175 permisjonsdager??

Lotus4_2

Gift med forumet
Juli13-jentene
Jeg skal ta ut 100% lønn og 80% perm, som da blir 47 uker. 9 avsatt til mor, 12 til far og 26 til å fordele som man ønsker. På skjemaet mitt (søker via jobben) står det at det blir 175 dager.... Hvordan får man det regnestykket til å gå opp? Min perm begynner man 24 juni og når jeg regner 47 uker fra det er siste permdag fre. 16 mai. eller?

https://tjenester.nav.no/foreldrepengeveilederen/fpenger/fpengerWizard.do

Sjekk denne, her regner den ut for deg. Og alle disse datoene er forutsatt at du føder på termindatoen, og får du etter 1. juli, får far 2 uker ekstra. Så da vil ikke denne stemme. Men når du får innvilget foreldrepenger fra nav (det er viktig at du også leverer inn nav-skjemaet, ellers får du ingen ting), så har de beregnet datoen for deg, og hvis du da føder før termin eller etter 1. juli, vil du få et nytt vedtak med oppdatert dato. Håper du skjønte hva jeg mente. Gikk litt fort dette.

Den var jo helt feil... ble satt opp at far bare hadde 10 uker perm... slik som det er i dag.

Den kalkulatoren går ut fra hva som er nå ja, men da med 12 uker til far. For å finne ut hvordan det er hvis ungen er født etter 1. juli, er det bare å legge på 2 uker. Kalkulatoren blir ikke endret før endringene er satt i verk antageligvis.:)

Siste permdag blir 16. mai ja :) 175 dager er dine 35 uker, totalt har dere 235 dager. (regner 5 dager pr uke)

oki.. så de 175 er mine.. da e eg med.. Takk for svar :)
Har ikke far 12 uker i dag og får 14 om det blir etter 1 juli?

Du har 35 uker (hvis far kun skal ta ut fedrekvoten), far har 12 uker ved fødsel før 1.7., 14 uker ved fødsel etter 1.7. Perm starter 3 uker før termin, så da kan du telle deg fram til ukene/datoene.

Lykke til med papirene :-)

Da har jeg talt riktig, men skjemaet som min samboer fyller ut vil ikke henge med oss... Han fører opp at han vil ha perm 30 des 2013 til 9 feb (6 uker) og fra 24 mars til 4 mai (6 uker) da får han opp at jeg kun har perm mulighet fra 10 feb til 28 feb??? jeg var sikker på utregningen min, men systemet deres gjorde meg usikker. Men da må det være en feil hos de, da dette er et nytt program.

Forsto ikke helt det siste? Hørtes ut som noe feil... Kanskje sitte med det foran deg og kontakte dem på Facebook-chaten deres på mandag? De heter "NAV foreldrepenger" og svarer som regel fort på henvendelser.

Da må jeg sprørre .. jeg skal ha 100%perm .. finner da ut at jeg skal ha perm fra 01.07-13 til ca 25.04-14 Dette er regnet uten ferie..og pappa sin perm er trekket i fra..

kan jeg da skrive det på det opp på denne måten:

Perm : 01.07 til 30.09
Ferie: 01.10 til 29.10 (4uker+1dag) Telles da som 20 dager eks helg?? overfører 4 dager til neste år.
Perm: 30.10 til 27.02
Ferie: 28.02-28.03 (4uker+1dag) Telles da som 20 dager eks helg??

Perm: 29.03-??? så blir hjernen min til gele.. klarer ikke å regne jobb begynnelse dagen min ...
er det sånn at jeg bare kan "plusse" på ferie dagene på Nav sin dato ..25.04-14 + 40 dager??

takk på forhånd :)

Forsto ikke helt det siste? Hørtes ut som noe feil... Kanskje sitte med det foran deg og kontakte dem på Facebook-chaten deres på mandag? De heter "NAV foreldrepenger" og svarer som regel fort på henvendelser.
Verken jeg eller han søker direkte til NAV, men gjennom jobben. Jeg har et helt eget skjema som jeg må fylle ut (laget av min jobb, som de sender videre til NAV) og han det samme. og det systemet som han søker via (han er offshore arbeider) er helt nytt og skal liksom regne ut min perm tid og, men det stemmer ikke med det som jeg har kommet fram til og fått bekreftelse på her inne.

Hmm.... Det var rart ja. Ville prøvd chaten til mandag da. Hørtes litt mer komplisert ut enn det vanlige skjemaet.

Da har jeg talt riktig, men skjemaet som min samboer fyller ut vil ikke henge med oss... Han fører opp at han vil ha perm 30 des 2013 til 9 feb (6 uker) og fra 24 mars til 4 mai (6 uker) da får han opp at jeg kun har perm mulighet fra 10 feb til 28 feb??? jeg var sikker på utregningen min, men systemet deres gjorde meg usikker. Men da må det være en feil hos de, da dette er et nytt program.

Fars permisjon er ikke noe vits i å fylle inn og sende inn skjema på enda. Dette kommer det mer informasjon om når du mottar ditt vedtak på foreldrepenger, så ikke noe å stresse med.

