Frk.Snehvit
Blir kjent med forumet
.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg er en dame på 24 år som skal søke om uførepensjon etter å ha slitt psykisk i økende grad de siste 4 årene. Skal snart sende inn søknaden. Har både fastlege og psykiater i ryggeen, samt en meget god spesialisterklæring.Frk.Snehvit skrev:
Noen her med Psykiske sykdommer eller diagnoser som vil dele sine erfaringer med meg..
Jeg har PTSD, agrofobi og sosial fobi som følge av et ran jeg ble utsatt for på en bensinstasjon. Jeg blir kvalm i kroppen bare av tanken på at NAV skal presse meg ut i jobb, så jeg håper de lytter til meg, min fastlege, psykiater og vektlegger en spesialisterklæing fra en spesialist i psykiatri...
Har mange spørsmål som f.eks:
- Hvor lang behandlingstid det er?
- Hvordan er gangen i det fra jeg sende inn søknaden?
- Søker man om ung ufør og yrkeskadefordeler etterpå?
Veldig vanskelig å foholde seg til så mye når man egentlig har mer enn nok med å være i seg selv.
I hverdagen tar jeg meg av barna når de er hjemme, men ellers har jeg ikke overskudd til noe utover det.
mammatileijente skrev:
Jeg er en dame på 24 år som skal søke om uførepensjon etter å ha slitt psykisk i økende grad de siste 4 årene. Skal snart sende inn søknaden. Har både fastlege og psykiater i ryggeen, samt en meget god spesialisterklæring.Frk.Snehvit skrev:
Noen her med Psykiske sykdommer eller diagnoser som vil dele sine erfaringer med meg..
Jeg har PTSD, agrofobi og sosial fobi som følge av et ran jeg ble utsatt for på en bensinstasjon. Jeg blir kvalm i kroppen bare av tanken på at NAV skal presse meg ut i jobb, så jeg håper de lytter til meg, min fastlege, psykiater og vektlegger en spesialisterklæing fra en spesialist i psykiatri...
Veldig vanskelig å foholde seg til så mye når man egentlig har mer enn nok med å være i seg selv.
I hverdagen tar jeg meg av barna når de er hjemme, men ellers har jeg ikke overskudd til noe utover det.
Får håpe du får gjennomslag;) Vet det er vanskelig.. desverre.. men sikkert også endel som får igjennom.. men vet ikke..
Jeg skal søke om uføre nå.. prosentvis.. pga en kronisk sykdom.. fått beskjed om at det er ca 4 mnd behandlingstid.
Du søker.. også vil de jo be om legeerklæring.. også vil de se om de er fornøyd med tiltakene du har vært igjennom frem til nå..
Jeg kjenner 3 stk som lider av forskjellige diagnoser.. psykisk syk, angst, anotektig bullemi.. ingen av de får gjennomslag for uføre.. for det er diagnoser de kan bli friske av.. og da er det vanskelig med å få gjennomslag for uføre.. ettersom jeg har skjønt.. De har alle gått på AAP i ca 8-9¨år..
Håper du får det som du vil;) Og at NAV hører på dine legeutalelser!!
Masse lykke til;)
Frk.Snehvit skrev:
mammatileijente skrev:
Får håpe du får gjennomslag;) Vet det er vanskelig.. desverre.. men sikkert også endel som får igjennom.. men vet ikke..
Jeg skal søke om uføre nå.. prosentvis.. pga en kronisk sykdom.. fått beskjed om at det er ca 4 mnd behandlingstid.
Du søker.. også vil de jo be om legeerklæring.. også vil de se om de er fornøyd med tiltakene du har vært igjennom frem til nå..
Jeg kjenner 3 stk som lider av forskjellige diagnoser.. psykisk syk, angst, anotektig bullemi.. ingen av de får gjennomslag for uføre.. for det er diagnoser de kan bli friske av.. og da er det vanskelig med å få gjennomslag for uføre.. ettersom jeg har skjønt.. De har alle gått på AAP i ca 8-9¨år..
Håper du får det som du vil;) Og at NAV hører på dine legeutalelser!!
Masse lykke til;)
Jeg har leste en del på nettet at det ikke er så lett som mange får det til å høre ut som... Tenker at om man får gjennom en uføresøknad så er det virkelig grunner for at man må være ufør.
Skal i møte med NAV om 2 uker, og da skal jeg snakke med min saksbehandler. Jeg sender inn søknad uten legeerklæring, men med en god spesialisterklæring.
Har hørt rykter om at man må i et møte med NAV, fastlege, kommunelege osv... Måtte du det?
Jeg skal søke om 100% ufør. Har vært plaget i snart 4år nå, og det er helt uaktuelt for meg å jobbe. Bare det å sortere å vaske klær er for meg meg noe som sliter meg helt ut. Og med 2 små barn i hus har jeg ikke råd til å være utslitt. De kommer først av alle, fremfor meg selv tilogmed. Så om de ikke skjønne min situasjon så vet ikke jeg altså.
