2åring med mareritt

Arca

Flørter med forumet
Vesla på 2år sliter med mye mareritt (i alle fall tror jeg det er det som er greia). 1-3 ganger om natta skriker hun ut i søvne, smågråter litt, og noen ganger snakker hun også. Stort sett fortsetter hun bare å sove etter noen sekunder, men i blant må vi inn og roe henne ned. Jeg har prøvd å spørre om ho tenker/ser noe skummelt/leit om natta, eller om det skjer noe mens ho sover, men hun forstår ikke. Jenta har veldig godt språk for alderen, så jeg vet hun har mulighet til å sette ord på det, men hun skjønner nok ikke eller husker ikke.
Hva skal man gjøre for å hjelpe henne til å få bedre netter? Jeg får vondt langt inni hjerterota når hun skriker til sånn! Siden hun som oftest bare sover videre etterpå går vi ikke inn og forstyrrer henne med mindre det fortsetter en stund, men jeg vil jo helst bare løpe inn og holde rundt henne og fortelle at jeg passer på henne❤

Høres ut som nattskrekk. Det hadde eldstemann her også da han var liten. Grusomt å høre på. Du kan lese om det her https://nhi.no/sykdommer/barn/sovnforstyrrelser/sovnproblem-natteskrekk/.

Men hun virker ikke våken, hun ligger med øynene lukket, og ikke er hun utrøstelig heller. De gangene vi går inn for å trøste så roer hun seg med en gang hun hører stemmene våre eller kjenner vi stryker på henne. Kan det likevel være natteskrekk? Hun har hatt to episoder for et halvt år siden som jeg tror var natteskrekk, og da var hun helt hysterisk. Tok en halvtime å komme gjennom til henne og roe henne.

Vår 2 åring gjør det samme, ikke hver natt, men flere ganger i uka. Noen ganger sovner han selv andre ganger må vi gå inn. Har tenkt at det er mareritt for han responderer når vi prater til han og lar seg trøste. Mareritt er veldig vanlig i den alderen. Her har vi ikke gjort annet enn å trøste når han har behov for det.

Vår 2 åring gjør det samme, ikke hver natt, men flere ganger i uka. Noen ganger sovner han selv andre ganger må vi gå inn. Har tenkt at det er mareritt for han responderer når vi prater til han og lar seg trøste. Mareritt er veldig vanlig i den alderen. Her har vi ikke gjort annet enn å trøste når han har behov for det.
Ja, er mareritt jeg har gått ut i fra at dette er også. Men kan ditt barn snakke om det etterpå, eller er de bare for små til å kunne huske drømmer? Forstår de at det er noe som skjer når de sover, eller tror de at det er like ekte som alt annet?

Ja, er mareritt jeg har gått ut i fra at dette er også. Men kan ditt barn snakke om det etterpå, eller er de bare for små til å kunne huske drømmer? Forstår de at det er noe som skjer når de sover, eller tror de at det er like ekte som alt annet?

Min kan ikke snakke om det etterpå. Han har ikke ordforråd til det. Jeg bruker å si til han om natta at det bare var en drøm og at det ikke er farlig , men tror ikke han forstår annet enn at mamma trøster og er rolig - noe som i seg selv gir trygghet. Jeg tror ikke at han husker så mye fordi det ikke er noe problem å legge han på kvelden og han er smørblid om morgenen uansett hvordan natta har vært.

Høres ut som natteskrekk. Vår snart 2 åring har det å. Her hjalp det med nattlampe på om natta. Og når det står på sette på en lydbok som surrer i bakgrunnen.

Back
Topp