2 års ventetid på en operasjon er det kort eller lang ventetid synes du?

Agnete

Forumet er livet
Jeg står nå i kø for en operasjon, det er andre gangen jeg skal operere noe..
Sist gang stod jeg i kø i 3 år, den ble utsatt x-antall ganger (det var ikke pandemi ;)) og det var frustrende synes jeg å gå å vente så lenge. Det påvirket selvfølgelig livet mitt å gå å vente sånn.
Jeg snakket med sykehuset i dag og de mener 2 år er egentlig kort tid i forhold til hvor lenge jeg har vurdert dette. Jeg er litt uenig og synes ikke det er holdbart at det offentlige har så lang ventetid som dette. Hva tenker dere? Er jeg bare en utålmodig pasient eller er dere enig med meg :)
Skal vi forvente så lange ventelister når det ikke er livstruende?

Har du vurdert muligheten til bytting av sykehus? Evnt. bli lagt på en liste der de kan ringe ved avbestilinger, og man kan komme på kort varsel?
Kan ikke kommentere ventetiden, da jeg ikke vet hvilken opperasjon det er snakk om. Noen operasjoner har korte ventetider selv om der ikke er livstruende. Kommer litt ann på hvor mye det går ut over «daglig drift» om jeg mener ventetid på to år er langt eller kort.

Har du vurdert muligheten til bytting av sykehus? Evnt. bli lagt på en liste der de kan ringe ved avbestilinger, og man kan komme på kort varsel?
Kan ikke kommentere ventetiden, da jeg ikke vet hvilken opperasjon det er snakk om. Noen operasjoner har korte ventetider selv om der ikke er livstruende. Kommer litt ann på hvor mye det går ut over «daglig drift» om jeg mener ventetid på to år er langt eller kort.
Ja, har vurdert så får vi se hva det blir til :)
Burde ikke dagligdriften være såpass at man ikke må gå å vente 2 eller 3 år på noe?
Jeg er oppriktig bekymret jeg for kapasiteten vi har på våre offentlige sykehus, og det forringer livskvaliteten til de som venter. Sist operasjon som jeg ventet på i 3 år ville ha resultert i færre sykemeldinger, mindre smerter og bedre hverdag om det ble prioritert.
Jeg har en i familien nå veldig ung går sykemeldt å venter på en operasjon som kan gjøre at den personen får et langt arbeidsliv. Arbeidsgiver fikser operasjon privat for denne personen for ventetiden er så lang offentlig så den unge risikerrerer å havne på aap. Så det gjelder ikke kun min type operasjon, jeg synes 2 år er mye i livet til et menneske uansett hva det gjelder så lenge de er vurdert til at det offentlige mener man har rettighet på hjelp :) Men jeg vet jeg har rett til å bytte om det er mulig.

Synes 2 år er veldig lenge!
Vet ikke hva det er snakk om, men på generelt grunnlag er det for lenge uansett hvilken operasjon. Og om det er noe livsviktig så er det jo helt horribelt å tenke på.

Kommer helt an på.

Jeg opererte ut galleblæren mai 2020. AHUS hadde MINST 1 års ventetid, men jeg fikk operasjon 2 uker senere på Diakonhjemmet. Hadde smerter og anfall nesten daglig (pluss en prolaps som tullet) så det var uaktuelt å gå sånn 1 år.

Tenker det kommer helt an på hva man skal opereres for.

Overraskende hvor mange som tenker det er greit med sånne ventetider i det offentlige. Det å bli operert i det offentlige er jo da at du har blitt vurdert til at du har rett til nødvendig helsehjelp og er ikke unødvendige operasjoner :)

Syns ikke det er greit.

I grunnen for lang ventetid, men igjen spørs det hvilke type operasjon det er. Ventet selv i 1.5 år på operasjon hvor jeg hadde store smerter og mye blødninger ifm mens. Fikk en tidsfrist fra sykehuset som skulle forholde seg til, de holdt den akkurat. Hadde en kollega som "bare" skulle fikse åreknuter som hadde ventet i 2-3 år før hun fikk tid. Og da benyttet hun seg av fritt sykehusvalg. Du har jo muligheten for fritt sykehusvalg og sjekke ut om det er kortere ventetid på andre sykehus. Moren min dro til sørlandet for en operasjon fremfor å vente på tid hos lokalsykehuset for det var kortere ventetid på sykehuset hun endte opp med å ta operasjonen enn det lokalet. Så spørs det hvor plaget du er i hverdagen med det du skal operere.

