2.5 åring som ikke vil belaste benet etter skade

Bkno4908992

Andre møte med forumet
Hei.
For 2 uker siden hadde vi en liten sklieulykke der benet til barnet mitt ble belastet i klem. Han hadde tydelig vondt og klarte ikke røre benet så vi dro til legevakten. Derfra ble vi henvist til ortopedisk på Ahus hvor vi tok røntgen. De fant ikke noe skade og fikk beskjed om å vente å se. Etter 5 dager uten å kunne stå oppreist dro vi til Volvat hvor de tok et nytt bilde, uten antydning til brudd, og barnet fikk smertegips for avlastning. Han gikk med den i 1 uke og løpet av denne uken reiste han seg opp noen få ganger ved glemsel. Vi tok den av i går og legen undersøkte benet nøye. Sønnen viser ikke tegn til å ha vondt lenger, er kjempeaktiv i sofaen, krabber på alle 4 og oppreist på knærne. Han har stått i hunden som ser ned, kommer seg opp i sofaen og leker rundt. Men hver gang han reiser seg opp nå, bøyer han det skadede benet og nekter å sette det i bakken. Jeg har prøvd å få han til å prøve å stå på det men han sier at han ikke vil. Jeg har prøvd å spørre hvorfor han ikke vil stå på det men det klarer han ikke svare på. Volvat sa at om han ikke bruker det innen mandag, skal de behandle det som brudd og sette på gips i 6 uker. :( Det kan visstnok være et minibrudd de ikke ser på røntgen.

Jeg syns det er så rart at han ikke har lyst til å prøve å stå på det... Han er vanligvis suuuuper aktiv og elsker å løpe rundt og leke. Men jeg begynner jo å tru at det kun er psykisk nå, at han bare er redd for å belaste det.

Har noen andre erfaring med dette? Tips eller råd?
 
Jeg vil tro at barn er såpass lette å avlede, spesielt så små som din, så jeg tror nok ikke det er psykisk. Det ville på ett eller annet tidspunkt skjedd noe så spennende at han ville ha glemt seg og stått og gått vanlig dersom det ikke gjorde vondt❤️
Håper dere finner ut av det og at beinet blir bra.
 
Vår frøken var "handikappet" i sikkert en mnd etter at vi tok av støtten for brudd i fingeren og kunne ikke bruke hånden for den var jo "knekka" måtte hi skjønne. Hun var 2 da.
 
2 åringen her skadet albuen rett før jul, det var tydelig at han hadde vondt og var forsiktig med armen. De fant ikke noe tegn til brudd eller synlige skader på røntgen, og siden ingen så hvordan han ramlet kunne vi ikke beskrive hvordan skaden oppsto. Det vi så var at han ikke ville strekke ut armen helt eller belaste den i stor grad. Dette pågikk i noen uker før det gradvis ble bedre, og han ble undersøkt flere ganger siden vi opplevde sakte bedring. Vi fikk beskjed om at det mest sannsynlig var leddbånd som kunne være strekt, og det tror jeg ikke er synlig på røntgen.
Kan det være ledd eller sener som har fått seg en skade og derfor vil ikke hen belaste benet?
 
Back
Topp