2 åring klarer ikke bruke potte

Sommerstjerne

Glad i forumet
Julikulene 2020
Smånissene 2022
Har ei jente på 2 år som selv ønsker å gå uten bleie. Enten med truse, eller naken. Problemet er bare at hun kan sitte lenge på potta eller do uten resultat. Sier at hun må tisse eller bæsje. Kort tid etter at hun «gir opp» tisser hun på gulvet. Hun snakker mye om å tisse og væske på potta, så forstår ikke helt hvorfor hun ikke får det til. Ender opp med at vi må tvinge henne til å ha på bleie.

Noen som har forslag til hvorfor hun ikke klarer å bruke potta, eller hvordan vi kan løse det? :)

Det er ikke noe uvanlig problem. Mange kjenner på et ekstra press på do og da er det ikke så lett å tisse. Har dere prøvd å gå ut og stå på utsiden sv badet/wc? Noen barn opplever at det blir mindre press/stress når de kan sitte i ro og fred.

Ta med mat på potta :) typ noe frokostblanding eller rosiner eller lignende og tilby også vann mens hun sitter på potte. La henne få gå naken og ha uhell. Noen ganger heller jeg litt lunkent vann på tissen til jenta mi om jeg vet at hun må tisse, og da er det lettere at hun slipper seg.
Ikke lag fuzz rundt uhell og planlegg å reagere på samme måte begge foreldre. Si feks «se du tisser, det skal jo egentlig i potta, men det går bra. Neste gang kommer det kanskje i potta. Men nå må vi tørke opp sammen». Legg tisselaken og ullpledd/fleecepledd på tekstiler du er redd for og gi barnet ditt sjansen i 3 HELE dager uten bleie. Veldig lurt å bruke motivasjonen hennes til å gå uten når det først er der. La hebne gå naken med evt kjole over, men vent litt med truse og tettsittende bukser da det kan gi samme assosiasjon som bleie og skape forvirring.
Å sette klistremerke påpotta kan også være gøy. Ellers har vi vært enda mer fornøyd med Clas Ohlson familiedosete. Mye mer stabilt å sitte på enn en løs doring, og noen barn liker det bedre enn potte og doring. Husk å gi masse ros for at hun sitter på potte også når ingenting skjer. Ha potta med dere i alle rom rundt om i boligen!

Og husk at uhell er muligheter for læring. Dagens bleier er så raskt observerende at mange barn ikke kjenner ordentlig hva som skjer rett før, mens og etter de har tisset. Kanskje trenger hun å observere og erfare dette i friluft før hun tør å slippe seg på potta :)
Gi henne sjansen i en 3-4 dager og er det virkelig null bedring da, så kan dere vente noen måneder. Men 2-2,5 år er et veldig godt vindu for bleieslutt for mange barn. Jo nærmere 3 år man kommer jo vanskeligere kan det bli fordi de da utvikler enda mer bevissthet til egen person og egne meninger. Det gjelder ikke alle såklart, men om hun har motivasjon til å gå bleiefri nå på sommeren så ville jeg smidd mens jernet er varmt :D jeg har trua!

Har hatt det slik med min jente også. Det eneste som funket var å kutte ut bleia 100% så hun ikke ble forvirret. Spurte ikke hele tiden "må du tisse?" etc, men bare lot det være opp til ungen. Jeg fulgte ekstra med på henne noen dager og lekte mye med henne, på den måten fikk jeg det med meg med en gang jeg så at buksa begynte å bli våt. Da satt jeg henne rolig over på potta og sa "tiss skal i potta". Hun skjønte det ganske kjapt etter dette :)

