.

Heffa og Go`ungen

Forelsket i forumet
pappaen og jeg har en skriftlig avtale på 1 dag i uken og annenhver helg.
den ene dagen i uken er torsdag til fredag. dermed er sebastian borte fra meg annenhver langhelg.
den andre uken er kun torsdag til fredag, men for noen uker siden innførte vi også onsdag. dvs at sebastian er hos pappaen sin onsdag til fredag den andre uken, slik at de skal få se hverandre mer.
for meg er det svært viktig at han får et godt forhol til faren sin. pappaen spurte ikke etter denne ordningen selv, men det var jeg som kom med forslaget fordi han ikke var sammen med seb utenom avtalen.

etter at jeg gikk fra pappaen har vi hatt det følelsesmessig vanskelig begge to.
jeg har tatt tak i meg og mitt ved å gå til samtaler.

pappaen har ikke gjort noenting, og sliter enda med følelsene. du kan se på ansiktet hans at han har det vanskelig.
jeg vil ikke at dette skal smitte over på sebastian. barn ser fort om foreldrenes ansikt er tomme og deppa.

jeg har idag ny kjæreste, en eldre person, noe pappaen syntes er vanskelig, og med dette syntes han sammarbeid med meg ikke er lett.
siden det har vært så vanskelig for han å snakke med meg til tider, har nok det vært grunnen til at han heller ikke har tatt kontakt med sebastian utenom avtalen.

i helgen som var, var sebastian hos pappaen sin. jeg ringte torsdag kveld før leggetid for å prate med seb og høre hvordan formen hans var, siden han hadde vært litt uggen dagen før.
pappaen tok ikke tlf.
jeg ringte både fredag og lørdag uten å få svar.
det gjør meg svært trist at jeg ikke fikk snakke med sebastian som har vært ekstra mammagutt den siste tiden.
han driver med tenner og er forkjølet.
det må jo være betryggende for sebastian og vite at mamma ikke har reist, men er i andre enden....

jeg vil liksom ikke at det skal være mine og dine dager uten å høre et ord fra gutten min.
jeg vil skape trygghet. jeg ønsker trygghet og godt for oss alle selvom vi ikke er sammen lenger.
sebastian skal få vite at han kan ringe og snakke med meg når som helst.
og spesielt nå om dagen hvor han har vært ekstra mammadalt og sensitiv.

idag skal sebastian til pappaen sin, hvor pappaen fortalte at sebastian har fått stor seng.
og med stor seng, mener jeg voksenseng.
siden sebastian driver med tenner, er forskjølet og mammadalt, syntes jeg at det blir for mye med bytte av seng akkurat nå.
spesielt en såå stor seng som 90*200.
jeg ringte pappaen idag og fortalte han hvordan seb er om dagen og at det er fint om vi kan prate sammen før vi tar beslutninger for seb.
jeg syntes det er greit å samkjøre.
siden seb verken klatrer ut eller sover dårlig om natten i sprinkelseng, har det ikke vært i tankene mine å bytte seng.
jeg er så redd for at denne sengebytten skal gjøre sebastian usikker eller redd, eller at han skal reagere når han kommer hjem til meg.

jeg spurte pappaen idag "hva om sebastian sover godt hos deg og reagerer når han kommer til meg" ?..
jeg fikk til svar at han så ikke problemet så lenge han sov godt hos han...
jeg ble lei meg når jeg hørte det...
jeg følte med en gang at det ikke var så mye sammarbeid.

overreagerer jeg ?

jeg har vært usiker på om jeg skal signe noen ny avtale på en dag til.
jeg vet ikke om pappaen er klar.
hvis man ikke har det bra med seg selv, klarer man ikke gi til andre.
jeg vil ikke at sebastian skal merke usikkerhet.

