14 dager over tida?

Babyx7

Forumet er livet
Jeg er utdannet hjelpepleier, og under det siste året så vi en dokumentar angående fødsel og svangerskap. Da intervjuet de en professor i Oslo som hadde forsket på det å gå 14 dager over tiden. De kom fram til at gikk du mer enn 10 dager over tida, var det større sjanse for at det skulle oppstå komplikasjoner. Derfor mente de at fødselen skulle settes igang når du var 10 dager over tida.
Jeg har heldigvis bare gått 2 og 4 dager over tida, men vet at jeg ikke hadde godtatt og gå mer enn 10 dager over tida pga økt fare for komplikasjoner. (komplikasjonene gjalt både barn og mor)

Noen meninger om dette, eller andre som har sett dokumentaren?

hei.. eg gjekk 10 dagar over termin... da valgte dei å setta i gang pga lite fostervatn... men trur eg ik hadde turt å gått so mykje lenger med tanke på at babyen kunne dødd.. har høyrt fleire gongar at folk ha gått 14 dagar over og da ha babyen til slutt dødd i magen.. d va eg livredd for... men dei to siste vekene fekk eg god oppfølging.. var på ul to gongar og tok sparketest to gonger i veka.. men kjem fra ei lita bygd og d kan jo vera til fordel med at dei har so god tid til deg....

heisann [&:]

jeg er nybakt mamma, å jeg gikk 14 dager over nesten, alt gikk kjempebra med meg og jenta mi [;)]
jeg var kjempe sliten for at jeg gikk over tida, å hadde bare lyst til å få ut barnet mitt på termin.

men barnet mitt var nok ikke klar til det da, så jeg måtte bare vente.
mye bedere å gå over tida enn å få for tidlig fødsel.
men det er min mening.

vi har det ihvertfall kjempe fint, ingen komplikasjoner .

Det var bra at alt gikk bra. Det er ikke så stor andel som får komplikasjoner, mente bare at prosentvis så er det litt større sjans for komplikasjoner.

Tror de har blitt flinkere til å vurdere hvert enkelt tilfelle nærmere nå. Er barnet veldig stort så venter de sjelden hele 14 dager over, men har mor og barn det bra så pleier de som regel å drøye det så lenge som mulig.
Selv har jeg blitt forespeilet en stor gutt, og kommer til å grine meg til en igangsetting om jeg går på overtid, det har jeg IKKE lyst til.[:(]

Søstra mi prata med en psykolog en gang (en bekjent) som dreiv og forska litt på dette med å føde på overtid..
Han hadde nok ingen beviser, men mente at om det gikk rundt 14 dager over, var det mer sjangs for at barnet i senere alder skulle få psykiske problemer.. Han kunne nevne noen ting som jeg selvfølgelig ikke husker nå.. Mener det var angst mot å bli forlatt, klaustrofobi og andre ting.. Mange av hans pasienter med samme lidelser, hadde ihvertfall blitt født nærmere 14 dager etter termin eller mer.

Ikke vet jeg, men det er nå utrolig hva de kan finne ut av på etterhånd...

Back
Topp