Fars permisjon er ikke noe vits i å fylle inn og sende inn skjema på enda. Dette kommer det mer informasjon om når du mottar ditt vedtak på foreldrepenger, så ikke noe å stresse med.
Han har fått beskjed om at han må levere den inn pga planlegging med at det må settes inn ekstramenn på jobben hans når han tar perm. Ikke bare bare med perm og offshorearbeidere.

Da må jeg sprørre .. jeg skal ha 100%perm .. finner da ut at jeg skal ha perm fra 01.07-13 til ca 25.04-14 Dette er regnet uten ferie..og pappa sin perm er trekket i fra..

kan jeg da skrive det på det opp på denne måten:

Perm : 01.07 til 30.09
Ferie: 01.10 til 29.10 (4uker+1dag) Telles da som 20 dager eks helg?? overfører 4 dager til neste år.
Perm: 30.10 til 27.02
Ferie: 28.02-28.03 (4uker+1dag) Telles da som 20 dager eks helg??

Perm: 29.03-??? så blir hjernen min til gele.. klarer ikke å regne jobb begynnelse dagen min ...
er det sånn at jeg bare kan "plusse" på ferie dagene på Nav sin dato ..25.04-14 + 40 dager??

takk på forhånd :)

20 dager er 20 dager mandag til fredag. Nav regner alltid permisjon mandag til fredag, så ei uke er 5 dager. Så det blir riktig at 01.10-29.10 er 21 dager, altså 4 uker + 1 dag. Når du starter igjen i jobb, er jo da avhengig av når ungen blir født. Blir den født før termin, mister du tilsvarende dager med total permisjon. Du får kun 21 dager til sammen med ferie i løpet av hele permisjonen din, så så lenge du har ferie i 2013, må du ta den siste ferien din når permisjonen er slutt. Men for arbeidsgiver kan du jo ta den med en gang permisjonen er slutt og starte igjen etter ferien. Utsettelse kan søkes om hvis du skal arbeide bare. Så da tar du bare og skriver opp permisjon den første perioden, ferie i oktober og deretter permisjon resten. Da regner Nav ut når du er ferdig med permisjonen din etter da termindato og du evt får dette justert i etterkant hvis ungen er født før termin. Så sier du fra til arbeidsgiver at du skal ha ferie med en gang permisjonen din er over og tar da ut den ferien du ønsker i etterkant av permisjonen og er tilbake på jobb etter det. Men eksakt dato får du ikke før du vet når ungen blir født.

Han har fått beskjed om at han må levere den inn pga planlegging med at det må settes inn ekstramenn på jobben hans når han tar perm. Ikke bare bare med perm og offshorearbeidere.

Ok, men Nav trenger ikke papirer på det enda egentlig. De må behandle din søknad først før de gjør noe med hans. Men jobben hans trenger det kanskje ja. Jeg har ikke hjerne til å sette meg inn i dette akkurat nå, men kan se mer på det over helga kanskje. Når er terminen din?

Verken jeg eller han søker direkte til NAV, men gjennom jobben. Jeg har et helt eget skjema som jeg må fylle ut (laget av min jobb, som de sender videre til NAV) og han det samme. og det systemet som han søker via (han er offshore arbeider) er helt nytt og skal liksom regne ut min perm tid og, men det stemmer ikke med det som jeg har kommet fram til og fått bekreftelse på her inne.

Det er veldig viktig at også nav-søknaden også fylles ut og sendes inn til Nav. Uten den får ikke jobben noen refusjon, selv om de har godkjent den. Det er i hvert fall hovedregelen og Nav i fylket her gjør i hvert fall ikke det uansett hvilke ordninger en har med jobben sin. Så jeg ville nok fylt ut Nav-skjemaet i tillegg for sikkerhets skyld, eller i hvert fall kontaktet nav om det for å forsikre meg. Hovedregelen er at alle uansett må fylle ut nav-skjemaet, selv om arbeidsgiveren betaler.

Det er veldig viktig at også nav-søknaden også fylles ut og sendes inn til Nav. Uten den får ikke jobben noen refusjon, selv om de har godkjent den. Det er i hvert fall hovedregelen og Nav i fylket her gjør i hvert fall ikke det uansett hvilke ordninger en har med jobben sin. Så jeg ville nok fylt ut Nav-skjemaet i tillegg for sikkerhets skyld, eller i hvert fall kontaktet nav om det for å forsikre meg. Hovedregelen er at alle uansett må fylle ut nav-skjemaet, selv om arbeidsgiveren betaler.
Papirene går nok videre til NAV, da bedriften skal ha pengene sine av de. Så tror ikke det er nødvendig å fylle ut dobbelt. Men skal dobbelsjekke med jobben ;)

Papirene går nok videre til NAV, da bedriften skal ha pengene sine av de. Så tror ikke det er nødvendig å fylle ut dobbelt. Men skal dobbelsjekke med jobben ;)

Flott! Vet bare at forvaltning i fylket her ikke godtar annet enn når det er søkt på nav-skjemaet. Så greit å sjekke ut. Kan være at noen forvaltninger godtar annet og fra noen bedrifter, men greit å dobbeltsjekke. :)

Back
Topp