2-årskontroll

Kakemonster88

Trives på forumet :)
jentene i juni13
VIP
Januar 2017
Hva skjer på denne kontrollen? Skal bare til lege, er det riktig? Så en oversikt på nett, men der var det jo masse punkter jeg vil tro en helsesøster snakker om og ikke legen :confused:

Ikke bare lege nei. Språkforståelse er en av de tingene ha sjekker hvertfall.

Ikke bare lege nei. Språkforståelse er en av de tingene ha sjekker hvertfall.

Når jeg ringte hs for å bestille time (jobber turnus, så bestiller alltid selv) fikk jeg beskjed om at det bare er lege... Får ringe dem igjen på mandag... Høres veldig rart ut at legen skal ta de temaene :p

Vi var til både helsesøster og lege. Helsesøster observerte henne litt mens hun lekte litt og snakket med henne for å se hvor godt hun snakket.

Nei, det er en lang sjekk hos helsesøster, og en kort tur til legen. Omtrent som de andre helsestasjonskontrollene med lege.

Var nettopp på toårskontroll med minsten. Var inne hos hs i nærmare ein time. Ho hadde eit skjema som ho fulgte for å kartlegge språk og språkforståelse. Han leika mens ho sa ting som "kan du putte tannkosten oppi koppen", "no er bamsen trøtt, vil du legge sen i senga og bre på dyna" osvosv. Etter det var me inne hos legen som tok ein kjapp sjekk av hofter, mage, testikler og lytta på hjerte/lunger, sjekka auger, øyre og hals:)

Var nettopp på toårskontroll med minsten. Var inne hos hs i nærmare ein time. Ho hadde eit skjema som ho fulgte for å kartlegge språk og språkforståelse. Han leika mens ho sa ting som "kan du putte tannkosten oppi koppen", "no er bamsen trøtt, vil du legge sen i senga og bre på dyna" osvosv. Etter det var me inne hos legen som tok ein kjapp sjekk av hofter, mage, testikler og lytta på hjerte/lunger, sjekka auger, øyre og hals:)

Var ca sånn her også. Husker ikke så godt siden det er et år siden. ;)

Begge deler ja, og mye greier med språk. Men noen steder har de ikke tid til begge på en gang, vi hadde sånn todelt med lillesøster. Tungvindt å måtte dit to ganger på en måned når man ikke er i permisjon lenger.

Barnelege og helsesøster :)
Går mye på språk, i innkallelsen fikk vi med et ark hvor vi skulle krysse av for hvilke ord barnet sier.

Da har jeg snakket med helsestasjonen og vår helsestasjon har visst ikke kapasitet til å gi både legetime og tid med helsesøster... Innmari ålreit!

Da burde du få helsesøster. Så går du til fastlegen for legekontroll

Da burde du få helsesøster. Så går du til fastlegen for legekontroll

Jeg kommer til å snakke med dem når vi kommer opp for legesjekk! NEKTER å finne meg i at ikke mitt barn skal få den oppfølgingen han skal ha bare fordi det er en haug med mindre unger i bydelen! Min bydel er den tettest befolkede i Oslo, så da får de pokker meg ansette fler så de kan ta trøkket!

Det er mye viktigere med hs-kontrollen, lege kan man jo gå til.

Det er mye viktigere med hs-kontrollen, lege kan man jo gå til.

Mhm!! Heldigvis har jeg et barn som fungerer normalt og som ikke har så store utfordringer med språk, men har jo andre utfordringer vi vil snakke om som vi nå ikke får mulighet til... Jeg bestiller bare tid til han når vi er der oppe for å snakke med hs, så får vi bare drite i å kalle det 2-årskontroll hvis det blir vanskelig for dem ;)

Både helsesøster og lege ja. fikk ett sånn spørreskjema-hefte vi skal svare på og ta med dit på kontrollen også...ang utvikling av språk og motorikk ☺

Både helsesøster og lege ja. fikk ett sånn spørreskjema-hefte vi skal svare på og ta med dit på kontrollen også...ang utvikling av språk og motorikk ☺
Det har ikke vi fått. Er det sånn at de vil vite hvilke ord barnet kan si?

Ja, og om barnet forstår enkle beskjeder bla. Og hvordan de er motorisk...hopping, gåing, løping osv :)
Jeg tenkte på om de måtte vite absolutt alle ordene hu kan. For da har vi ett problem. Dattera vår prater fra hu står opp til hu legger seg. Er sjeldent det er stille her. Vi har ikke kontroll på alle ordene lenger.

Jeg tenkte på om de måtte vite absolutt alle ordene hu kan. For da har vi ett problem. Dattera vår prater fra hu står opp til hu legger seg. Er sjeldent det er stille her. Vi har ikke kontroll på alle ordene lenger.

Var iallefall ikke så nøye med det når vi var på samme kontrollen med eldste...var mest om det var ord ☺ Eldste var lik som din, og prata setninger konstant :)

Back
Topp