2 eller flere keisersnitt?

Lykke_er_2juma

Betatt av forumet
Sommerfuglene 2017
Hei, er det andre her som har hatt keisersnitt mer enn 2 ganger, der 3. Svangerskap ble planlagt keisersnitt. Hvordan har operasjonene vært sett i sammenlikning til de andre du har hatt? Har du fått noen varige mén osv? Jeg selv fødte føeste gang som endte med keisersnitt pga stjernekikker, mistet lite blod under operasjon. Svangerskap nr 2 endte igjen med et keisersnitt der mistet jeg en god del mer blod, 1,4 liter og smertene følte jeg var værre, og selve operasjonen da den varte en god del lenger og de måtte rive og røske litt mer enn sist.

Jeg har veldig lyst på et barn nr 3 senere en gang men er redd for risikoene ved enda et keisersnitt.

Hva slags erfaringer har du og hva slags informasjon har du fått dør evt 3. og 4. Keisersnitt?

Hei:). Jeg er operasjonssykepleier. Jeg har ikke hatt to keisersnitt, men har mye pasienter som vi gjør keisersnitt på. Mitt inntrykk er at det er svangerskapet i seg selv som blir risikoen etter flere keisersnitt. Livmorveggen svekkes av å bli skåret i, og risikoen for ruptur(revning) av livmoren øker.
Jeg ville tatt en samtale med gynekolog før en evt ny graviditet.

Jeg har bare et ks, så jeg kan ikke svare utifra egen erfaring.
Men er med på en gruppe for ks, og der varierer det med svar.
Noen får beskjed ved andre ks at de ikke burde ha mer enn tre barn, mens andre ikke får den beskjeden når de har sitt fjerde ks.
De har da fått beskjeden av legen som gjennomførte ks og kan se ann tilstanden. Arrdannelse o.l. tenker jeg.

Har «kun» to keisersnitt bak meg så kan ikke svare deg på spørsmålet ditt men jeg opplevde keisersnitt nr to (hastesnitt) som mye bedre enn keisersnitt nr en (planlagt keisersnitt). Var i mye bedre form, hadde ikke i nærheten like mye smerter og jeg mista mindre blod til tross for kutting av gammelt arrvev og slikt. Den eneste forskjellen nå er at om jeg blir gravid igjen blir det planlagt keisersnitt.