17 mnd jente med raserianfall/gråtetokter/ hysteri

Tonehl

Første møte med forumet
Jenta mi på snart 1,5 år har helt plutselig begynt med hysterisk skriking fra tid til annen, uten grunn..
Det startet natt til torsdag, en uke siden, våknet halv tolv på kvelden, utrøstelig,slik jeg aldri har sett henne. Smokke,nei takk, kosen, nei takk, bæres, nei takk, ligge i senga, iværtfall ikke. Og skikkelig hylgrining, dytter meg bort med strake armer. Etterhvert slutter hun, får paracet, og sovner omsider på skuldra i halv tre tiden på natta. Og siden da har hun hatt slike runder, spesielt ved legging, noen ganger en time etter hun har sovnet, og midt på natta. Men også midt på dagen. Og det virker nesten som hun blir verre når jeg skal trøste henne, men hun skal ikke ned på gulvet. Jeg aner virkelig ikke hva som utløser det, men det er ingenting jeg gjør som stopper det. Etter litt mindre enn en time, stopper hun, og da er alt tipp topp. Ler og farter rundt. Idag har hun hatt en slik runde i tre tiden, og en time etter hun sovnet . Fikk ibux i åtte tia ikveld, og hulket nesten i søvne på skuldra mi,før hun endelig sovna. Er det noen andre som har opplevd dette ?! Det er helt grusomt å ikke kunne hjelpe sitt gråtende barn, jeg gråter selv av dette !
 
Dette ville eg sjekka hos lege/helsesøster. Reknar med at det er snakk om smerter sidan du gir Ibux?(håpar det er klarlagt med lege at du gir Ibux til eit så lite barn?)
Er det smerter det er snakk om, er vel kanskje lege å foretrekke framfor helsesøster. Høyres veldig ekkelt ut, håpar det kjem seg fort! God bedring:)
 
Det kan jo være noe så ufarlig som et utviklingssprang og/eller natteskrekk, men hør med barnelegen deres, og ikke gi Ibux/Paracet med mindre det er anbefalt av legen.
Det er ikke beroligende, og skal ikke brukes som det.
 
Når jeg sier jeg ikke vet hva det er, hvordan kan jeg vite om det er smerter ? :( jeg vet hun hylskriker, og jeg tenker at hun er nødt til å ha smerter, jeksler på vei, vondt i foten, alle som har hatt kolikkbarn skjønner kanskje hva jeg snakker om, du er gjennom alt som overhodet kan tenkes å feile ett barn. Så jeg ga ibux, har snakket med legen vår ang det. Trenger ingen pekefinger oppi dette, men gode råd.. hun våknet nå klokken ellve også, så tydelig at uansett hva det er, så funker ikke ibux. Har selv tenkt nattskrekk, men hvorfor får hun det midt på lyse dagen ? :sorry:o_Oo_Oo_O ringer hs imorgen iværtfall, mulig det blir legetime, så er smerter utelukket iallefall.
 
Ikke lett når man ikke får lokalisert problemet. Håper helsesøster eller lege kan hjelpe. Lykke til ♡
 
Ville nok ha bestilt legetime uansett ja. Kan du avlede på nokon måte, altså ta ut av situasjonen og feks tilby leike/mat/godis, eller er det umulig å avlede? Ved smerter har ein ofte overfladisk, rask pust, og ein høyrer gjerne på måten barnet gråter på om det er smerte eller frustrasjon/sinne. Som feks ved kolikk, at barnet krøker seg sammen og er utrøstelig.
Har hatt kolikkbarn sjølv, så eg veit kor fortvilande det er med gråtetokter, var like masse gråting fra meg. Håpar at uansett kva det er, at det gir seg raskt.
 
Det eldste barnet mitt hadde også slike perioder i den alderen. Tror de drømmer mye, og er nok ikke helt våkne når vi tar dem opp for å trøste dem. Nå vet jeg ikke hvor lenge "anfallene" varer hos deg, men hos oss var det ca 5 min med hyling, skriking og dytte oss vekk uten å ville noen annen plass. Jeg forsøkte å vekke henne for å forklare at hun hadde drømt. Veldig vondt den perioden det står på, for vi er jo så vant til å kunne trøste med en gang, og det virket som hun ikke vil noen ting og ble helt krakilsk.

Hvis du mistinker noe mer enn at hun drømmer, så burde du tatt turen til helsestasjonen/legen ja :)
 
Vi holder alltid på i rundt en time, så gir det seg. Da er alt som normalt,hun ler og bare tuller. Jeg prøver å avlede, tilby mat/drikke/snacks/dusj/gå ut. Det er ingenting som fungerer, hun blir bare enda sintere. Noen ganger strammer hun hver en muskel i kroppen, andre ganger ligger hun på skuldra mi og gråter,helt slapp. Og hun har slike anfall midt på dagen også.. er igang med ringerunde til hs og lege
 
Ringte hs, hun hadde ingen gode råd eller erfaringer å komme med :inpain: hvis det vedvarte utover at bhg er "etablert"i hverdagen, så måtte vi inn til utredning. Men ellers kunne hun altså ikke hjelpe. i første omgang tester vi om det kun er utslitthet/trøtt og bare vil opp om kvelden. Så får vi se hvordan det går :nailbiting::wideyed:
 
Back
Topp