Det er nok viktig for ungene at foreldrene samarbeider og gjør ting nogen lunde likt selv om man ikke bor sammen. Ting blir vel sikkert litt mere trygt når man har de samme rammene begge steder. Å da må man jo samarbeide litt. Kan jo skjønne han synes det er litt vanskeligere siden du har fått en ny kjæreste. Jeg hadde nok blitt sint om Pappan her ikke tok Tlf om jeg ringer de helgene han har minsten. Hadde jo blitt veldig bekymret om jeg ikke hørte noe. Jeg synes det er helt greit at Pappan her ringer for å høre hvordan det går eller vil snakke litt med han. Så lenge det ikke blir for mye. Er ikke lett å gå fra hverandre når det er barn i bildet. Ihvertfall når de er så små at de ikke får sagt i fra så mye selv. Håper det ordner seg for dere! Og forresten, gratulerer med kjæreste [:)] så koselig ! [:D]

ORIGINAL: *Ann Helen*

Det er nok viktig for ungene at foreldrene samarbeider og gjør ting nogen lunde likt selv om man ikke bor sammen. Ting blir vel sikkert litt mere trygt når man har de samme rammene begge steder. Å da må man jo samarbeide litt. Kan jo skjønne han synes det er litt vanskeligere siden du har fått en ny kjæreste. Jeg hadde nok blitt sint om Pappan her ikke tok Tlf om jeg ringer de helgene han har minsten. Hadde jo blitt veldig bekymret om jeg ikke hørte noe. Jeg synes det er helt greit at Pappan her ringer for å høre hvordan det går eller vil snakke litt med han. Så lenge det ikke blir for mye. Er ikke lett å gå fra hverandre når det er barn i bildet. Ihvertfall når de er så små at de ikke får sagt i fra så mye selv. Håper det ordner seg for dere! Og forresten, gratulerer med kjæreste [:)] så koselig ! [:D]

et brudd med barn er tøft.
det er tøft følelsesmessig. mye dårlig samvittighet osv...

jeg unner pappaen til seb alt godt, og jeg vil gjerne sammarbeide max med han.
jeg forstår at det er mye følelser inni bildet og kan støtte han på det, men vi har et barn, og selvom han misliker at jeg har funnet en ny, så må vi begge fokusere på sebastian.
vi har fortsatt et barn sammen om vi bor i lag eller ikke.

det å gå til samtaler, hjelper.
jeg kunne ikke klart meg uten det.

men, det tar vel litt tid før alt er i rutine etter et brudd.
alt er så nytt for meg.
jeg vil liksom gi sebastian bedre enn det beste. han betyr så mye.

Snart et år siden vi gikk fra hverandre, å jeg synes enda at ting virker så nytt og uvant. Jeg har hatt så mye dårlig samvittighet for at jeg flyttet. Har vært så redd for at michael skal ha det noe dårligere enn andre unger som gar begge foreldrene sammen. Vi har prøvd å gjøre litt ting sammen alle tre vi da. Men det er kanskje lettere nå for oss siden det ikke er noen nye i bilde hos noen av oss. Kan jo hende ting blir litt anderledes da han har fått vent seg litt mere til tanken på at du er sammen med en ny en. Dere kan jo ta en tur på familievern kontoret sammen da. Om han går med på det?

ORIGINAL: *Ann Helen*

Snart et år siden vi gikk fra hverandre, å jeg synes enda at ting virker så nytt og uvant. Jeg har hatt så mye dårlig samvittighet for at jeg flyttet. Har vært så redd for at michael skal ha det noe dårligere enn andre unger som gar begge foreldrene sammen. Vi har prøvd å gjøre litt ting sammen alle tre vi da. Men det er kanskje lettere nå for oss siden det ikke er noen nye i bilde hos noen av oss. Kan jo hende ting blir litt anderledes da han har fått vent seg litt mere til tanken på at du er sammen med en ny en. Dere kan jo ta en tur på familievern kontoret sammen da. Om han går med på det?

jeg trengte egentlig bare å lufte hodet litt idag, tror jeg...
jeg har nok grudd meg litt for 2 nye dager borte fra seb + at han nå skal bytte seng uten at jeg visste om det.
han har vært litt kosegutt og mammagutt i det siste, så ekstra vanskelig, også vil jeg ikke at det skal skje for mye rundt seb.

jeg har vel tenkt mye negativt idag, for det kan jo hende sengebytte går bra også.

jeg snakker med pappaen til seb ofte, og jeg føler at vi har en god tone, men så kommer de dagene hvor man ser at han sliter følelsesmessig igjen og stenger seg inne.
dette tærer på meg også

jeg har hatt kjæreste de 8 9 siste mnd. pappaen har visst om alt hele tiden. jeg har ikke holdt noe tilbake..ærlighet varer lengst.

ingenting har vært lett på denne veien.
det er godt å kunne gå til samtaler for å lufte hodet, finne seg selv og se fremover.

