Ta med mat på potta
typ noe frokostblanding eller rosiner eller lignende og tilby også vann mens hun sitter på potte. La henne få gå naken og ha uhell. Noen ganger heller jeg litt lunkent vann på tissen til jenta mi om jeg vet at hun må tisse, og da er det lettere at hun slipper seg.
Ikke lag fuzz rundt uhell og planlegg å reagere på samme måte begge foreldre. Si feks «se du tisser, det skal jo egentlig i potta, men det går bra. Neste gang kommer det kanskje i potta. Men nå må vi tørke opp sammen». Legg tisselaken og ullpledd/fleecepledd på tekstiler du er redd for og gi barnet ditt sjansen i 3 HELE dager uten bleie. Veldig lurt å bruke motivasjonen hennes til å gå uten når det først er der. La hebne gå naken med evt kjole over, men vent litt med truse og tettsittende bukser da det kan gi samme assosiasjon som bleie og skape forvirring.
Å sette klistremerke påpotta kan også være gøy. Ellers har vi vært enda mer fornøyd med Clas Ohlson familiedosete. Mye mer stabilt å sitte på enn en løs doring, og noen barn liker det bedre enn potte og doring. Husk å gi masse ros for at hun sitter på potte også når ingenting skjer. Ha potta med dere i alle rom rundt om i boligen!
Og husk at uhell er muligheter for læring. Dagens bleier er så raskt observerende at mange barn ikke kjenner ordentlig hva som skjer rett før, mens og etter de har tisset. Kanskje trenger hun å observere og erfare dette i friluft før hun tør å slippe seg på potta
Gi henne sjansen i en 3-4 dager og er det virkelig null bedring da, så kan dere vente noen måneder. Men 2-2,5 år er et veldig godt vindu for bleieslutt for mange barn. Jo nærmere 3 år man kommer jo vanskeligere kan det bli fordi de da utvikler enda mer bevissthet til egen person og egne meninger. Det gjelder ikke alle såklart, men om hun har motivasjon til å gå bleiefri nå på sommeren så ville jeg smidd mens jernet er varmt
jeg har trua!