.

Forundringsgaven

Betatt av forumet
.

Du må snakke med han og forklare at sånn snakk ikke er greit. Og så bør du kanskje innføre konsekvenser når han snakker sånn.
Her får han beskjed om å slutte å være frekk, og evt gå en tur ut i gangen hvis han har et veldig behov - så kan han være frekk alene... for jeg gidder ikke høre på frekkheter.

Oj, her hadde jeg slått hardt ned. Her i huset er det fullstendig uakseptabelt å snakke sånn til hverandre.

Samme som over, men vet det er en vanskelig sitvasjon min på 2 1/2 ER VLDIG LIK
Hvorfor skal jeg gidde det
Nei det kan du gjøre osv
Men prøver og snakke med henne og forklare hvorfor ...

Masse lykke til <3

Jeg svarer gang på gang at slikt er feil å si.
Mamma blir lei seg når du snakker slik osv.

Virker som han har null respekt for meg egentlig.
Dette går jo også da igjen i at han bryr seg langt bak når det gjelder legging.
Han gjør som det passer han.
Går opp og ned 100 ganger og bare svarer frekt.

Prøver å overse mye av det også for å ikke skape fokus på det,men er jaggu ikke lett når han provoserer og provoserer.

Hvordan konsekvenser kan jeg gi?
Kan sette han oftere i trappa,har vært dårlig på det egentlig.

Men når han skal legge seg?
Mannen mener jeg bør låse døra,meeeen

miniser skrev:
Jeg svarer gang på gang at slikt er feil å si.
Mamma blir lei seg når du snakker slik osv.

Virker som han har null respekt for meg egentlig.
Dette går jo også da igjen i at han bryr seg langt bak når det gjelder legging.
Han gjør som det passer han.
Går opp og ned 100 ganger og bare svarer frekt.

Prøver å overse mye av det også for å ikke skape fokus på det,men er jaggu ikke lett når han provoserer og provoserer.

Hvordan konsekvenser kan jeg gi?
Kan sette han oftere i trappa,har vært dårlig på det egentlig.

Men når han skal legge seg?
Mannen mener jeg bør låse døra,meeeen

Enten må du fjerne ting, type tv-tid, spille-tid osv osv.. 
Eller så må du belønne når han greier å gjøre som forventet.

hvor får han truslene fra? sier du eller barnehagepersonell trusler om konsekvenser hvis han ikke gjør det han skal? f.eks. "hvis du ikke gjør ditten, så får du ikke datten".
er det venner av ham som snakker sånn?
hadde snakket med han om at det var frekt og uakseptabelt og gitt han eksempler på hvordan han heller skal svare.

Hadde også gitt tydelig forskjell på reaksjon på frekk svaring og vanlig svaring - så han skjønner at det lønner seg å snakke pent.

slipper han unna med det? altså lar du han fortsette å gå i motsatt retning eller henter du han inn og sørger for at skoene blir tatt på med en gang (enten av han selv eller du)? min erfaring er at de gir opp å ikke høre etter når de ikke slipper unna en liten stund en gang. har du sagt at skoene skal på, så kommer de på enten han vil eller ikke. og det NÅ og ikke etterpå...

Hei. Jobber selv i bhg og vi har hatt mye kursing i å bruke personlig språk til barna. "Jeg vil" "Jeg vil ikke" i stedet for nå skal du, nå må du osv. Funker selvf ikke 100% av gangene, men har mer positive enn negative erfaringer... Vil du at han skal legge seg kan du f.eks si: "Nå vil jeg at du skal legge deg for klokka er 8 og det er sengetid". Svarer han tilbake "frekt" kan du ignorere dette og heller gi ham et valg f.eks "Du kan gå å legge deg selv, ellers må jeg bære deg inn i senga". Vær konsekvent når du har gitt ham et alternativ/straff slik at han forstår at du mener det du sier. Selv er jeg totalt imot forslaget til mannen din da jeg synes det er fullstendig ulogisk for et barn (enten det er 1 eller 12 år) at det skal låses inne fordi det ikke er enig i det mamma og pappa vil! Men det er nå min mening... Er generellt imot å straffe barn med å ta vekk leker ol pga at de er fatisk bare barn som ikke går direkte inn for å være stygge mot oss voksne, men ja de tester grensene til det ytterste, og så litt til, men vi er fremdeles de voksne og har ansvaret... =)

Det aller lureste er å gi masse ros når han gjør det han skal uten å være frekk, de gangene det skjer. Etterhvert kan du gi mindre og mindre ros (selv om alle barn reagerer veldig positivt på ros alltid, er det ikke bra og overrose hele tiden heller, men er periode er det veldig bra får å få ønsket effekt).

De gangene han er frekk og vil forhandle med deg, ville jeg bare gitt klart uttrykk for at du ikke er villig til å forhandle, fordi det faktisk ikke er et alternativ. Jeg er veldig fan av naturlige konsekvenser, som feks. hvis han ikke vil komme å ta på seg skoene, så blir du nødt til å hjelpe han med det, enten det blir med eller uten tvang. Vil han ikke høre etter, må du bare gå å hente han, ta på skoene og ferdig med det.

Det er jo vanskelig for en 4-åring å skjønne den naturlige konsekvensen av å ikke ville gå å legge seg (som at han blir trøtt og sur dagen etterpå), derfor er det kanskje lurt å gi han litt spillerom innenfor leggetida, f.eks at han må være på rommet sitt eller i senga si, men han kan få lov til å lese en bok eller noe sånt en liten stund. Og går han ut av senga og ut av rommet, må dere bare følge han tilbake de 100ogørten gangene det må bli. Han kommer til å skjønne det til slutt.

Barn liker også å få litt tid på seg til det de skal gjøre, så det kan være lurt å gi han beskjed ca.5 min før han skal ta på seg skoene (evt. kle på seg alle ytterklær), å si at snart må du ta på deg skoene. Si det samme igjen når det er 2 min igjen. Og når han må ta de på, så ser du bare med munter stemme at nå er det ta-på-sko-tid, eller noe sånt. Barn merker fort og stritter lett imot når de merker at det er stress ute og går. Hvsi det ikke funker, så er det bare å ta på skoene med tvang, men forhold deg rolig.

Det som er aller viktigst i hele greia, er at du finner en ting du vil gjøre, også holder du deg til det en stund. Det nytter ikke å bare gjøre det et par ganger og forvente at han skal skjønne greia. Du må stå på ditt, også må du forberede deg på at du mer eller mindre på jobbe med disse tingene kontinuerlig. Etterhvert vil han skjønne at det ikke er noe vits i å forhandle og han må gjøre som dere sier, for det er det han må gjøre tilslutt uansett.

Også ville jeg jo selvfølgelig også snakke med han og fortelle på en måte som han forstår at det ikke er lov å snakke sånn til andre osv..

Også er jeg forresten helt enig med rebekka82 :)

Back
Topp