2 åring trenger hjelp....

Mayb31

Elsker forumet
Hei- vet dette er litt utenfor tema, men det er jo her inne aktiviteten er, så derfor legger jeg det inn her.

Min datter på 2, har det siste halve året hatt STORE problemer med å bæsje.
Det er ikke noe galt med konsistensen på avføringen, ingen rar farge eller noe, men hun nekter! Hun holder igjen og når det først kommer så er det da i så store mengder at det høres ut som om hun føder. Helt grusomt å høre på!
Vi har vert til lege på sykehuset hvor vi fikk noe som skulle hjelpe å løse opp magen. Dette har hjulpet. Men så ville vi prøve å slutte med dette, konsistensen på avføring var den samme før og etter at vi sluttet, men uten medisin, så nekter hun og sier hun har vondt.
Vi kan jo ikke gå på denne medisinen i evigheter.
Føler oss helt rådvill nå, hva skal vi gjøre.

Er det noen som har opplevd det samme her og har noen tips og råd?

Jeg har snakket med sykehuset igjen, og de vil inkalle henne til ny undersøkelse, men jeg vil helst slippe noe kirurgisk, har hørt atmange prøver akupunktur etc. for samme problemer, noen erfaring???

Håper at noen kan hjelpe, får så vondt av min lille kjære!!!!!!!!!!!!

Uff det høres ikke noe godt ut.. Kan jeg spørre hva den medisinen heter? Gjorde legene på sykehuset noen undersøkelser før dere fikk den medisinen?

Medisinen heter Movicol. Legen sa at dette ikke var vanlig å gi små her i Norge, hun var forresten svensk.
Nei hun tok ingen spesielle undersøkelser, annet enn puttet en finger opp i rompen. Så konkluderte hun med at det var et sår som gjorde det, men nå har det jo gått 6 mnd, det skal jo gro et sår da?

Ja, det bør være grodd på 6 mnd. Det eneste er at et sår i endetarmen kan bruke lenger tid en vanlig på å gro siden det hele tiden vil være avføring i tarmen... men 6 mnd bør nå være nok. Kan ikke ha vært så veldig stort sår siden legen ikke ga henne noen medisiner for det heller. Er ikke så kjent med det medikamentet, men er enig med deg i at det er lurt å prøve å slutte med det ja. Den medisinen hun har fått er mot forstoppelse, så da opplever kanskje datter'n din avføringen som hard.. Noen av oss har trange partier inni tarmen som gjør at det er smertefult når avføringen passerer, men da må hun gjennom en undersøkelse for å sjekke sånt... Har du prøvd å regulere kosten hennes å se om det hjelper? Bruke mat/frukt som gjør at avføringen blir mykere? Druer, svisker, youghurt og sånt? og drikke mye.
Ellers så er manuell terapeuter/ fysioterapeuter og kiropraktorer gode til å bruke mot diverse problemer..
Vet ikke om du ble så mye klokere.... Lykke til ihvertfall!

en venninde av meg hadde det samme probl.. det var et sår der i begynnelsen også satt det seg litt i psyken ril barnet hennes.. hun måtte gjøre en helomvending kjøpte en potte som spiller musikk når han skal på do og ga han te med maltekstrakt så avføringen ble litt mykere etterhvert ble dette et mindre og mindre problem og nå ikke et problem...

ar du prøvd å gi svisker eller kiwi slik at svf vert litt mjukere og knskje dermed lettere å trykke? virker som om ho ha vegring for å trykke...bruker ho bleie enda?

Jeg har prøvd ALT!
Svisker, biola, ingen melk, ja til og md lkyster har vi måtette ta i bruk.
Vi har ALDRI sett antydning til blod i avføringen.
Legen mente også at dette var psykisk. Hun nekter å sitte på potte eller doring, og jeg har ikke lyst å tvinge henne, spsiellt ikke nå når hun har dette problemet.

Det hører med til historien at rett før problemet startet så var vi 2 uker i syden, der falt hun ned fra en seng, med hode først og slo seg kraftig i pannen, i fallet vred hun nakken. Dette var ca en uke før vi kom hjem og problemet startet. Har tenkt litt på om hun kan ha kinket nakke/ryggen og om dette har noe med det å gjøre.

Legen mener det er psykisk, at hun har opplevd en vond opplevelse og derfor nekter å bæsje, men nå har hun jo gått på medisiner i 3 mnd og når hun ikke får medisin så skriker hun, men når hun får medisin så er alt bare bra...selv om konsistensen på avføringen er den samme.

Vet hun når hun får medisin eller ikke? Eller kunne dere latt som at det er medisin, men at det ikke er medisin i det hun får..? Da får du ihvertfall sett om det er psykisk eller ikke..

Hun vet ikke at hun får medisin, det er et pulver vi blander i drikken hennes smaker ingenting.

oki... uff.. en liten vanskelig nøtt å knekke dette! Går det an å trappe ned mengden på pulver hun får da? sånn at hun gradvis får mindre og mindre og til slutt ikke bruker noe pulver..?!
Kunne virkelig ønske jeg hadde noen råd å gi deg som jeg viste funka!

Takk for alle rådene, men jeg må desverre si at har også har prøvd dette, begynte med en hel pose pr. dag, er nå nedi en pose på 5 dager, men ja jeg forstår det ikke er enkelt for dere å hjelpe når jeg ikke vet selv, men håper fortsatt på gode råd og tips.

Skjønner at du håper på gode råd og tips! håper du får noen og!
Tror kanskje jeg ville fått en kiropraktor/ manuell terapeut til å se på henne jeg, siden du nevner det med at hun falt ut av senga. Hvis det er noe som da ligger å klemmer mot tarmene, så det gjør vondt for dattern din kan en kiropraktor/ manuell terapeut rette på dette! Er jo verdt et forsøk! og ikke er det vondt heller! bare høres litt ubehagelig/ vondt ut når de knekker!

Hei mie.
Takk for tipset!
Men foreløpig så tror jeg du slipper, for hun er liksom ikke hard, det er bare vond.
Var først to ganger med fastlege før vi ble sendt til sykehuset.
Tror jeg skal ringe kiropraktor, var med en når hun var liten beby...

Off hørtes ikke godt ut..stakars liten..
Håper det ordner seg!

har hørt at noen som gjekk til kiropraktor pga sengevæting,det hjalp!!! kan hende det hjelper på det og?? verdt et forsøk

Ja nå har jeg bestemt meg for at mandag da ringer jeg kiropraktoren, det kan jo ikke skade å prøve...

Takk for tipset, men jeg har prøvd sviskesaft også...ingenting hjelper!

Sender tråden til topps igjen bre for å se om det er noen som har flere råd, er jo mer aktivitet på kveldstid her..

Hei Mayb31.

jeg har en datter på 5 som plages mye med vond mage.
selv var jeg også mye plaget som barn.

har du prøvd laktulose?
dette får dattra mi i perioder. massasje på magen er også noe jeg har god erfaring med.
ta litt olje å drypp på magen hennes, masser i ring mot sola.. også kan du massere henne på nede i ryggen( det kan være luftsmerter som også kan være årsaken )
noen ganger når et barn sier det har vondt i magen, så behøver dem ikke ha så veldig vondt, men når dem kjenner at det presser på så blir dem redde og siden dem vet det "har" gjordt vondt før, så kniper dem igjen. så går dem flere dager slik, så det blir skikkelig vondt.
jeg får min datter til å gå på do hver 2 dag. da sitter jeg som regen sammens med henne.. leser ei bok, evnt leker.( gjorde dette mye mer før ) nå har magen hennes stabilisert seg noe mer.

Back
Topp