2,5 åring med hard mage. Erfaringer/tips?

Aravis

Elsker forumet
Vår kjære gutt sliter fryktelig med avføringen. 

Det går som regel mange dager mellom hver "runde". Han er veldig utilpass gjerne en time før han får bæsjet, og skriker/sutrer mye før han endelig får det til. 

Vi har kjøpt lactulose som vi kan bruke forebyggende for å komme ut av denne sirkelen. For han holder jo igjen i tillegg, stakkar.. 

Han spiser variert kosthold og grovt brød. Får i seg mye væske også, så jeg føler ikke vi får gjort noe mer der. 

Har noen av dere noen erfaringer eller tips dere vil dele med meg, så setter jeg pris på det! 

Prøvd å gi svisker og sånt da? Som skal gi fart på magen..

Ellers vet jeg ikke så mye, pass på mye drikke, og hva med biola, yoghurt eller slike ting? 
Brødet må jo heller ikke være for grovt, for det kan de jo bli harde i magen av.. 

Ellers vet jeg ikke, men ta kontakt med legen hvis det er så ille som du beskriver. 

Sønnen min får hard avføring av melk. Så når vi kuttet ut melk hjalp det.

Vi gir biola, men har hørt som det hun over her skriver, at de kan bli harde i magen av det.. Eller av melkeprodukter generelt. Svisker liker han absolutt ikke, dessverre. Takk for tips :)

Rosiner da? Eller annen frukt?

Det kan jo gi motsatt effekt, men går jo an å prøve.. Ellers ville jeg kontaktet legen.

Rosiner, druer, sviskejuice (sånn du finner i barnemathylla), kutte ut melk, drikke mye væske.
For mye fiber kan ha motsatt effekt, slik at man rett og slett blir forstoppet. 

Snuppa slet med dette i over et halvt år, sviskemos/juice, druer og rosiner(i små doser) hjalp veldig. Men det aller viktigste var melken. Merker det fremdeles den dag i dag om hun drikker litt "mye" melk i løpet av dagen, at hun blir litt treg i magen dagen etter.

Lykke til, det er noe herk når de små sliter med avføringen :/

Kutt ut alt av melkeprodukter i 3-4 uker og se om det hjelper. Det vanligste symptomet på melkeallergi er hard mage.
Jenta her har melkeallergi, og dersom hun får i seg melkeprodukter blir hun kjempehard i magen. Det skal ikke mye til, hun hadde ved et uhell fått i seg en teskje med krem i barnehagen, og hun var kjempehard i magen etterpå.

For jenta mi på 2,5 år ble Biola redningen. Drikker Biola hver dag og nå er problemet med hard mage borte.

Back
Topp