MYTE 1 Innkjøp av babydoppler for å måle hjertelyden
Mange bekymrede gravide går til innkjøp av babydoppler for å måle babyens hjertelyd hjemme. Er det lurt?
FAKTA:
Jordmor: Det vil jeg sterkt fraråde. Det er en grunn til at lege eller jordmor bør lytte på barnet. Selv om noen av apparatene er dyre, er de ikke av den beste kvalitet. Dessuten kan man lett høre sin egen puls isteden. Det er først fra svangerskapets uke 24 man virkelig kan høre pulsen godt.
Helsedirektoratet: Dette er jeg skeptisk til. Jeg tror det vil skape mer bekymring enn trygghet for den gravide.
MYTE 2 Fosterets hjerteslag kan avsløre babyens kjønn. Lav puls betyr gutt, høy puls tyder på jente
FAKTA:
Jordmor: Her er det mange som ikke har peiling som uttaler seg. Dette med antall hjerteslag og kjønn, er det ikke noe hold i. Antall hjerteslag kommer an på om babyen beveger seg eller ikke. Det viktigste er at man kjenner liv, og det gjør man fra omtrent uke 17.
Helsedirektoratet: Det er ikke noe hold i dette. Helt klart enn myte.
MYTE 3 Rund mage = jente, spiss mage = gutt
FAKTA:
Jordmor: Dette er også en myte, det er jo 50 prosent sjanse for å gjette riktig. Kvinner har forskjellige kropper, så magene vil variere i form. Noen bærer dessuten barnet mer inni seg enn andre og seteleie kan gi utslag. Dette har ingenting med kjønn å gjøre. Det er rart hvis
SUSHI: Nyt sushien din med god samvittighet, men hold deg unna tunfisken. Foto: Colorbox.com
Helsedirektoratet: Nei, det er ingen sammenheng her.
MYTE 4 Det er lettere å unnfange hvis du allerede har et barn
Jordmor: Det er ingen fysiske ting som tilsier dette. Men psykisk kan det ha en effekt, siden du vet at du kan bli gravid. Ønsker du å bli gravid, kan det være lurt å slakke litt på tempoet. Stresser du med å blir gravid, merker hele kroppen det.
Helsedirektoratet: Jeg kjenner ikke til at det er gjort noe forskning på dette.
MYTE 5 Sykling er farlig for gravide.
Jordmor: Vi fraråder dykking, slalåm og klatring, men ikke sykling. Det handler om sunn fornuft. Fysisk aktivitet er bra og det er viktig å leve som normalt, selv om du er gravid.
Helsedirektoratet: Det er ikke farlig, med mindre man skulle falle. Det er bra å være i fysisk aktivitet og man slutter vel å sykle når det blir for vanskelig med den store magen.
MYTE 6 Hvis du står på hodet etter sex øker du sjansen for å bli gravid.
FAKTA:
Jordmor: Det kan ha positiv effekt å ligge med beina samlet og opp, men man trenger ikke å stå på hodet.
Helsedirektoratet: Nei, anbefales ikke.
MYTE 7 Det er farlig å farge håret når man er gravid.
FAKTA:
Jordmor: Det er ikke noe problem. Man skal jo generelt være forsiktig med kjemikalier, men som gravid trenger man ikke ta egne forholdsregler. Bruk sunn fornuft.
Helsedirektoratet: Det finnes ikke data på at det er skadelig, men det er viktig å ikke overdrive.
MYTE 8 Hopping og løping er skadelig for barnet.
FAKTA:
Jordmor: Hvis det er normalt svangerskap, er ikke dette farlig. Men har man blødd mye eller mistet et barn før, kan det ha en psykologisk effekt å la være – i tilfelle noe skulle skje igjen. Men igjen, all fysisk aktivitet er bra trening, spesielt med tanke på fødselen.
Helsedirektoratet: Det som er farlig er det å IKKE være i aktivitet. For de fleste er det greit å holde på med samme aktiviteter som de gjorde før de ble gravide. Men det er viktig å bruke sunn fornuft og konsultere med lege og jordmor.
MYTE 9 Det er farlig å spise sushi når man er gravid.
FAKTA:
Jordmor: Sushi er ok. Men hold deg unna tunfisken.
Helsedirektoratet: Det er ok. Følg med på Matportalen.no for oppdaterte kostholdsråd.
MYTE 10 Boblebad er skadelig for gravide.
FAKTA:
Jordmor: Jeg vil ikke fraråde det, selv om mange gravide dropper boblebadet. Generelt skal man være forsiktig med badstu og sol, på grunn av høye temperaturer, men for gravide begrenser det seg selv hvor lenge man orker å være i varmen. Så lenge vannet ikke har gått, er det heller ingen fare for infeksjon.
Helsedirektoratet: Det kan være ubehagelig å være lenge i varmen når man er gravid, men utover det, er det ingen fare.
MYTE 11 Farris kan sette i gang fødselen.
FAKTA:
Jordmor: Dette har jeg aldri hørt om. Jeg tviler på at det er forsket på.
Helsedirektoratet: Dette er ukjent for meg. Farris inneholder naturlige mineraler som blant annet natrium og kalium i små mengder.
MYTE 12 Vent med å pusse opp, maling er skadelig for fosteret.
Jordmor: Det finnes så mye forskjellig maling på markedet, så hør med fagfolkene som selger malingen. Generelt sett er vannbasert maling bedre enn oljebasert. Mange pusser opp før babyen kommer, og dette er jo en fin oppgave for den vordende faren, så mor kan slappe litt av.
Helsedirektoratet: Det finnes ingen studier som ser på om maling av et barnerom eller annen oppussing i hjemmet i et kortere tidsrom, er farlig for barnet i magen. Etter føre var-prinsippet anbefaler vi vannbasert maling.
MYTE 13 Bringebærskapsler gjør livmora mer tøyelig og fødselen lettere.
FAKTA:
Jordmor: Dette området etterlyser jeg forskning på.
Helsedirektoratet: Det er lite forskning på slike naturmidler. Vi fraråder gravide å bruke naturlegemidler.
MYTE 14 Store mengder kanel kan stimulere livmoren.
FAKTA:
Jordmor: Dette har jeg ikke hørt om. Det er vel heller ingen som spiser så store mengder kanel.
Helsedirektoratet: Dette blir helt uten mening. Jeg kjenner ikke til dette, men normale mengder kanel til grøt og bakverk kan trygt brukes.