15 måneder og hater sprinkelsengen

Fru B

Glad i forumet
Assistert-jentene
❤ Juliskattene 2018 ❤
❤️Mailykke 2022❤️
Vi har en datter på 15 mnd som alltid har våknet mye om natten. For ca 3 mnd siden fikk vi tips om å kutte nattpuppen og ikke ta henne opp av sprinkelsengen når hun våknet om natten, men heller si «legge seg ned». Dette opplegget virket overraskende bra og hun protesterte ikke så veldig verken mot å kutte puppen eller mot å ikke bli tatt opp. Etter under en uke sov hun hele natten (frem til kl 5, vel å merke ;).

Dette var omtrent samtidig med at hun begynte i bhg og det tok ikke lang tid før hun fikk ørebetennelse og som følge av det begynte jeg å nattamme henne igjen (var det eneste som hjalp). Hun sov også sammen med meg i vår seng. Da hun etterhvert ble frisk gjennomførte vi det samme opplegget - med litt mer protester denne gangen. Jeg har egentlig lovet meg selv å aldri gjennomføre noe som ligner en skrikekur, så jeg angrer på at vi gjorde det denne andre gangen. Men hun sov greit i sin egen seng etter dette - våknet 3-4 ganger i løpet av natten, men roet seg fort når jeg kom inn til henne.

Så ble hun selvfølgelig syk igjen og vi var tilbake til nattamming og samsoving. Nå er det klin umulig å legge henne i sprinkelsengen i det hele tatt - hun sovner i armene mine og våkner i det sekundet hun blir lagt ned i sengen. Og hun blir rasende. Hvis jeg legger henne våken i sengen blir hun også rasende.

En stund la jeg meg derfor sammen med henne kl 18. Dette er ikke holdbart i lengden og løsningen vår nå har blitt at jeg legger meg sammen med henne på en madrass på gulvet (barnesikret rom) og så står opp når hun har sovnet. Men hun våkner fremdeles ofte og jeg ender stort sett med å legge meg sammen med henne på madrassen rundt kl 21.

Før kunne både jeg og mannen min legge henne (i sprinkelsengen), men nå er det bare jeg og det er bare jeg som kan roe henne når hun våkner. Dette gjør at jeg naturlig nok føler meg litt låst, ettersom jeg ikke kan finne på noe på kveldene utenfor huset... Hun ligger også på puppen nesten hele natten. Hvis jeg forsøker å nekte henne pupp, lugger og klorer og klyper hun meg i stedet (tror ikke hun gjør det for å være slem - men det er effektivt, for jeg orker ikke å bli lugget og klort og kløpet hele natten :D). Jeg sover dårlig av dette og tenker at det heller ikke er optimalt for tennene hennes.

Noen tanker om hva vi kan gjøre? Har vært inne på om kanskje vi bør kjøpe en juniorseng til henne, men synes samtidig det er litt tidlig...
 
Sjekket ørene etter ørebetennelse? Tenker litt på om det kan være væske eller annet som gjør vondt? Eventuelt jeksler som gjør ekstra vondt på kveld natt?
 
Sjekket ørene etter ørebetennelse? Tenker litt på om det kan være væske eller annet som gjør vondt? Eventuelt jeksler som gjør ekstra vondt på kveld natt?
Sjekket ørene, ja. Var bra sist vi sjekket. Har nettopp fått alle jekslene, så den årsaken er utelukket nå :)

Har bestilt legetime i morgen for å sjekke ørene på nytt og (nok en gang) mase om at hun blir utredet for refluks.
 
Sjekket ørene, ja. Var bra sist vi sjekket. Har nettopp fått alle jekslene, så den årsaken er utelukket nå :)

Har bestilt legetime i morgen for å sjekke ørene på nytt og (nok en gang) mase om at hun blir utredet for refluks.

Da ville jeg fortsatt der. Synes ellers det virker som dere gjør alt rett og møter henne som best dere kan. Men så dårlig og oppstykket søvn er utrolig slitsomt i lengden ❤️
 
Ang seng; min sov i juniorseng fra 15 mnd, null stress, mye bedre enn sprinkelseng for ham. Angrer på at vi brukte penger på sprinkelseng overhodet, for ingen av mine liker seg i liten seng. Hvis ikke juniorseng er aktuelt så er floorbeds veldig kjekt for de minste, og guttene her får rett og slett vanlig 90x200 seng nå, så har de seng lenge :)
 
Aldri brukt sprinkelseng. Han fikk seng som det også var plass til en av oss i. Møt behovebe hennes. Senk forventningene. Sjekk ut forstå ditt unike barn på Facebook og lillemini.
 
Back
Topp