.

Er kanskje tidlig å lese så mye om de ikke er ferdige med hele alfabetet? Da kan de kanskje ikke lese stort ennå?

Hørtes litt mye ut syns jeg..fint at de liker lekser i starten men jo mer det er i starten jo fortere lei blir de..merker det godt på Magnus som elsket lekser i 2 år og nå er det et mareritt i 4 klasse

Jeg husker egentlig ikke hvordan lesingen var lagt opp i 1 klasse,men jeg husker at de hadde bokstavlekser hver dag. Lese og skrive bokstaven for dagen,sette sammen små ord - og at de lærte bokstavene ikke i alfabetisk rekkefølge.
Men min eldste lærte å lese da han var 4 år,og skrev før han var 5 ,så han hadde alternativt opplegg i norskundervisningen.
(Og nå har jammen minsten lært å lese også,så da blir det spennende å se til høsten når han skal på skolen.)

Gutten våres startet nå i høst
De bruker 2 uker pr bokstav Så til nå har de hatt bokstavene i,s,e og l.
Her har de også "lese lekse" det er en øveordbok som læreren klistrer inn øveordene med de bokstavene de har lært. Dette ska de lese igjenom hver dag hjemme i tilleg til matte og annen norks lekse
Vi har en dag i uka som blir mye for gutten her og det er den dagen de har pen boka for da ska vi som foreldre lese igjenom et stykke for ungene 4 ganger, så ska de tegne 5 ting med bokstaven de har om, så har de en A4 side med bokstaven de har.

Vi har tatt opp med læreren om dette så her ska de se på om de kan gjøre endringer med leksene

De har lært en bokstav hver uke siden de begynte på skolen, men ikke begynt å sette sammen ord ennå. Men endelig har han lært å skrive navnet sitt, det har han ikke interessert seg for før =)

Og i matte har de ikke hatt noen tall ennå, bare former og størrelsesforhold.

Men har hørt at han går på en av de beste barneskolene i byen, da, så regner med at de vet hva de gjør

Back
Topp