2 mnd. konstant hoste

Mamma til G

Betatt av forumet
VIP
1 åringen har hatt konstant hoste i 2 mnd, med feber og tettnese innimellom disse dagene. Er det vanlig at hosten aldri går over i den alderen, eller er dette litt mer spesifikt knyttet til manglende imunforsvar etter covidtiltak? Vet jo de blir mye smittet i barnehage, og nå når vi har åpnet samfunnet, men trodde det ville være noe opphold mellom forkjølelsene. Tips til å bedre nattesøvnen til ungen, uten at hn trenger å våkne med masse hosteanfall?

Min var hvertfall som dette da han var 1 år og fikk sine første kraftige forkjølelser. Det tok lang tid før det gikk over og jeg har vel egentlig ikke magiske tips heller. Du har sikkert vært hos lege?
Jeg tror nok langvarig sykdom på 1-åringer er vanlig, men kan ta lenger tid de første gangene man blir forkjøla. Så om han ikke var forkjøla da han var 7-8 mnd for eksempel så tar han det nå i stedet.

Guttungen her fikk astmamedisiner ved lignende historikk, fikk barneastma.
Vi brukte i starten kun ved sykdom.
Ganske vanlig at man får med hjem for å prøve, funker det bruker man det. Veldig mange vokser det av seg og noen, som min utvikler astma.
Ellers kan man heve hodeenden av senga, ha det luftig på rommet.

Det er ikke vanlig at de hoster så lenge etter kun en enkel forkjølelse, men etter lang tid uten basilusker så kan det hende at hen har hatt flere forkjølelser etter hverandre og da virker det som det ikke tar slutt. Det er normalt at de små er mye syke første året i barnehagen og i år er det helt ekstremt siden de ikke har vært utsatt for basilusker en stund. Men hvis det vedvarer ville jeg sjekket med lege om det evt er snakk om astma.

Om du ikke har vært hos legen, ta en tur :) Jeg er en av de som hoster lenge etter forkjølelser, hosten sitter skikkelig godt i og har alltid gjort det. Derfor reagerte ikke jeg når jeg forstsatt hostet 2 mnd etter en forkjølelse uten andre sykdomstegn. Viste seg å være brokitt :shifty: Så sjekk med legen! Om det er ille kan det jo også være dere får resept på ordentlig hostesaft, gjør jo vondt å hoste så lenge, så greit å få lindret litt.

Snakket faktisk med legen min om dette på torsdag. Hun sa at dersom hosten ikke gir seg på 6 uker tenker de fort barneastma, så da kan dere være greit å få det sjekket ut :) har samme problematikk her. Vet ikke helt hva jeg håper på. Er det astma kan man i hvert fall gjøre noe. Hadde barneastma selv, og håper de har kommet litt lenger siden den gang :yuck:

Back
Topp