Uføretrygd er ikke en gode, men en rettighet jeg har som følge av at jeg er blitt ufør etter ranet. Mine symptomer blusser opp, og hverdagen mine blir tyngre når jeg har møter med NAV o.l. Håper virkelig de skjønner alvoret!
er det psykolog og fastlege som mener du har rett på uføretrygd?seebris skrev:
svarer ikke helt på spørsmålene dine, men jeg håper at du med hjelp fra psykolog greier å komme deg tilbare til samfunnet og ikke lar frykten din ta fra deg muligheten til å leve et normalt liv. ikke la raneren ta fra deg dette! folk med PTSD, agrofobi og sosial angst kan bli friske. det vet jeg. man må presse seg, møte frykten og angsten. det er da man kommer over det.
håper ikke nav tvinger deg ut i jobb før du er mer klar, men syns ikke du skal gi opp. noe jeg føler du gjør når du skal søke om uføretrygd?
Jeg er ung ufør pga jeg er psykisk syk... jeg har det som kalles emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse... men jeg husker desverre ikke hvor lang behandlingstiden var..Jeg måtte snakke en del med legen , og måtte innom IO (individuell oppfølgning til jobb) , etter jeg hadde vært med der ei stund så fant di ut at det ikke var noe håp for å få meg i jobb... så da ble det søkt om ung ufør.. jeg fikk først avslag på ung ufør , men ble vanlig ufør... dette var pga jeg sleit med å gå til psykolog da jeg søkte... men 1 år etterpå fikk jeg fatt i papirene fra den psykologen som ga meg diagnosen og det holdt... jeg ble da ung ufør og fikk nesten 1 år etterbetalt...Drømmeren skrev:
Vet ikke om jeg fikk hjulpet deg med noe av det du lurte på.. men slik gikk det ihvertfall hos meg... bare å sende meg en pm om det er noe du lurer på eller hvis du bare vil prate
at du har prøvd alt tror jeg deg på. hvis ikke hadde du ikke hatt psykolog og fastlegen bak deg.seebris skrev:
vil ikke tråkke deg på tærne, men jeg blir lei meg av at du i en alder av 24 føler så lite håp for å bli frisk at du søker om uføretrygd.
at du trenger tid til deg selv og familie nå er det riktige, men om 2 år? 5 år? du KAN bli frisk.
lykke til fremover :)
svarer ikke helt på spørsmålene dine, men jeg håper at du med hjelp fra psykolog greier å komme deg tilbare til samfunnet og ikke lar frykten din ta fra deg muligheten til å leve et normalt liv. ikke la raneren ta fra deg dette! folk med PTSD, agrofobi og sosial angst kan bli friske. det vet jeg. man må presse seg, møte frykten og angsten. det er da man kommer over det.
håper ikke nav tvinger deg ut i jobb før du er mer klar, men syns ikke du skal gi opp. noe jeg føler du gjør når du skal søke om uføretrygd?
Jeg har nettopp fått innvilget 100% ufør og ung ufør. Det er ikke pga en psykisk diagnose. Søknaden ble sent inn i januar, godkjent i august og innvilget fra oktober. Søkte også om ung ufør siden jeg også er 24 år. Jeg hadde en spesialisterklæring fra en lege med min sykdom som spesialfelt, egenerklæring, et skriv fra mitt Navkontor og et fra Nav's egen lege. Jeg vet at alle var positivt innstilt til at jeg skulle få det godkjent.Sjakkruta skrev:
Et kallenavn skrev:
Dette tenkte jeg også.. Det er snakk om resten av livet, og høres utrolig trist ut så tidlig.
Frk.Snehvit skrev:
Jeg har nettopp fått innvilget 100% ufør og ung ufør. Det er ikke pga en psykisk diagnose. Søknaden ble sent inn i januar, godkjent i august og innvilget fra oktober. Søkte også om ung ufør siden jeg også er 24 år. Jeg hadde en spesialisterklæring fra en lege med min sykdom som spesialfelt, egenerklæring, et skriv fra mitt Navkontor og et fra Nav's egen lege. Jeg vet at alle var positivt innstilt til at jeg skulle få det godkjent.Sjakkruta skrev:
Jeg har også skrevet et personlig brev til de der jeg utdyper hvordan min PTSD går utover min hverdag. Hva jeg gjør på en dårlig/god dag nå, samt en liste over alle de tingene jeg gjorde før :( Ble litt nedtrykt av å skrive ned alt dette, men håper det hjelper meg!
Men var du til et møte med NAV med lege o.l. Hvordan var prossesen fra du sendte inn søknad?
ja helt forferdelig det du har vært igjennom. virkelig forferdelig!!seebris skrev:
ville som sagt tidligere ikke tråkke den på tærne, men hadde ikke skrevet dette hadde jeg ikke hatt personlige erfaringer.
igjen lykke til med nav, og håper du ikke må kjempe for å bli hørt.
klem :)
Jeg jobber i NAV, og tror ikke du vil få innvilget en varig ufør. Rett og slett fordi du har ikke vært syk lenge nok, og dine lidelser kan ha en viss mulighet for bedring over tid. Og dermed fyller man ikke vilkårene for en varig ufør.Looney skrev:
Du vet at du kan søke om ung ufør som en tilleggsytelse på AAP, slik at du får en høyrere utbetaling dersom du ikke får en varig ufør.
Vi har MANGE tilfeller hvor fastlegen og behandler mener at bruker bør få AAP eller varig uføreytelse, men de kjenner ikke lovverket godt nok. De kjenner ikke til alle inngangskriteriene for de forskjellige ytelsene, og det er NAV som saksbehandler og innvilger ytelser, ikke fastlege eller behandler.