Altfor lenge, og skulle ikke vært så lang ventetid i ett av verdens rikeste land!:angry7

Last edited:
I grunnen for lang ventetid, men igjen spørs det hvilke type operasjon det er. Ventet selv i 1.5 år på operasjon hvor jeg hadde store smerter og mye blødninger ifm mens. Fikk en tidsfrist fra sykehuset som skulle forholde seg til, de holdt den akkurat. Hadde en kollega som "bare" skulle fikse åreknuter som hadde ventet i 2-3 år før hun fikk tid. Og da benyttet hun seg av fritt sykehusvalg. Du har jo muligheten for fritt sykehusvalg og sjekke ut om det er kortere ventetid på andre sykehus. Moren min dro til sørlandet for en operasjon fremfor å vente på tid hos lokalsykehuset for det var kortere ventetid på sykehuset hun endte opp med å ta operasjonen enn det lokalet. Så spørs det hvor plaget du er i hverdagen med det du skal operere.
Alle har ikke mulighet til dette og det er ikke bestandig så lurt heller med tanke på oppfølgning etterpå.
Jeg har blitt sterkt frarådet å velge noe langt unna.
Åreknuter kan være vel så plagsomt som sterke blødninger, jeg ventet 3 år for å få hjelp med mine blødninger og smerter. Det hindret meg i å leve livet mitt i stor grad selv om jeg døde ikke i påvente av hjelp. Det er jo en grunn til at vi søker hjelp og da synes jeg 2 år er mye å vente. 1 år synes også jeg er for lang tid, men jaja.
Er det ikke litt trist at vi har senket forventingene våre såpass at vi synes ikke det er så verst lenger. vi tilpasset oss isteden for at helsevesenet skal øke sin kapasitet.

Overraskende hvor mange som tenker det er greit med sånne ventetider i det offentlige. Det å bli operert i det offentlige er jo da at du har blitt vurdert til at du har rett til nødvendig helsehjelp og er ikke unødvendige operasjoner :)
Likevel er det forskjell på operasjonene , noen er viktigere enn andre oh bør da tas raskt

Bare åreknuter?

Det hørtes lenge ut synes jeg da..

Hatt flere operasjoner i forbindelse med en skade og den ene fikk jeg 10 dager etter det ble enighet om det liksom :hilarious: ingenting akutt.

Skjønner det varierer både på sykehus og grunn, men 2 år er lenge.

Synes egentlig man burde fått tid innen 6 mnd om det er noe man trenger operasjon for uansett hva det er. Men det er jo klart at det er noen ting det er verre å gå 2 år med enn andre. Det gjør ikke 2 år mer gyldig som ventetid.

Likevel er det forskjell på operasjonene , noen er viktigere enn andre oh bør da tas raskt
Klart skal akutt hjelp komme først, men kapasiteten er lav når det kun er plass til akutt hjelp i dagligdrift og pasienter må sette livet på vent i 2-3 år. Det koster samfunnet det også. Og dette kan de ikke legge på pandemien heller, den har vært slik i alle år uansett pandemi. Og tror alle mener akutte ting skal komme først, redde liv er pri 1, men 2 år vente på en operasjon handler ikke om at akutt blir nedprioritert

Det hørtes lenge ut synes jeg da..

Hatt flere operasjoner i forbindelse med en skade og den ene fikk jeg 10 dager etter det ble enighet om det liksom :hilarious: ingenting akutt.

Skjønner det varierer både på sykehus og grunn, men 2 år er lenge.
Så godt å høre! jeg vet det "fungerer" ved ting som haster, men til og med da måtte vi ta kontakt med avdelingssjefen for at ting skulle skje med vårt barn som lå i sterke smerter i flere dager. Jeg er ikke kjempe imponert, det trengs å gjøre noe med helsevesen vårt

Synes mer enn 6 mnd er for lenge ingen opereres av det offentlige uten grunn og opp til 2 år er lenge å vente seriøst

Back
Topp