Du bruker en utdatert nettleser. Det kan hende den ikke viser dette eller andre nettsteder riktig. Du bør oppgradere eller bruke et alternativ nettleser.
Hei... lillemor har lagt på seg dårlig den siste tiden.. veide 3640 ved fødsel å var innen 8 dager alt 3800 g... men så har det gåtg trått.. på de to siste ukene har hun lagt på seg kun 110g. 1 kg tilsammen siden fødsel. Har nå fått råd av hs om å gi mme til hvert måltid.. lillemor er blid å fornøyd har våte bleier er sterk, mye våken.. lite sutring... spiser fra 2-3 t.. mellom. Føler ikke jeg har hatt lite melk å at hun har spist greit.. men merker at hun helst spiser bare på et bryst om gangen... idag har hun vertfall gjort det.. syns det er teit å gi flaske da når jeg har en full pupp igjen?! Mn blir litt stressa md tanke på vekta også så jeg prøvde bare for å se... fikk inn 10 ml.. ikke veldig interessert... i kveld nwkta hun pupp i det hele... drakk noen skvetter hyla å vrengte seg vekk vist jeg prøvde. Mn fikk intrykk av at hun var sulten da.... prøvde begge bryst da jeg føler at hun har et favorittbryst også.. mn nei... tok så en flaske å hun drakk 70ml!!! Så tok jeg pumpa å fikk ut 80 ml på det ene brystet så ikke prod skulle gå ned.... hva skjer?? Hvorfor denne puppenekten? Skal til hs til onsdag mn lurte på hva du sier... hun har en øyebetennelse nå å har vært/ er litt små forkjøla, mn ikke mye nå... kan hun ha vont et sted? Viser ikke tegn til det heller når jeg tar på øra osv..
Spiser greit ellers å 2-3 ganger om natta... føler jeg må gi mme også siden hun er så lita?:/ lengda er 58,5 nå da..har du noen råd?
Det høres ut til at du har nok melk men at hun kanskje ikke får den i seg? Har hun blitt sjekket for kort tungebånd? Du skriver og hun har favorittside, merker du det når hun dier også? Merker du om hun spiser mer på det ene brystet enn det andre? Virker det som produksjonen er forskjellig i brystene (det skjer oftere hvis babyen har en favorittside for den vil da ikke stimulere like godt på begge sider). Jeg tenker at det er helt riktig tenkt av deg at det er unødvendig å gi mme på flaske så lenge du har melk men man må finne ut hvorfor hun tar for lite melk. Da er kort tungebånd en av årsakene til at babyer overfører melk dårlig. En annen er skjevstillinger i nakke/kjeve som kan gjøre at de ikke bruker kjeven sin slik de skal eller hvis de er slappe av en eller annen grunn som gjør at de ikke orker å få ut melken. Mulig at det at hun har en favorittside har sammenheng med at hun ikke dier effektivt, så jeg ville fått undersøkt det.
Ellers så er det en mulighet å pumpe et par ganger om dagen i tillegg til det hun drikker frem til dere finner ut av hvorfor hun får i seg for lite, da får hun det ekstra du har enten på hjelpebryst eller på kopp eller flaske. Noen syns kopp kan være litt upraktisk når du skal gi større mengder enn 20-25 ml. Hjelpebryst er et veldig fint hjelpemiddel til barn som ikke melker brystet ordentlig, det kan virke litt komplisert til å begynne med men så snart du har testet det ut noen ganger og fått det "inn i fingrene" hvordan du gjør det så fungerer det veldig bra. Fordelen med det er at du får stimulert produksjonen samtidig som du får i babyen ekstra mat pluss at hun får øvd seg på brystet og slipper å bli forvirret av å drikke av flaske. Ved å pumpe litt så vil du og beskytte produksjonen din for den kan være utsatt for å gå ned hvis hun ikke spiser tilstrekkelig av deg.
Så når jeg får litt mer opplysninger av deg så skal jeg komme med flere råd