2,5 åring som våkner på natta

Katzilla87

Glad i forumet
Novemberlykke 2016
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Han våkner hver jævla natt mellom 3 og 4 og er våken i flere timer. Så er han helt utslitt og nekter og våkne når han må opp i barnehagen. Hver eneste dag. Er dritlei. Noen som har noen tips? Har prøvd at han ligger alene, har prøvd å han sammen med oss, har prøvd å ligge inne hos han. Ingenting hjelper. Får ikke sove jeg heller når han er våken for han ligger bare å peller på meg og vrir seg rundt og rundt. Han er sur og grinete hver dag fordi han er trøtt. Er sånn uansett om han sover på dagen eller ikke, og uansett når han legger seg. :anyone :dead:

Hva gjør dere når han våkner og i våkenperiode?
Ligger i senga bare. Jeg prøver å sove, men han gnur så mye. Hvis han ligger alene ligger han bare der og ser liksom :-P hvis noen ligger på rommet sammen med han vil han over i senga der, men ligger bare å vrir seg da også. Han er liksom helt klar for å starte dagen og vil leke, men det er ikke aktuelt :hungover:

Ligger i senga bare. Jeg prøver å sove, men han gnur så mye. Hvis han ligger alene ligger han bare der og ser liksom :p hvis noen ligger på rommet sammen med han vil han over i senga der, men ligger bare å vrir seg da også. Han er liksom helt klar for å starte dagen og vil leke, men det er ikke aktuelt :hungover:

Huff det må være slitsomt for både han og dere ❤️ er det noe som har begynt nå i det siste, eller har det vart lenge? Kan det være en reaksjon på å ha blitt storebror feks?
Har ellers ingen råd, dessverre. Har hatt sånne perioder med min, men han er jo mye mindre, så det blir kanskje ikke helt det samme. Har gått en times tid også har jeg fått han til å sove igjen, eller måtte bære litt i bæresjal. Men igjen, han er 16 mnd nå, så det blir ikke helt det samme.

Huff det må være slitsomt for både han og dere ❤️ er det noe som har begynt nå i det siste, eller har det vart lenge? Kan det være en reaksjon på å ha blitt storebror feks?
Har ellers ingen råd, dessverre. Har hatt sånne perioder med min, men han er jo mye mindre, så det blir kanskje ikke helt det samme. Har gått en times tid også har jeg fått han til å sove igjen, eller måtte bære litt i bæresjal. Men igjen, han er 16 mnd nå, så det blir ikke helt det samme.
Har vart en god stund nå, men oftere nå føler jeg. Godt mulig det er en reaksjon på lillebror, som at han plutselig skal ha smokk og flaske hele tiden :facepalm: men før sovnet han gjerne ila en time igjen, nå var han våken fra 3-3.30 og sov ikke før jeg fikk med han i bhg nå kl 8 :confused: han må jo være sykt sliten han også. Han sier ikke noe om vondt noen plass, så tror jo ikke det er ørene eller noe heller. Ikke er han syk heller o_O det går vel over, er bare slitsomt at han er sur og at alle får lite søvn

Har vart en god stund nå, men oftere nå føler jeg. Godt mulig det er en reaksjon på lillebror, som at han plutselig skal ha smokk og flaske hele tiden :facepalm: men før sovnet han gjerne ila en time igjen, nå var han våken fra 3-3.30 og sov ikke før jeg fikk med han i bhg nå kl 8 :confused: han må jo være sykt sliten han også. Han sier ikke noe om vondt noen plass, så tror jo ikke det er ørene eller noe heller. Ikke er han syk heller o_O det går vel over, er bare slitsomt at han er sur og at alle får lite søvn

Det kan ikke være noe særlig for noen nei :( slitsomt å starte dagen så tidlig. Om ingen andre her har erfaring eller tips kan det jo hende helsestasjonen har noe. Ellers håper jeg virkelig det går over snart!!

Jeg tror det er en fase rundt den alderen egentlig. Har ei venninne som sliter med akkurat det samme med sin på 2,5 år. I tillegg er legginga om kvelden vanskelig også, så ungen får jo så lite søvn.
Husker det ble litt urolig søvn på eldste vår også rundt den alderen. Begynte å våkne om natten og tulle. Var ikke våken så lenge som din da, men jeg sliter med å sovne igjen, så ble lite sammenhengende søvn på meg. I tillegg så havna han i senga hos oss og sov så urolig:wacky:

Vi hadde det sånn da eldste begynte i ny Bhg kort tid etter å ha blitt storebror. Han hylte i flere timer hver natt i fem måneder, så ga det seg. Da la vi ham i sengen med meg og babyen, mens pappaen sov nede. Vi holdt på sånn i mange måneder før han gikk tilbake i egen seng.

