2,5 åring som kaster leker rundt seg. What to dooooo?

• Trådstarter Trådstarter eLLe*meLLe
  • Opprettet Opprettet
E

eLLe*meLLe

Guest
Vi har en gutt på 2,5 år som er utrolig fæl til å kaste alt mulig, spesielt leker.
Føler vi har prøvd alt men får ikke slutt på kastingen. Og hvis vi korrigerer/ kjefter så synes han det er kjempemorsomt.

Noen som har noen gode tips eller egne erfaringer å dele?

Sette på dolokksikring?

*Musti* skrev:
Sette på dolokksikring?

Han kaster det heldigvis ikke i do, slenger ting rundt seg.
Litt dårlig spesifisert ser jeg nå :p

Vi har en sånn her i hus også.. Han får en advarsel - om han kaster/kræsjer lekene en gang til blir de tatt bort.. Og fortsetter han så BLIR de tatt bort... Det fører til en del gråt og frustrasjon, men poenget har gått opp for ham sakte men sikkert. Viktig å være konsekvent dog, og snakke med barnet og forklare hvorfor lekene ble tatt bort..

sett deg ned ved han og pass på at han ser på deg og hører på deg.

si med rolig bestemt stemme: "Du må ikke kaste leker rundt deg. Du kan treffe noe eller noen, og det kan både være farlig og vondt og ting kan bli ødelagt. Du kan heller leke med dem, eller la de ligge i kassen/kurven. hvis du kaster leker, så kommer jeg til å ta de lekene og legge de vekk!"

Da kommer han sikkert til å kaste igjen for å teste deg. Og da skal du rolig si at nå tar du leken vekk siden han bare kaster den og  ta leken han kaster og legge de i en kurv/kasse/hylle vekk fra hans synsfelt.(i et skap/bod osv)

Gjenta om han fortsetter. Og blir han sint, så la han få bli sint, men bli hos han mens han er sint og forklar hvorfor du gjør som du gjør.
Forhåpentligvis "vinner" du hvis du er konsekvent.

Veldig grei metode som har funket her i huset. :)

Har prøvd den metoden her også, men han har ikke skjønt poenget enda.
Han finner bare noe annet å kaste og så holder han det gående :(
Men kanskje jeg skal gi det et nytt forsøk, for jeg har ikke så mange andre forslag.

Jeg droppa advarselen til slutt, han fikk advarsen på første, og alt han kasta etter det forsvant inn på boden...
Vi hadde en gang jeg konfiskerte ALT han hadde av leker og, for han holdt på så lenge...Tok jeg en ting henta han en ny osv, så alt forsvant gitt...

Det ga seg sakte men sikkert, men det tok litt tid...

Ja du må fortsette med dette lenge. noen trenger lenger tid før de skjønner. min gutt satt til slutt uten en eneste leke igjen... etter dette har han ikke gjort det. Da har det holdt med advarslen. ;)

Pakk lekene i en søppelsekk og si du skal gi dem bort om han fortsetter, hvis han da fortsetter får du heller sette dem i garasjen et par dager

Back
Topp