2 Åringen

Uendelig mange. Men hun begynte å prate tidlig. Vi kan føre samtaler med henne. Hun forstår alt vi sier og vi forstår så og si alt hun sier.

Da han var 2 snakket han nesten helt rent :)

Lizz83 skrev:
Uendelig mange. Men hun begynte å prate tidlig. Vi kan føre samtaler med henne. Hun forstår alt vi sier og vi forstår så og si alt hun sier.

Samme her... gutt 2år og 2mnd. Han prater lange setninger, dog alle orda er ikke like tydelig eller helt riktig.. De to andre barna mine hadde også greit ordforråd i 2års alder, men ikke på langt nær så bra som minstemann... De var vel rundt 2,5år før de snakka lange setninger osv...

Min er 21 mnd da, men han kan ein del ord. Sier enkle setningar som ; Mamma sitte der, mamma leke ute, vil leke ute, "ikkje mat mamma, nammenam", pappa komme hjem, besta lage mat, nei ikke sånn osv. Han hermar etter det me seier, så det kjem nye ord kvar dag, men han seier også mykje som me ikkje forstår litt av ein gang :o))

Kan mange ord og forstår mange ord, kan lange 2 ordssetinger ex "min ball", er i god utvikling. Men som minst og en storesøster som er 12 år eldre, så er hun nok en smuule bortskjemt med at alle rundt henne skjønner hva hun vil når hun peker og lager lyder, så dette er noe vi jobber med

gutten her å har maaange ord og har prata lenge, skal på 2års kontroll å skal krysse av et skjema og der sier han alle orda så å si, også skulle vi skrive resten av orda han kunne og der har dem satt av to linjer men det holder jo ikke, hehe. så flinke barna våres er da
kan 2åringene deres telle?
gutten her teller til 10 så å si uten hjelp, noen ganger må vi hjelpe han hvis han kommer til forx 6 også sier vi 7 så teller han resten videre selv.

Lizz83 skrev:

Samme her

Har ikke tall for det... Har en papegøye/ekkomaskin i hus :-)

Hun har et enormt ordforråd, men slurver med uttale..

Nå er min 2,5 da... 
Men jeg har ikke tellingen på hvor mange ord han kan.. men han snakker myyyye..
Synger litt og teller bittelitt... han kan ikke telle helt til ti da..
Men han sier f.eks "Balai (Nikolai) reisa hjem pappa" , "Balai kjøra bil mommo" osv.. så helt rent snakker han ikke , men han gjør seg veldig godt forstått..
har flere setninger også da , var bare ett par eksempler 
Gleder meg til vi skal på 2,5 års kontroll så jeg får se hvordan han ligger an i forhold til andre da han ikke går i barnehage enda

Min er 2 år og 4 mnd og kan ikke så mange ord. Har begynt å herme masse nå de siste ukene, men har ingen god uttale. Er nok hovedsaklig vi nærmeste som skjønner hva han sier. Sier toppen 20 ord av seg selv, resten er babling. Var på to års kontroll her og han lå ikke særlig godt ann nei. Forstår det meste av det vi sier og tar lange beskjeder, så det er bra da! :)

På 2 års kontrollen hadde hun lite ord, men veldig god forståelse. Det gikk bare noen få uker, og så åpnet ordflommen! Nå blir hun snart 3 år, og har et veldig rikt språk. Har lange samtaler med henne : )

Her pratet han egentlig rent når han var 2 år.. Og når vi var på 2 1/2 års kontroll, fikk jeg vite at han pratet bedre en mange 4 åringer som var på 4 årskontrollen :) 

ser det er veldig stor forskjell på 2åringene ja.
hvordan andre ting kan 2åringene deres da?
ang spising gå på do osv...

Min jente blir 3 i slutten av juni..Hun snakker mye nå, har ikke telling på ord, men hun begynte ganske sent med setninger i forhold til hva mange andre 2åringer gjør. På 2 års kontrollen kunne jeg nesten ikke krysse av noe følte jeg, men det løsnet rundt 2 1/2 år..
Hun har forstått så godt som alt som blir sagt til henne lenge før hun begynte med setninger, så jeg var ikke bekymret.
Hun er ellers veldig flink til puslespill (pusler 20 brikker alene), tegne sirkler, tegne fjes med øyne, nese, munn og hår og klarer å fargelegge innenfor figurer. Hun sorterer alle perlene etter fargene når hun perler :P
Slike ting er hun altså flink til, men lek med andre barn er hun nettopp begynt med (elsker å herme etter alt "bestekompisen" gjør). Hun er ikke interessert i å slutte med bleie enda.. Hun har kun tisset på do en gang og vil bare gå med truse en time her og der..

villvin skrev:

Min er 2 år og 4 mndr og han sier ikke så mye enda. Har en del ord og noen setninger men er ikke så veldig forståelig. Han skal ta hørselstest nå i mai for helsesøster er ikke helt fornøyd så får vi se hva de finner ut der :) Men han blitt mye bedre bare de to siste ukene,så nå hermer han masse!

Når det gjelder andre ting så spiser han helt fint selv,spiser med skje og gaffel. Flink til å rydde etter seg. Han er ikke så gira på å tegne men en reser på puslespill!  Pusler puslespill med 30 brikker osv

Han er 2,5 og har begynt å si en del ord nå. Ikke så mange setninger da, men det kommer seg. Har vært innom PPT også, men å telle til 10 har han kunnet lenge.

villvin skrev:

Han spiser middagen selv med gaffel (litt gris blir det da)
Han rydder opp etter han har spist (stort sett :p)
Han rydder opp lekene sine selv (hender han må ha litt drahjelp bare)
Han setter katten på plass om hun gjør noe galt 
Han låser dørene (nøkler må derfor gjemmes etter at han har låst seg inne på badet 1 gang og i yttergangen 2-3 ganger)
Han bytter dvd i dvd spilleren og skrur på tv og strømmen til tv`en (har padde)
Vanskelig å komme på alt , jeg synes han er veldig flink ihvertfall...

Min er 21 mnd. Han sier et nytt ord hver dag, men han sier ikke to ord sammen enda, og stort sett kutter han ordet etter en stavelse. Mange lyder han ikke kan si, så da bytter han ut med noe annet, eller dropper det. F.eks ball er bao. Men han har ingen problemer med å gjøre seg forstått, og han skjønner alt vi sier til han.

Back
Topp