Min har alltid slitt med søvn, har mye mareritt og er utrygg om natten. Han var nesten to år da dette startet og er 3,5 nå. Når han våkner nå skriker han ikke, men trenger stort sett hjelp til å sovne igjen. Tror han bare er sånn. Håper det snart går over for dere <3

Om det er en trøst, så er jeg innom soverommet til min på 2.5 ca 4 ganger i løpet av natten enda. Han sovner heldigvis stort sett igjen da, men altså. Ville bare si at jeg føler med deg :Heartbigred

Min på litt over 2,5 år har også begynt å våkne hver natt rundt kl fire og vil bare stå opp. Kan være våken noen timer før hun sovner igjen.
Bruker endel tid på å sovne om kvelden også.

Her drev begge unga på med å våkne hver natt. Storebror til 4 årsalder og minste av og på. Med storebror ble det slutt da vi lot lyset stå på om natta....og minste har lys på i gangen.

Det var likt her. Me slutta med kvil på dagtid, har ikkje vore vaken på nettene etter det. 4 mnd siden.

Høres ut som om det kanskje er alderen da :p får bare håpe det gir seg snart :smiley-angelic001 tror kanskje vi må kutte ned evt helt med soving i bhg også. Begynt og tulle fælt på kvelden også. Men han blir så sykt sur og trøtt på ettermiddagen i 4-5 tida hvis han ikke sover :smiley-ashamed004 skal ikke være bare bare altså :think005

Høres ut som om det kanskje er alderen da :p får bare håpe det gir seg snart :smiley-angelic001 tror kanskje vi må kutte ned evt helt med soving i bhg også. Begynt og tulle fælt på kvelden også. Men han blir så sykt sur og trøtt på ettermiddagen i 4-5 tida hvis han ikke sover :smiley-ashamed004 skal ikke være bare bare altså :think005
Kanskje han ikke trenger å sove på dagtid?
Hvis dere skal ha litt ferie nå snart, kan det kanskje bli lettere å få gjort noe med søvnen hvis det skjer en god del i løpet av et par dager. Ettermiddager med trøtte barn er kjipt, men det går over hvis de får sovet hele natta. Vi jobbet iherdig sammen vi foreldre i den perioden på dagen, og måtte legge fokuset ganske utelukkende der. Vi la han kanskje litt tidligere (15 min) et par dager, og begynte kveldsstellet litt før og tok oss god tid.
Det går i alle fall over til syvende og sist, selv om det er en mager trøst akkurat nå.
Jeg tenker i alle fall at han kanskje får for mye søvn på dagen hvis han våkner i 3-4 tida hver eneste natt og er klar for å stå opp. Vi reduserte på dagsluren først, forresten. Fikk ikke lov å sove etter kl 13. Ble med andre ord vekket senest da. Etter hvert begynte han å si nei ved tilbud om soving i bhg, de spurte gjerne rundt kl 11.
Han bestemte faktisk selv at han ville kutte ut dagsovingen, og da var han 2 år.
Vi måtte som nevnt jobbe litt hardere på ettermiddagen, men det gikk over etter som han sov godt om natta.

Kanskje han ikke trenger å sove på dagtid?
Hvis dere skal ha litt ferie nå snart, kan det kanskje bli lettere å få gjort noe med søvnen hvis det skjer en god del i løpet av et par dager. Ettermiddager med trøtte barn er kjipt, men det går over hvis de får sovet hele natta. Vi jobbet iherdig sammen vi foreldre i den perioden på dagen, og måtte legge fokuset ganske utelukkende der. Vi la han kanskje litt tidligere (15 min) et par dager, og begynte kveldsstellet litt før og tok oss god tid.
Det går i alle fall over til syvende og sist, selv om det er en mager trøst akkurat nå.
Jeg tenker i alle fall at han kanskje får for mye søvn på dagen hvis han våkner i 3-4 tida hver eneste natt og er klar for å stå opp. Vi reduserte på dagsluren først, forresten. Fikk ikke lov å sove etter kl 13. Ble med andre ord vekket senest da. Etter hvert begynte han å si nei ved tilbud om soving i bhg, de spurte gjerne rundt kl 11.
Han bestemte faktisk selv at han ville kutte ut dagsovingen, og da var han 2 år.
Vi måtte som nevnt jobbe litt hardere på ettermiddagen, men det gikk over etter som han sov godt om natta.
Ja han har begynt og ikke vil sove på ettermiddagen, og da slipper han. Men da er han sur og trøtt kl 17. Våkner uansett på natta, om han sover eller ikke på dagen. Men regner med det går over. Har Max 1 t i bhg, og han sovner som regel rundt kl 12 der. Hvis han i det hele tatt vil sove der og :p soving er et fag i seg selv :facepalm::wacky:

Ja han har begynt og ikke vil sove på ettermiddagen, og da slipper han. Men da er han sur og trøtt kl 17. Våkner uansett på natta, om han sover eller ikke på dagen. Men regner med det går over. Har Max 1 t i bhg, og han sovner som regel rundt kl 12 der. Hvis han i det hele tatt vil sove der og :p soving er et fag i seg selv :facepalm::wacky:
Tror ikke det hadde hjulpet med mastergrad for å forstå barn og søvn.. Håpløst :P

Back
Topp