2 barnsmor.

gravidsol

April 13 FTW :D
Nå har eg snart 3 uker med erfaring som 2barnsmamma. Denne uken her var min første "alene" siden min mann nå har begynt å jobbe igjen.
Datteren vår er nå 16 måneder, og er allerede en fantastisk storesøster. Gir klemmer og kos til lillebror hele tiden og får aldri nok av å se på han. Er veldig nysgjerrig når det kommer til han.
Men merker at eg sjøl sliter litt mer. Er vanskelig å finne en god balanse mellom de. Når han sover, er det jo greit. Da gir eg all min oppmerksomhet til storesøster, men når han er våken og skal ammes sliter eg. Ho vil lese bøker, leke med bankeleken sin osv. ikke er det så lett å få henne til å forstå at ho må vente til mamma er ferdig heller.

Er det noen av dere der ute med litt tette barn som kanskje har noen råd og tips til hvordan håndtere slike ting? Hvordan opplevde dere det å gå fra 1 til 2 barnsmor?

Mine var ikke så tette så jeg hadde ikke det problemet. Vårt var mer på det emosjonelle.

Nå har eg snart 3 uker med erfaring som 2barnsmamma. Denne uken her var min første "alene" siden min mann nå har begynt å jobbe igjen.
Datteren vår er nå 16 måneder, og er allerede en fantastisk storesøster. Gir klemmer og kos til lillebror hele tiden og får aldri nok av å se på han. Er veldig nysgjerrig når det kommer til han.
Men merker at eg sjøl sliter litt mer. Er vanskelig å finne en god balanse mellom de. Når han sover, er det jo greit. Da gir eg all min oppmerksomhet til storesøster, men når han er våken og skal ammes sliter eg. Ho vil lese bøker, leke med bankeleken sin osv. ikke er det så lett å få henne til å forstå at ho må vente til mamma er ferdig heller.

Er det noen av dere der ute med litt tette barn som kanskje har noen råd og tips til hvordan håndtere slike ting? Hvordan opplevde dere det å gå fra 1 til 2 barnsmor?
Har du funnet noen gode løsninger? Det problemet kommer til å bli ganske tydelig her og er jeg redd :p

eneste "løsningen" så langt, har vært å sette på Sauen Shaun på tv til henne. Da forsvinner ho inn i tv. Og ja, eg vet at ho ikke bør se for mye på tv osv, men frem til ho skjønner at mamma faktisk må gi lillebror mat, så er det eneste alternativ. Har prøvd å leke med henne samtidig, men ho blir fort irritert og sur når eg ikke kan leke som ho vil.

I dag blir min første dag, der eg er alene med de begge to hele dagen. Er mildt sagt nervøs for hvordan det går. Lillebror har begynt å bli ganske urolig på dagtid der det trengs masse bæring og kosing. Snuppa har alltid krevd mye oppmerksomhet. Ho elsker å være i fokus hele tiden :p Så eg håper det blir en god dag.

Syns det var veldig tøft, mye tøffere enn å gå fra 2 til 3. Det er en stor omstilling men det går seg til etterhvert.. Jeg hadde mye dårlig samvittighet men ikke mye annet man kan gjøre enn å dele seg litt i to, lese og amme, bære mens lage mat med velsa feks.. puppe og pusle, så sover de jo litt første tiden og så merker storesøster at de blir mer moro å leke og prate med etterhvert :) Jeg hadde minsten i slynge det var gull verdt :)

Her er det 23 mnd mellom og hender jeg må "ty til" iPad.. Jeg ber han også gjøre en del "stor gutt" oppgaver, og da glemmer han hele babyen av stolthet :) er noen dager han absolutt skal sitte på fanget når jeg ammer, og helst ha litt pupp selv.. Da hjelper det å si at han er stor gutt, må vente i kø og at mamma og baby kan være med å se på bilene når babyen har spist mat.

Back
Topp