15 uker, stikking i magen og doppler..

kpha

Glad i forumet
Februarlykke 2016
I dag er jeg 15 uker! Jubler for det :D ..disse ukene etter uke 12 har rast avgårde :D

Men, i går og i dag har jeg hatt en del stikking i magen.. Midt på liksom, og det blir verre/bedre - alt etter hvilken stilling jeg sover eller sitter i.. Og blir verre om jeg anstrenger meg med noe, løfter osv.. Noen som har peiling på hva dette kan være? Og hva jeg evt burde gjøre? Tenkte å ta kontakt med JM om dette varer utover morgendagen..

Og så lurte jeg på om noen av dere har brukt doppler? Hvilken erfaring har dere, og er dette noe dere anbefaler?

Ble mye her, men håper noen vil svare :) :)
 
stikking i magen er helt vanlig, det er livmoren som strekker seg.. ang. doppler så anbefaler jeg å IKKE kjøpe det for da skaper bare uro og hysteri viss du ikke finner hjeretlyden. pluss at det er jo mye mer koselig og spennende å dra på kontroll å få høre hjertelyden enn å høre den "hele" tiden (viss du skjønner hva jeg mener?!)

spar deg for uroen å heller gled deg litt ekstra når du skal på kontroll 

 
Du har nok helt rett ang doppleren.. Er bare det at jeg synes det blir for lenge mellom hver kontroll, at jeg tenkte da å kjøpe doppler.. Noen av vennene mine har god erfaring, mens andre synes ikke det var noe serlig, de ble hysteriske når de ikke fant hjertelyd..

Jeg får heller snike meg inn til JM oftere for å lytte :) :)
 
ja, ville heller gjort det 
 
Vi har doppler og er veldig fornøyd med det. Men har hele tiden i bakhodet at det kan hende at vi ikke finner hjertelyden, og vi gjør det aldri om vi er bekymret for babyen. Kun for å kose oss med babyen da jeg ikke kjenner spark, og for at mannen skal få "være med" litt mere i svangerskapet
 
Jeg spurte faktisk legen min på KK Haukeland om det var greit å bruke doppler. Vi kjøpte oss angelsound og synes det var stas, men han sa at de sender ut veldig høye nivåer av lydbølger og derfor ikke er et godkjent produkt. Maskinene de bruker har langt lavere stråling og er nøye testet. Så her har den kun blitt brukt 2 ganger. Synes jo det er rart om de har lov til å selge disse produktene uten godkjennelse, men var ihvertfall det lege sa.. :) Noen flere som har spurt legen?
 


Sylvanas skrev:
Vi har doppler og er veldig fornøyd med det. Men har hele tiden i bakhodet at det kan hende at vi ikke finner hjertelyden, og vi gjør det aldri om vi er bekymret for babyen. Kun for å kose oss med babyen da jeg ikke kjenner spark, og for at mannen skal få "være med" litt mere i svangerskapet


Ja, jeg tenker litt på mannen - han kjenner jo ikke liv enda slik jeg gjør, og tenkte det ville være fint om han fikk høre hjertelyd :)
Kanskje jeg må høre med jordmor hva hun sier, skal innom dær på fredag.. Men jeg er jo ikke hysterisk i utgangspungtet, så om jeg ikke skulle finne hjertelyd en dag tror jeg at det går fint.. :) :)
 
jeg har angel sound doppler, bruker den innimellom, bruker den max 3 min...da jeg ofte finner lyden fort.

Bruker den innimellom for å høre etter lyden, men vet at hvis jeg ikke finner hjertet gjør det ikke noe.

Jeg har lest opp og ned om doppler...og det er mange forskjellige meninger der.
 


Foxy84 skrev:
jeg har angel sound doppler, bruker den innimellom, bruker den max 3 min...da jeg ofte finner lyden fort.

Bruker den innimellom for å høre etter lyden, men vet at hvis jeg ikke finner hjertet gjør det ikke noe.

Jeg har lest opp og ned om doppler...og det er mange forskjellige meninger der.

Jepp, merker at mange har ulike meninger.. Hmm, tror kanskje jeg må tenke på dette :)
 
Jeg synes det er litt trist å ikke kunne bruke den lenger, var jo veldig gøy. Pluss at sambo også fikk høre:) Men er ikke verdt det om det skulle skade babyene på noen måte.. Kan godt være det ikke er farlig, men vil ikke ta noen sjanser. Kan ikke flere høre med legen om hva de sier da? Hadde jo vært greit å vite hvilken mening legene rundtom i landet har om dette:)
 
jordmor sa ingen ting om det,men hun sa at jeg IKKE skulle si dette til legen min eller når jeg skulle på ul...for de mente at denne kunne føre til abort...

men....jeg har ikke noe fakta om dette, men vet at mange skriver at det er jo mange som tar mange ul pga risiko eller andre ting...og da bruker de gjerne en slik ul i 5-20 minutter...
 
jeg har doppler som jeg kjøpte sist svangerskap. Jeg syntes det var kjempe beroligende, for etter uke 20, så finne man lyden altså!
Hver gang jeg var bekymret, fordi at jeg hadde hatt ubehag eller vondt, kunne jeg ta fram dopplern å høre hjertelyden, og jeg ble helt rolig :)

Jeg har også brukt den den her gangen. Prøvde den i uke 12, men da fant jeg ikke lyden (men det visste jeg jo kunne skje, så jeg ble ikke bekymret av den grunn)
Hadde MYE vondt i magen i helga, så prøvde den igjen, og fant en herlig liten, rask hjertelyd, og ble kjempe rolig, slapper av og bare gleder meg til ul nå.

Så vu har nok forskjellige meninger her inne, og du må kjenne på at du føler. det koster jo ikke all verden akkurat!
 
Hvor har dere kjøpt deres da? Jeg spurte på apoteket her i byen, og de hadde ikke.. Hun visste ikke engang hva det var :P ..men jeg tenkte å høre på Boots apoteket :)
 


krlstin skrev:
Hvor har dere kjøpt deres da? Jeg spurte på apoteket her i byen, og de hadde ikke.. Hun visste ikke engang hva det var :P ..men jeg tenkte å høre på Boots apoteket :)



Jeg kjøpte min på amazon.co.uk. Billig og veldig enkel å bruke. Tror ikke det er opptak på den da, men det behøvde ikke jeg så det var helt greit.

Må spørre på UL neste uke hva de mener om doppler tror jeg, vil absolutt ikke bruke den om det er fare for barnet. Kommer nok uansett ikke til å bruke den når jeg kjenner spark, håper det skjer snart så jeg får fulgt med på babyen litt.
 
Ja, jeg skal også forhøre meg med Jordmor før jeg evt går til innkjøp av en.. Vil jo heller ikke bruke det om det er til noen skade.
 
Back
Topp