14 mnd gutt spisevansker - bekymret mamma

A-40506302

Flørter med forumet
Hei,
Min sønn på 14 mnd har slitt med å svelge mat. Vi har tatt ultralyd og vært hos ØNH. Det var ingen store mandler og heller ingen tegn på trang hals. Han har i tillegg refluks og får Nexium daglig.
Problemet er at hver gang vi gir han noe frukt eller brød klarer han ikke å svelge riktig og begynner å hoste og kaster opp all maten. Det hele ser ut som maten sitter fast i halsen til og med en liten brødsmule.

Han får i seg kun grøt eller yoghurt. Vi er veldig bekymret :(
Tar imot all slags tips?
 
Vi måtte mose maten til yngstemann lenge. Han klarte ikke å svelge noe med antydning til klumper. Gikk seg til etter hvert, men var fælt å se på.
 
Dere kan mose mat til barnet med stavmikser, kanskje han får i seg noe mer da:Heartred
Vi har prøvd det også. Gir vi ham noe nytt brekker han seg og så oppkast under måltidene :( Blitt veldig kresen på hva slags mat han får i seg. Ved 6-måneders alder klarte han å spise forskjellige grønnsaker og frukt most. Men ved 8/9 mnd ble det bare verre. Nå spiser han ikke noe annet enn yoghurt og grøt.
 
Vi har prøvd det også. Gir vi ham noe nytt brekker han seg og så oppkast under måltidene :( Blitt veldig kresen på hva slags mat han får i seg. Ved 6-måneders alder klarte han å spise forskjellige grønnsaker og frukt most. Men ved 8/9 mnd ble det bare verre. Nå spiser han ikke noe annet enn yoghurt og grøt.

Det kan være begynnende ARFID og da er det viktig å få hjelp så tidlig som mulig.

Jeg anbefaler deg å høre podcasten Foreldrerådet, episode 513. Mat: Hvorfor spiser ikke barnet mitt? ARFID med psykologspesialist Helle Schiørbeck

Denne episoden er veldig lærerik, og handler om akkurat dette - barn som spiser veldig snevert. Det er hjelp å få, og barna blir mye bedre.

Kan søke på navnet på episoden på Spotify for å høre.
 
ARFID er skikkelig slitsomt for oss som lider av det, viktigst er kunnskap og ingen tvang. Håper dere finner ut av det!!
 
Det kan være begynnende ARFID og da er det viktig å få hjelp så tidlig som mulig.

Jeg anbefaler deg å høre podcasten Foreldrerådet, episode 513. Mat: Hvorfor spiser ikke barnet mitt? ARFID med psykologspesialist Helle Schiørbeck

Denne episoden er veldig lærerik, og handler om akkurat dette - barn som spiser veldig snevert. Det er hjelp å få, og barna blir mye bedre.

Kan søke på navnet på episoden på Spotify for å høre.
Signerer denne. Jeg har en gutt på 14,5 år som alltid har hatt problemer med spisingen. Først det siste året har ARFID blitt et tema her...
 
Det kan være begynnende ARFID og da er det viktig å få hjelp så tidlig som mulig.

Jeg anbefaler deg å høre podcasten Foreldrerådet, episode 513. Mat: Hvorfor spiser ikke barnet mitt? ARFID med psykologspesialist Helle Schiørbeck

Denne episoden er veldig lærerik, og handler om akkurat dette - barn som spiser veldig snevert. Det er hjelp å få, og barna blir mye bedre.

Kan søke på navnet på episoden på Spotify for å høre.
Takk for tips. Skal høre på den. Merkelig at han aldri viser noe tegn på at han er sulten med mindre jeg gir og da spiser han.
Han legger på seg fint mtp vekt og lengde og her føler vi fastlegen svikter oss som mener dette er normalt og kommer til å bli bedre etterhvert. Bare at ungen er kresen og ingen problem med svelging :(
 
Back
Topp