2,5 åring som ikke vil dusje lenger...

Vintermamsen

Flørter med forumet
Jeg har en datter på 2,5 år, som alltid har elsket å bade og dusje, elsker vann generelt. Men plutselig har dette snudd. Hater fullstendig å dusje, og det er en kamp hver gang. Er ikke så gla i å bade i badekar i dusjen heller :/
Jeg må fysisk bære henne i dusjen, til tross for at hun hylskriker. Forklarer også goooood tid i forveien at hun skal dusje, slik at hun er forberedt på det, men ingenting nytter... føler meg slem som «tvinger» henne til å dusje, men det er jo absolutt nødvendig innimellom.
 
Jeg har en datter på 2,5 år, som alltid har elsket å bade og dusje, elsker vann generelt. Men plutselig har dette snudd. Hater fullstendig å dusje, og det er en kamp hver gang. Er ikke så gla i å bade i badekar i dusjen heller :/
Jeg må fysisk bære henne i dusjen, til tross for at hun hylskriker. Forklarer også goooood tid i forveien at hun skal dusje, slik at hun er forberedt på det, men ingenting nytter... føler meg slem som «tvinger» henne til å dusje, men det er jo absolutt nødvendig innimellom.
Har hun hatt en dårlig erfaring med det? Eller har det kommet gradvis?
 
Samme her. Helt plutselig da han var rundt 2-2,5 år. Snart tre år nå og fortsatt litt kamp. Men det må gjøres.
 
Neei, det har kommet litt gradvis... ikke hatt noen dårlig erfaring.
Har hørt om flere som har hatt dusjvegring fasevis. Og så går det over igjen. Du har jo helt rett i at det må til, man må vaskes med jevne mellomrom. Men du kan prøve å ta det veldig rolig og trinnvis. Flytte fokuset fra dusjinga og til 1.ta av klær 2.finne håndkle 3.bestemme seg for såpe osv. Eller prøv å dusje på et annet tidspunkt av dagen. Dusjer dere vanligvis på kvelden, så gjør det på morgenen istedenfor. En endring i rutinen kan føre til endring i handlingsmønsteret til barnet.
 
Om jeg har sett tegn til ikke å ville bade/dusje har jeg funnet noen nye ting som kan bade, noe vi ikke har hatt med i dusjen eller om det er veldig ille kan en ny badeleke være god motovajson også.
Å dusje med mamma og spyle mamma er mye morsommere enn å dusje alene :p

For ting vi må gjøre men som han ikke vil, så sier jeg ifra på forhånd og sier at jeg setter på alarmen og at når det kommer hanelyd så skal vi bade. Har hanegaling som alarmlyd men det kan jo være hva som helst. Det er virkelig STOR forskjell her, om bare jeg skal gi beskjed kan han nekte i det uendelig og det blir en hylekamp til slutt. Når alarmen "sier ifra" om at det er på tide å gå på badet, er det liksom helt greit. Er vel noe med at det liksom ikke er mamma/pappa som sier hva skal han gjøre, så da er han i mindre opposisjon.

Kan jo være noe å forsøke. Evt forsøke det med noe litt mer lystbetont først for at barnet vender seg til alarmkonseptet.
 
av uviss grunn ble nr 1 pluttselig redd dusjhode så løsning her ble å bruke dl mål med vann. Ikke like effektivt, men da er gutten rolig. Vi har også sånne antiskli fisker på flisene i dusjen og de synes han er morsomme å stå på.
 
Vi opplevde en slik fase med frøkna i ca samme alder. Da endte det med at jeg hver gang måtte være med i badekaret, så satt hun på fanget mitt. Hun rikket seg nesten ikke av fanget så lenge badet varte, men fikk hvertfall vasket seg og var rolig da:)
Det virket som det var en fase for for hver gang vi var i badet, så turde hun å gjøre mer og mer selv så lenge jeg var der. Men hun hylte så ille de første gangene før jeg ble med. Trodde først at det hang sammen med at hun bæsjet i vannet siste gangen før dette startet, men det hang i en stund.

Hun elsket forresten å bade før dette, så dette kom ut av det blå at hun nektet. Det virket som hun fikk panikk inni der, og at det hjalp å se at mamma var der og ikke var redd :)
 
Last edited:
Jeg har en datter på 2,5 år, som alltid har elsket å bade og dusje, elsker vann generelt. Men plutselig har dette snudd. Hater fullstendig å dusje, og det er en kamp hver gang. Er ikke så gla i å bade i badekar i dusjen heller :/
Jeg må fysisk bære henne i dusjen, til tross for at hun hylskriker. Forklarer også goooood tid i forveien at hun skal dusje, slik at hun er forberedt på det, men ingenting nytter... føler meg slem som «tvinger» henne til å dusje, men det er jo absolutt nødvendig innimellom.
Har to barn som elsker å bade,så har ikke konkret erfaring med akkurat det å nekte å bade. Tenker at generelt er det fint å forberede ungene på at de snart skal gjøre ting de ikke liker eller vil, men samtidig ser jeg at hvis vi forbereder for mye blir protestene større. Det bygger seg liksom opp til en stor greie. Tror at det ofte er greit å nevne det én gang og ikke så mye mer når problemet ligger i selve aktiviteten og ikke feks at de blir tatt ut av lek og vil leke videre. Ellers, nye skadedyr, nytt håndkle med navn på eller slikt kan gjøre det mye mer spennende å bade.
 
Har to barn som elsker å bade,så har ikke konkret erfaring med akkurat det å nekte å bade. Tenker at generelt er det fint å forberede ungene på at de snart skal gjøre ting de ikke liker eller vil, men samtidig ser jeg at hvis vi forbereder for mye blir protestene større. Det bygger seg liksom opp til en stor greie. Tror at det ofte er greit å nevne det én gang og ikke så mye mer når problemet ligger i selve aktiviteten og ikke feks at de blir tatt ut av lek og vil leke videre. Ellers, nye skadedyr, nytt håndkle med navn på eller slikt kan gjøre det mye mer spennende å bade.
*badedyr, går jeg ut fra :hilarious:
 
Vi fann duplofigurer som trengte å bade, det hjalp stort sett. Har elles høyrt om andre som belønner med hårvaske-is. Gjekk frå skrik og nekt til rolig unge.

Starta ca i same alder, no er ho 4 og liker framleis ikkje å dusje og er svært lite glad i å vaske håret. Men vi har rikelig med tørre vaskeklut tilgjengelig som ho holder foran augene og bruker ei flaske til å skylle håret med i staden for dusjen.
 
Her var det sånn en periode, fram til vi var på badeland i sommer, pg hu fikk dusje selv, både vaske ut såpe og stå som oss.
Hu ville da først ikke dusje for å gå i bassenget, og ville ikke i bassenget da vi endelig kom dit. Men når hu fikk bade og svømme og ble trygg, da løsna det. Siden har hu skulle dusje, inkludert håret som har vært største mareritet her.
 
Back
Topp