2 åring som ikke snakker.

Guest
Min kjære sønn er nå 2 år og 3 mnd, og han snakker ikke i det hele tatt. Han har "babla" noe som kan minne om ord innimellom, men det er veldig sjelden.
Han går ikke i barnehage, men vi er ute å prøver å leke med andre barn daglig (han viser ikke stor interesse for å leke med andre barn enda).
Jeg snakker mye med han og uttaler ord som bil, båt, hus, mann etc. hele dagen, men han gjentar aldri det jeg sier, og han peker heller ikke på tingen jeg spør etter.
Han forstår ting som "skal vi gå ut" "plukk opp lekene dine" "kan mamma få suss og kos" og "sitt ned" f.eks. men jeg kan ikke se at han forstår enkelt ord...
Han viser tydelig hva han vil ved å "dra" oss rundt og "kaste" hånden min i retning av det han vil ha. Henter skoene sine hvis han vil ut, drar meg til vasken hvis han er tørst osv.
Det skal nevnes at vi snakker både norsk og engelsk til han hjemme, da faren er engelsktalende og jeg norsk.
Bør vi KUN snakke engelsk til han i begynnelsen, eller skal vi fortsette som vi gjør? Blir han forvirret av 2 språk?
Bør vi få han undersøkt av lege, eller skal vi gjøre slik alle rundt oss sier, være tålmodige og gi han tid?

Jeg kjenner at jeg er litt utålmodig nå, mest fordi jeg er bekymret for at det skal være noe galt. Hvordan bør vi gå frem for å få riktig hjelp, hvis vi trenger det?

Håper på svar! Takk! :)
 
Hei. min sønn blir 3 nå i juni og har språkutvikkling som en 1 åring. Så eg forstår bekymmringen din ganske godt der. Går og venter på hørsels test med ØNH avdelingen på Åse, men den får han ikke før han er nermere 3. Han sier noen få ord og setninger og har en tendens til å lage egne ord. 
 
Hei! 2årsalderen er en spennende tid å følge barna i deres utvikling. Det skjer mye i forhold til språk og sosialisering. Barn som vokser opp i tospråklige familier, kan noen ganger være litt tregere før de begynner å snakke,- slik som din sønn. Hann skal jo tross alt forholde seg til to språk. Dette går vanligvis helt greit, og små barn kan fint klare å forholde seg til at far snakker ett språk og mor ett annet. Det som er viktig for at gutten deres skal lære de to språkene, er at dere som foreldre snakker deres eget morsmål når dere er sammen med sønnen deres. Da lærer han de to språkene mest mulig riktig. For å stimulere språkutviklingen, kan dere gjerne bruke endel pekebøker med bilder. Det beste er å finne bøker som vekker toåringens interesse. De fleste barn liker å bli lest for og det er en fin måte å kose seg sammen med barnet på. En album med bilder av familien og ham selv, vil også gjøre samme nytten og sannsynligvis være intressant for sønnen deres. Det en skal være på vakt overfor hos toåringer og språkutvikling, er at språkutviklingen kan bli forsinket dersom barnet sliter med ørebetennelser og væske i mellomøret. Dette kan lett sjekkes hos helsestasjonslege eller fastlege. Både språkutviklingen og ørene vil bli sjekket ved toårskontrollen på helsestasjonen. Jeg vil råde dere til fortsatt å være bevisst på å bruke språket aktivt i samværet med gutten deres. Mest sannsynlig vil både språket og språkforståelsen utvikle seg i positiv retning i tiden som kommer. Lykke til! Hilsen Elin
 
Back
Topp