2 åringen vil ikke ha middag...

Nænnæn

Glad i forumet
Vesla er i utgangspunktet flink til å spise. Hun er ikke undervektig eller noe og elsker brødmåltider. Men, nå har hun begynt å surre til middagene. Hun spiser minimalt og da gjerne verken kjøtt/fisk eller poteter. Kanskje hun smaker på det, men det er det. Ellers spiser hun opp mais og gulrøtter. Når hun ber om mer, sier vi at det skal hun få etter hun har spist litt av det andre på tallerken, da sier hun takk for maten.

Hun er selvsagt sulten og får kveldsmat ca 30 min etter middagen dersom hun ikke spiste noe. Vil jo ikke gi det med en gang..

Noen som har råd?? Hun er 2 år!

Sånn er to åringen her også, samme var/er storebror. Tenker det går seg til om vi ikke maser jeg. La de smake, de spiser om de er utsultet :)

Flott, da fortsetter vi som vi gjør. Nei, veldig enig i at man ikke skal presse!! Vil jo at maten skal bli noe positivt! Takk for svar ☺️

Inkludere brødmat i middagen? Spise brød eller loff som tillegg til gryterett, supper, lasagne osv? Har ingen erfaringer selv, men det var den første tanken som slo meg :)

Vår 2-åring er også slik innimellom. Hun elsker grønnsaker og spiser det opp først. Nøder henne til å smake på det andre og hun pleier å ta en bit av det også for å smake. Er det noe hun er veldig glad i spiser hun, men har vi noe "nytt og uvant" så spiser hun som regel ikke mye. Da får hun påfyll med grønnsaker og koser seg med det. Så får hun heller mer mat til barne-tv 30 min-1 time etter middag ;)

Litt av og på her også. Men han vil bare gå fra, har ikke tid til å sitte ved bordet om han ikke vil spise...
Så her jobber vi litt med å sitte ved bordet selvom han ikke vil spise noe særlig. Han sitter litt og litt lenger :p

Bare fortsett å be henne å smake på det. Smaksløkene utvikler seg og i 2 års alderen er det vanlig at de blir litt kresne. Det viktigste er ar hun fortsetter å smake på forskjellige ting.

Vi pleier å lage en del "ekstra mat" til han så han får spist seg mett og får plukke det han vil. Vil han ikke ha kjøtt er d ok om han spiser tilbehøret å får heller ekstra grønnsaker, en annen gang kanskje han spiser kun kjøttet å ikke grønnsaker.

Back
Topp