14 mnd, skeptisk til «hard» mat.

Lykkekløver

Elsker forumet
Januarlykke 2019
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Vi har en gutt som tidlig fikk kjøttmos med kraft og litt grønnsaker og som nå bikker 14 mnd.
Han er skeptisk til biter, til og med myke kokte gulerotbiter spyttes ut for deretter vurderes lenge. Vi har holdt på noen uker med varierte konsistenser men han får ikke i seg nok om ikke maten moses. Han godtar det om jeg tygger kjøttet først for eksempel men vil altså ikke ha biter.

Er dette noe vi bør bekymre oss for, eller er dette med mat spising individuelt mtp alder og når de vil ha fastere føde? Han har bare 4 tenner så langt også.
 
Vi har en gutt som tidlig fikk kjøttmos med kraft og litt grønnsaker og som nå bikker 14 mnd.
Han er skeptisk til biter, til og med myke kokte gulerotbiter spyttes ut for deretter vurderes lenge. Vi har holdt på noen uker med varierte konsistenser men han får ikke i seg nok om ikke maten moses. Han godtar det om jeg tygger kjøttet først for eksempel men vil altså ikke ha biter.

Er dette noe vi bør bekymre oss for, eller er dette med mat spising individuelt mtp alder og når de vil ha fastere føde? Han har bare 4 tenner så langt også.

Bare la han holde på, og ikke reager eller gi oppmerksomhet til at han spytter ut. Det er helt normalt. Ogås normalt at de spiser noe en periode og plutselig begynner å spytte ut. Hvis Mn lager minst mulig fuzz ut av det, blir det heller ikke en greie for barnet. For eksempel fikk min kokt gulrot i kanskje 4 mnd, han tygde litt og spyttet ut. Like lite ned i magen hver gang og plutselig er måltid spiste han masse og np elsker han det.

Hn har fått biter helt fra start, ville ikke ha most mat. Men de trenger å øve på å spise mat selv, gommene er sterke nok til å tygge selv om han ikke har så mye tenner. De øver på å ta psse tygg og rotere maten rundt i munnen, som vi gjør helt automatisk når vi spiser fordi vi har lært det. Og da er det iblant at man spytte rut fordi man ikke får til å rotere maten riktig. Eller konsistensen er uvandt. Da er det bare å prøve å servere ved en annen anledning og ellers ikke gi noe oppmerksomhet til at ikke alt blir spist.
Og faktisk - å spytte ut gjør ikke noe når det gjelder å vende seg til mat, da har man fortsatt smakt på maten :)

Bare tilby ulik mat, så vender han seg til det til slutt :)
Vet ikke hva slags kjøtt du gir, men det er ulikt hvor lett ting er å tygge. Men om han har spist mest mosemat til nå, må han nok bare vende seg til mat som tygges i stedet. Det kommer til å løse seg :)
 
Han må nok bare få øve :) Begge mine har fått biter fra dag en med fast føde, eldste skjønte greia etter noen uker, yngste har streve litt mer, men nå er han 8,5 måned og tygger det meste av konsistenser uten problem :) jo mer de får øve jo flinkere blir de, og at de spytter ut er helt normalt, de gjør det heller enn å svelge feil :) Har pleid å tygge veldig åpenlyst for å «vise» foran mine, det hjelper, babyer er sosiale og elsker å herme :)
 
Bare la han holde på, og ikke reager eller gi oppmerksomhet til at han spytter ut. Det er helt normalt. Ogås normalt at de spiser noe en periode og plutselig begynner å spytte ut. Hvis Mn lager minst mulig fuzz ut av det, blir det heller ikke en greie for barnet. For eksempel fikk min kokt gulrot i kanskje 4 mnd, han tygde litt og spyttet ut. Like lite ned i magen hver gang og plutselig er måltid spiste han masse og np elsker han det.

Hn har fått biter helt fra start, ville ikke ha most mat. Men de trenger å øve på å spise mat selv, gommene er sterke nok til å tygge selv om han ikke har så mye tenner. De øver på å ta psse tygg og rotere maten rundt i munnen, som vi gjør helt automatisk når vi spiser fordi vi har lært det. Og da er det iblant at man spytte rut fordi man ikke får til å rotere maten riktig. Eller konsistensen er uvandt. Da er det bare å prøve å servere ved en annen anledning og ellers ikke gi noe oppmerksomhet til at ikke alt blir spist.
Og faktisk - å spytte ut gjør ikke noe når det gjelder å vende seg til mat, da har man fortsatt smakt på maten :)

Bare tilby ulik mat, så vender han seg til det til slutt :)
Vet ikke hva slags kjøtt du gir, men det er ulikt hvor lett ting er å tygge. Men om han har spist mest mosemat til nå, må han nok bare vende seg til mat som tygges i stedet. Det kommer til å løse seg :)
Takk for langt og utfyllende svar! Det er godt å vite alt er helt normalt.

vi har gikk en god mengde forskjellige typer kjøtt, han elsker smaken av lam og svin, liker ikke kylling og er litt meh på storfe. Svinekoteletter har han likt å gnage på siden beinet er hardt og lindrende for gommene antar jeg.
Men da slapper vi av der og fortsetter sånn som vi har gjort det, og gir han biter til øving. Sp kan jeg ha mos på siden så jeg vet han blir mett.

familien kommenterer pp mye så blir litt stressa. «Går han ikke enda» «spiser han ikke» etc. Sukk.
 