Man trenger det innimellom. Kan samle seg opp litt mye innimellom. Dere har vært sammen så lenge ja, da har han jo hatt litt tid til å fordøye det da. Nei er greit å være ærlig, ellers så slår det bare tilbake på en, en eller annen gang. Såklart er det ikke noe særlig å se at han har det tøft, er jo pappan til barnet ditt. [:)]

Jeg for min del hadde reagert kraftig dersom pappaen ikke hadde tatt tlf når barnet er der. Ærlig talt - det er greit å høre om det står bra til - og vekslet noen ord med barnet.

Ellers er det vanskeligf for meg å sette meg inn i situasjonen da vi bor sammen.

Men jeg syns ikke at du er urimelig.

Huff det kan ikke være noen lett situasjon.. Men du har det jo bedre nå og det igjen er bra for Seb. Når det gjelder eks så er det ikke ditt ansvar at han sliter kan du si, men han må jo ta seg sammen når han har gutten deres å passe på. Det vil garantert bli lettere med tiden, og jeg tror barn skjønner at hos pappa er det slik seng hos deg er det annen seng osv.. Det går nok bra! Dere trenger vel ikke gå så fort frem med mer fordeling av samvær? Om ikke han savner veldig etter pappa da? Først må den ordningen dere har nå funke liksom.

Tilslutt vil jeg si at du må prøve å stole på far når Seb er der, at han gjør alt det riktige han kan for ham. Kanskje han synes det er for mye innblanding at han føler du må kontrollere ting?Ettersom han ikke tok tlf tenker jeg.. Aner ikke jeg, men snakk om det...bli enige om at det er ok å ringe.

Dette kommer til å bli lettere når det kommer mer på avstand...det er mye følelser med nye partnere. En annen mann i farsfigur osv, jeg vet med meg selv jeg hadde slitt om det var en ny dame som skulle liksom ta min plass. Tror ikke man klarer å styre disse tingene med engang.

Hvor mye eldre er han nye da? hehe tror det er bra for deg jeg! Sikkert så eldgammel som meg hahah![;)]

ORIGINAL: Leatroll

Huff det kan ikke være noen lett situasjon.. Men du har det jo bedre nå og det igjen er bra for Seb. Når det gjelder eks så er det ikke ditt ansvar at han sliter kan du si, men han må jo ta seg sammen når han har gutten deres å passe på. Det vil garantert bli lettere med tiden, og jeg tror barn skjønner at hos pappa er det slik seng hos deg er det annen seng osv.. Det går nok bra! Dere trenger vel ikke gå så fort frem med mer fordeling av samvær? Om ikke han savner veldig etter pappa da? Først må den ordningen dere har nå funke liksom.

Tilslutt vil jeg si at du må prøve å stole på far når Seb er der, at han gjør alt det riktige han kan for ham. Kanskje han synes det er for mye innblanding at han føler du må kontrollere ting?Ettersom han ikke tok tlf tenker jeg.. Aner ikke jeg, men snakk om det...bli enige om at det er ok å ringe.

Dette kommer til å bli lettere når det kommer mer på avstand...det er mye følelser med nye partnere. En annen mann i farsfigur osv, jeg vet med meg selv jeg hadde slitt om det var en ny dame som skulle liksom ta min plass. Tror ikke man klarer å styre disse tingene med engang.

