2 dagers vs 5-6 dagers embryo

Willeikke

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
♡Julekulene 2021♡
Har lest litt ulike om hva dere andre foretrekker av innsett.
Hvorfor foretrekker noen innsett av 2dagers istedenfor 5-6dagers?
Hvilken forskjell gjør det?

Selv har jeg hatt innsett av 2-dagers etter uttak og 5dagers etter fryseforsøk i naturlig syklus, men har ingen mening om det ene er å foretrekke over det andre. Iaf ikke til hvor gammelt det er.
Ellers foretrekker jeg jo naturlig syklus kontra alle medisiner:wacky:

Jeg lurer litt på det samme. Skal i gang med første IVF som blir dyrket til blasto (5-dagers) før innsett (fersk). Har du blitt gravid med noen av forsøkene dine? Ulempen med 5-dagers er vel at mange kan falle fra?

Last edited:
Jeg har prøvd fem ganger, to blasto og en tre dagers som ikke festet seg. En to dagers som jeg gikk med til uke 20, og nå fikk jeg positiv med innsett av to stk som er todagers ❤️

Jeg har prøvd fem ganger, to blasto og en tre dagers som ikke festet seg. En to dagers som jeg gikk med til uke 20, og nå fikk jeg positiv med innsett av to stk som er todagers ❤️
Gratulerer med spire i magen, da blir det jo spennende å se om det blir en eller to ❤️ hvor mange uttak har du hatt da?

Jeg ble gravid først med blasto etter mange forsøk på 3 dagers, både fersk og frys.
De sier jo at den beste plassen er i mors liv og derfor er 2 dagers foretrukket av mange, men igjen så vet man jo da ikke om det er sterkt nok til å overleve videre. Med en blasto som har utviklet seg utenfor mors liv så er det også stor sjanse for at det kan utvikle seg videre.
Tror nok mange leger ser an litt alder, grunn til at man trenger hjelp, hvilke medisiner man har gått på osv osv.
Jeg selv har aldri bedt om det ene eller det andre, bare stolt på at legene tar det beste valget for meg.

Jeg lurer litt på det samme. Skal i gang med første IVF som blir dyrket til blasto (5-dagers) før innsett (fersk). Har du blitt gravid med noen av forsøkene dine? Ulempen med 5-dagers er vel at mange kan falle fra?

Ikke blitt gravid med mine forsøk. Ruger iof på innsett nr 3, så det vet jeg ingenting om enda :rolleyes:
Har heller aldri spurt legene, bare stoler på at de setter inn det som er greit.

Jeg tror det handler om veldig mange ting, og at det må vurderes litt fra tilfelle til tilfelle. Dyrkning til blastocyst er en av få faktorer man har dokumentert gir økt sannsynlighet for vellykket graviditet, og det handler sannsynligvis om at alle de eggene som ikke klarer overgangen fra morula til blastocyst faller fra før innsett. Men så er det omdiskutert om noen av dem som faller fra ville klart seg i livmoren. Jeg har hatt innsett av både todagers og firedagers (blasto) fersk og blitt gravid med begge, men også hatt fem fryseforsøk med blasto som har vært mislykket, så det er jammen ikke godt å vite hva som fungerer best... Hos meg kan det se ut som ferskinnsett er det som funker, uavhengig av antall dager etter uttak.

Jeg har aldri hatt innsett av noe annet enn blasto. Siden jeg fikk ut mange egg ville de dyrke til blasto, satt igjen med "kun" 3 egg på dag 5. Har blitt gravid med alle 3 eggene, men mistet den første allerede 4+6. Tenker at fordelen med blasto at mange av de som faller fra kanskje ikke er liv laga? Så slipper man unna mange innsett som ikke fører til noe uansett. Mens noen mener at mange kan falle fra pga at de ikke er i livmora der de kanskje trives best. veldig vanskelig å si!
Jeg har i hvertfall stor tro på blasto :)

Back
Topp