før det blir bra...
God bedring til lillemannen din [:)]

den første dagen vi hadde med våkenatt så gadd jeg ikke å vente så lenge egentlig så kl 23 så ga jeg henne paracet og da sov hun i det minste 3 timer i strekk. Det var deilig... Men vi var heldig så sov hun faktisk godt de neste nettene da, men forkjølelsen satt i nesten 3 uker... Ikke så positivt, men det var hennes første sykdom da, ikke greit stakkars.

Klem

Merethe og Emilie

Hoste hos så små barn er ikke greit, altså. Men om du ikke føler at efedrinen virker hadde jeg kuttet den ut. Det er vel etablert som sannhet nå at det ikke er bra for barn under 2 år.

Det er en ting du kan gjøre for å hjelpe å få opp slimet, det virker en smule brutalt men hjelper. Det heter leiedrenasje og fysioterapeuter bruker det bl.a. på barn med cystisk fibrose:
Legg babyen på fanget med magen ned og hodet vekk fra deg. Sørg for at hodet også ligger litt nedover.
"bank" så på ryggen over lungene nedenfra og opp. Dette irriterer lungene og flytter slimet oppover. Det kan resultere i en skikkelig hostekule men det kommer da gjerne opp en del slim i munnen. La babyen ligge med hodet lavt en liten stund mens den hoster sørg så for å bruke en gulpeklut rundt fingeren din og "grav" slimet ut.
Gjør du dette riktig er det ganske så effektivt. Prøv deg fram, forsiktig først og øk intensiviteten til du ser at det har effekt.

Lykke til.[:)]

hm jeg kan kanskje huske faktisk at Em fikk opp ei slik kule, for jeg så ikke ut etterpå.... hele skuldera mi var klissete og våt...

Tør du Elise??  Kanskje verdt et forsøk [;)][&:]

Tenker på dere [:D][:)]

Uff det leiedrenasje høres ganske brutalt ut, men måtte gjøre nesten slik igår når alt ble stuck og hu fikk vanskelig med å puste...
Rart de gir ut efedrin når det er så stor skepsis til den...

Hun har sovet masse idag (ikke så lenge av gangen da, men litt og litt) og vært veldig sliten og lei. Hoster fortsatt endel og er surklete, men har fått tilbake litt humør nå [:)] Godt å se igjen smilet og glimtet i øyet [:)][:)]

ORIGINAL: Miss M27

hm jeg kan kanskje huske faktisk at Em fikk opp ei slik kule, for jeg så ikke ut etterpå.... hele skuldera mi var klissete og våt...

Tør du Elise??  Kanskje verdt et forsøk [;)][&:]

Tenker på dere [:D][:)]

Takk.
Er litt vanskeligere når vi skal gjøre det med vilje, enn når det kommer av at man måå gjøre det.
Kommer nok til prøve hvis hun blir verre enn nå, forsiktig i begynnelsen hvertfall...

Ville nok ikke gitt efedrin!! Hold deg unna[:-]

Når snuppa var veldig tett la jeg mi pute i senga henna, så sov ho nesten sittende. Ellers ble det noen netter med våking/bæring og snørring..[;)]

ORIGINAL: Gitte__

Ville nok ikke gitt efedrin!! Hold deg unna[:-]

Når snuppa var veldig tett la jeg mi pute i senga henna, så sov ho nesten sittende. Ellers ble det noen netter med våking/bæring og snørring..[;)]

fant denne artikkelen- publisert 26.04.2010 så er ganske ny... http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7096237

Folkehelseinstituttet advarer mot å gi små barn hostesaften efedrin. hvorfor gis den ut da?

Legen min pleier ikke å være kjapp med å gi medisiner ol. så tenkte at da må det jo være noe. Men blir bare med de dosene hun fikk igår etter opplysninger her og på nett. Hun sitter og sover og blir endel gåing, men har babybjørnen for å avlaste litt...

Prøvde den der leiedrenasje... men får det ikke til, hun har selv nysi et par ganger nå, så har fått opp endel selv [:D]

Humøret kommer mer og mer tilbake og hun sier mamama, ikke bare papapa så da er alle glade [:D][:D] 

Back
Topp