Hvor mye eldre er han nye da? hehe tror det er bra for deg jeg! Sikkert så eldgammel som meg hahah![;)]

Veldig enig med Leatroll her! Og så tror jeg ikke at Sebastian har vondt av å se at pappaen er lei seg, eller du for den saks skyld. Bedre at han får se ekte følelser hos ekte mennesker enn at de blir fullstendig undertrykt, det vil også føles rart for et barn, og kanskje veldig forvirrende. Direkte deprimert er noe annet, da trenger i så fall pappaen hjelp. Og han må jo klare å ta seg godt av han. Og så tror jeg det er viktig at dere forteller Sebastian at pappaen (og evnt. du) er lei seg og hvorfor, med et forståelig og enkelt språk.Viktig at Sebastian ikke tror det har med han å gjøre. Disse små forstår mer enn vi tror!

Ellers så tenker jeg at du ikke skal gi fra deg den ekstra dagen hvis ikke pappaen viser genuin interesse for den. Og du må være sikker på at du virkelig vil gi den fra deg.

Skjønner veldig godt at dette er sårt for deg også, og at du ønsker det beste.

pappaen er en flott person.
bare vært mye følelser for begge uten at vi har snakket noe særlig om det.

alt ordner seg. :)

vi krangler ikke eller noe.
når ting er sårt og nytt, tenker man litt ekstra tanker, også har vi nok litt forskjellige måter å være på, men sånn er det.

takk for svar :)

Dette har me snakka masse om[:)] og vet hvordan ting er hos dere, siden jeg kjenner både deg og pappaen til Sebastian. Må si meg enig i mye av det som Leatroll skriver her. Du må også tenke på alt som har skjedd på kort tid for Sebastian, ny mann i ditt liv, du og pappaen bor ikke sammen lenger, Sebastian skal være litt her og litt der + at du har flyttet 2 ganger. Men uansett så vil jo tiden hjelpe til etterhvert!

selve bruddet osv har ikke tæret på sebastian.
jeg ønsker heller ikke vondt for far.
dette har vært følelsesmessig for oss alle, og da sebastian skulle bytte seng uten at jeg visste noe, ble jeg litt "redd".
jeg ønsker best mulig dialog med pappaen, men forstår at alt ikke er like lett når jeg har ny mann osv.
min nye kjære styrer ingenting når det kommer til seabstian.
han er en fantastisk person som stiller opp, men oppdragelsen skjer via meg og pappaen.
det er vi som gjør bestemmelser.

sebastian har det bedre enn noen gang.
han forstår hva som er pappa og hva som er mamma.

de personene som har vært sårbare er oss voksne.

alt kommer til å gå seg til med tiden.
vi krangler ikke noe, men alt dette nye med flytting osv for meg, har vært rart og tøft.
de som kjenner meg, kjenner også min samvittighet ovenfor andre mennesker osv.
jeg ønsker bare alt godt....og for første gang i livet mitt tar jeg tak i meg selv.

sebastian stortrives hos far, så jeg bekymrer meg ikke en tanke for det.

Jeg skjønner deg godt Heffa, og du har fått mye bra back up her.
Jeg hadde, som flere, reagert veldig på å ikke få tak i bf hele helgen, da jeg også hadde følt behov for å snakke med barnet mitt i løpet av en langhelg. Men jeg forstår også at det er vanskelig for han, men han burde ikke det komme i veien for Sebbes kommunikasjon og relasjon til deg.

Når det er sagt så vil jeg også bare si at selvom man ikke ser det direkte, så tror jeg at de aller fleste barn blir preget av et brudd mellom foreldrene. Selvom de ikke blir "ødelagte" og foreldrene har grei tone, så er det en stor, stor omveltning i livet dems.
Jeg tviler ikke på at S klarer seg kjempefint, men det er nok ikke til å stikke under en stol at også han nok har blitt preget av alt som har skjedd, selvom det har skjedd på en fin og rolig måte [:)]

Men kanskje bf følte at han ville gjøre noe spesielt for sønnen sin med den sengen? Selvom jeg er enig med deg at det ikke burde være noe stress så lenge han var fornøyd i sprinkelseng. Men tror du det vil bli et stort problem? Mange barn forstår nok at det er forskjell på ting her og der?
Teo fikk ny seng i vår, men han ligger fortsatt i reiseseng hos mormor og bestefar, uten noe som helst problem. For slik er det der, og slik er det hjemme på rommet hans [:)]

Back
Topp