Ta med mat på potta :) typ noe frokostblanding eller rosiner eller lignende og tilby også vann mens hun sitter på potte. La henne få gå naken og ha uhell. Noen ganger heller jeg litt lunkent vann på tissen til jenta mi om jeg vet at hun må tisse, og da er det lettere at hun slipper seg.
Ikke lag fuzz rundt uhell og planlegg å reagere på samme måte begge foreldre. Si feks «se du tisser, det skal jo egentlig i potta, men det går bra. Neste gang kommer det kanskje i potta. Men nå må vi tørke opp sammen». Legg tisselaken og ullpledd/fleecepledd på tekstiler du er redd for og gi barnet ditt sjansen i 3 HELE dager uten bleie. Veldig lurt å bruke motivasjonen hennes til å gå uten når det først er der. La hebne gå naken med evt kjole over, men vent litt med truse og tettsittende bukser da det kan gi samme assosiasjon som bleie og skape forvirring.
Å sette klistremerke påpotta kan også være gøy. Ellers har vi vært enda mer fornøyd med Clas Ohlson familiedosete. Mye mer stabilt å sitte på enn en løs doring, og noen barn liker det bedre enn potte og doring. Husk å gi masse ros for at hun sitter på potte også når ingenting skjer. Ha potta med dere i alle rom rundt om i boligen!

Og husk at uhell er muligheter for læring. Dagens bleier er så raskt observerende at mange barn ikke kjenner ordentlig hva som skjer rett før, mens og etter de har tisset. Kanskje trenger hun å observere og erfare dette i friluft før hun tør å slippe seg på potta :)
Gi henne sjansen i en 3-4 dager og er det virkelig null bedring da, så kan dere vente noen måneder. Men 2-2,5 år er et veldig godt vindu for bleieslutt for mange barn. Jo nærmere 3 år man kommer jo vanskeligere kan det bli fordi de da utvikler enda mer bevissthet til egen person og egne meninger. Det gjelder ikke alle såklart, men om hun har motivasjon til å gå bleiefri nå på sommeren så ville jeg smidd mens jernet er varmt :D jeg har trua!
Kanskje vi har lest samme bok :) dette er gull i alle fall!

Kanskje vi har lest samme bok :) dette er gull i alle fall!

Mener det ligner en del på den som heter Oh Crap, pottytraining ja. Og en annen også tror jeg! Jeg har ikke lest de, men drevet med babypotting så jeg har hatt pottetrening som del av hverdagsrutine siden de var nyfødt og da får man tak i noen triks etterhvert :hilarious: er jo ikke alle perioder de har like mye ro til å sitte på potte.
Men gjorde bleieslutt på nevøen min også da han var 2,5 år, og han gikk bra pottenekt til bleiefri på 2 uker ved bare å ta vekk bleia, ha potte tilgjengelig, ikke gjøre mye ut av uhell og gi oppmuntring underveis. Var sikkert riktig vindu for han akkurat da også, men det fungerte veldig bra :)

Signerer det Veivalsa sier :happy:

I vårt tilfelle var ikke lille klar eller interessert før nærmere 3,5 år, da så begynte andre små venner rundt 3 år i barnehagen å bruke truse og gå på do så selvfølgelig måtte hun også være stor jente ;):joyful: men det høres ut som din er klar, bare trenger litt øving. MASSE LYKKE TIL, plutselig knekker hun koden!

Tusen takk alle sammen for mange grundige svar, og gode tips! En del gjør vi allerede, men da vet vi hva vi skal fortsette med, og noen nye tips også ☺️ Skal prøve å ta med potta rundt i huset, sånn at den alltid er klar til bruk hvis hun begynner å tisse ☺️ Potta bør kanskje med ut i hagen/på terrassen også?

Tusen takk alle sammen for mange grundige svar, og gode tips! En del gjør vi allerede, men da vet vi hva vi skal fortsette med, og noen nye tips også ☺️ Skal prøve å ta med potta rundt i huset, sånn at den alltid er klar til bruk hvis hun begynner å tisse ☺️ Potta bør kanskje med ut i hagen/på terrassen også?
Ja i starten sånn at barnet forstår st det er dit det skal :) lykke til!

Jeg har hatt med potte i bil og sykkelvogn også jeg, også bare parkert den ved siden av sykkelvogna :hilarious:

Back
Topp