Blir feil å si at den andre ikke sitter igjen med noe om man selger og på forhånd ikke eier likt. Den andre som eier mindre får jo igjen sin del. Eier den andre 40%, så får den jo igjen 40% av verdiøkning. Enig at man ikke skal være mitt og ditt som samboere, men de som har spart seg opp egenkapital alene før den andre personen kom inn i livet skjønner nok godt at man ikke bare vil gi bort halvparten av egenkapitalen om det en dag skulle bli slutt. Man kan ikke kjøpe hus sammen, bruke egenkapital og tro at man skal være sammen livet ut - statistikken viser det motsatte.
Dere uten egenkaptital, men med samboere som har det, kan jo prøveå snu ting litt på hodet nå - se ting fra den andres side. Du har spart deg opp eks. 500 000 kr i egenkaptal som du legger i huset og den andre eier ingenting, så har dere på papirt at dere eier 50/50. Dere finner ut på et senere tidspunkt at dere skal skille lag og selger derfor huset. Din egenkapital reduserers da til 250 00 kr, og du har gitt din ex en kvart million kr. Hadde du syntes det var ok? Dette er jo ikke et reelt tall, siden en evt verdiøkning ikke er tatt med her, men poenget er like full reelt.
Jeg har kommet over flere slike diskusjoner, og det virker som de som ikke har noe selv synes det er en selvfølge at de skal eie like mye. De med egenkapital er fullstendig uenig. Banken var også enig at det skal deles opp i rett andel når en part betaler mye mer enn den andre, om ikke så blir det fryktelig urettferdig ved et evt salg.
Jeg og sambo har lik inntekt, så det er helt ok at vi tok opp like lån på resten av summen som sto igjen på huset. Jeg kunne jo sagt vi skal dele 50/50, men da hadde ikke jeg trengt å ta opp lån mens han måtte tatt opp dobbelt så mye lån. Hadde det vært mer rettferdig?