Takk for langt og utfyllende svar! Det er godt å vite alt er helt normalt.

vi har gikk en god mengde forskjellige typer kjøtt, han elsker smaken av lam og svin, liker ikke kylling og er litt meh på storfe. Svinekoteletter har han likt å gnage på siden beinet er hardt og lindrende for gommene antar jeg.
Men da slapper vi av der og fortsetter sånn som vi har gjort det, og gir han biter til øving. Sp kan jeg ha mos på siden så jeg vet han blir mett.

familien kommenterer pp mye så blir litt stressa. «Går han ikke enda» «spiser han ikke» etc. Sukk.

Vet du, det er først etter 18 mnd månedene at min har spist mer enn et år biter av kjøtt som ikke er kjøttdeig. Det tar litt tid å tygge og øve opp teknikk for å få det til, men bare å fortsette å gi så kommer det. Og har sett akkurat det samme på fetteren, nå er de begge litt over 2 og tygger kjøtt. Serverte kylling mange ganger før han fikk smaken og dreisen på det :hilarious:

Du kan jo ha litt flere middager med typ kjøttboller og Fiskekaker samt kjøttdeig, det går raskere å få til. Fiskekaker er veldig greie å dele i to også kan han spise det som en brødskive også.

Høres ut som en bra plan. Ikke la deg stresse av familien, selv om jeg vet at det er lettere sagt enn gjort ❤️ :)
 
Takk for langt og utfyllende svar! Det er godt å vite alt er helt normalt.

vi har gikk en god mengde forskjellige typer kjøtt, han elsker smaken av lam og svin, liker ikke kylling og er litt meh på storfe. Svinekoteletter har han likt å gnage på siden beinet er hardt og lindrende for gommene antar jeg.
Men da slapper vi av der og fortsetter sånn som vi har gjort det, og gir han biter til øving. Sp kan jeg ha mos på siden så jeg vet han blir mett.

familien kommenterer pp mye så blir litt stressa. «Går han ikke enda» «spiser han ikke» etc. Sukk.

folk kommenterer nå uansett, her har bestemødrene mast om det motsatte :p «Han kan da ikke få det, må da få halvflytende mat på skje?!?!!!!», men barn er forskjellige :) Prøv å overhør det :)
 
Vår var også skeptisk til biter leeeeenge. Han var veldig seint ute med å få tenner.

I tillegg slet han veldig med brekninger, og kastet opp om han fikk biter :s Satte ting i halsen, ble redd, osv.

Helsesøster tok det med knusende ro, og sa at jaja, noen unger var sent ute, andre tidlig, og det var helt innenfor normalen og ikke noe å bekymre seg for. Om han var redd, så gi most en stund, og så prøv igjen med større og større biter.

Det er særdeles få tenåringer som må spise most mat, så de lærer jo før eller siden ;) Selv om "alle andre" ungene i barnehagen spiser biter, så er ikke det noe å kave med.

Vår er to nå, og kan helt fint spise biter. Men det var altså lenge han ikke ville/kunne. Da han fikk flere tenner, og jeksler, gikk det lettere for ham.
 
Ser du har fått mange gode svar. Har du prøvd å gi kokte grønnsaksstaver slik at han kan bite over selv? Noen synes det er lettere enn ferdige biter. Ikke sikkert det hjelper, men bare et lite tips :)
 
Ser du har fått mange gode svar. Har du prøvd å gi kokte grønnsaksstaver slik at han kan bite over selv? Noen synes det er lettere enn ferdige biter. Ikke sikkert det hjelper, men bare et lite tips :)

ja laget opp av gulerot, kålrabi m.m. Likte det ikke :p men han liker å «tygge» kjøttbiter tom for saft. Så det er en start! :)
 
ja laget opp av gulerot, kålrabi m.m. Likte det ikke :p men han liker å «tygge» kjøttbiter tom for saft. Så det er en start! :)

Vår er litt fin på det, og liker ikke kokte grønnsaksstaver, men skal ha dem bakt i ovnen :p

Spesielt søtpotet. Bakte søtpotetstaver er NAM! Kokte, derimot, er æsj blæh.
 
Vår er litt fin på det, og liker ikke kokte grønnsaksstaver, men skal ha dem bakt i ovnen :p

Spesielt søtpotet. Bakte søtpotetstaver er NAM! Kokte, derimot, er æsj blæh.
Aah søtpotet ja, det er en superhits! jeg steker de i hjemmelaget lard, og de elsker han <3

vi kommer oss nok i mål. Idag har han ostehorn faktisk som han og pappan hadde laget. Og da er det jo litt "hard" skorpe :D
 
Back
Topp