13 uker på vei, og nettopp fått påvist Toxoplasma.... :(

sola86krs

Forelsket i forumet
MAI 2013
Var hos legen igår, og fikk svar på 'standardpakka' med blodprøver vi alle tar, og fikk også påvist Toxoplasma..
Leste litt om dette, og det kan jo være virkelig alvorlig for barnet :/

Legen sa at prøvene er sendt videre til Rikshospitalet for å se om jeg har antistoffer i kroppen mot dette, eller ikke.
(Antistoffer vil si at jeg er smittet FØR svangerskapet, og ingen antistoffer vil si jeg er smittet under svangerskapet nå.)
Har vært KJEMPENØYE med mat/frukt etc, alt er gjennomstekt/kokt, eller frukt/grønt er nøye vaska. Har ikke katt, men svigers har katt, som jeg har klappa. Men kan ikke tro det lille der ska ha slått ut på meg med toxoplasma...
Etter alt jeg kan tro (og håpe på) så har jeg allerede vært smittet FØR svangerskapet..Men ingenting er jo sikkert. Får svar om et par uker fra legen.

Det er GRUUUSOMT å gå slik å vente på svar.. :(

Men skjønner ingenting jeg. Både meg å sambo er kjempe bekymret og aner ikke å vi skal gjøre... Barnet kan bli hjerneskadet + andre ting, alt pga denne parasitten i kroppen..

Noen som har erfaring med dette,eller tips om noe?
Hva skjer hvis jeg ikke har antistoffer i kroppen, og har blitt smittet nå under svangerskapet? :/

 
Skjønner at du bekymrer deg! Men du kan trøste deg med at hvis du har blitt smittet i svangerskapet og overført det til fosteret hadde du mest sannsynlig mistet hvis barnet hadde fått store skader av det. Ellers er det minst sannsynlig og overføre smitte på dette stadiet i svangerskapet. Så sjansen er igjen stor for at kun du har fått smitten hvis den er ny.
 
nei, for en kjip situasjon:(

Men du fikk påvist at du har parasitten i kroppen?? eller  kan det bare være at du har antistoffer? skjønte ikke helt :/

Trodde hvis man tok en slik blodprøve for å finne ut av det, så ville svaret være enten: du har toxoplamsa eller at du har antistoffer mot det (altså hatt det en gang før)

Er litt bekymret for dette selv, for jeg har katt og skifter kattedoen, for mannen nekter....jeg bruker hansker, men uansett så er jo katta overalt og sover i sengen vår osv... akk denne bekymringen!
 


Polarbear skrev:
nei, for en kjip situasjon:(

Men du fikk påvist at du har parasitten i kroppen?? eller  kan det bare være at du har antistoffer? skjønte ikke helt :/

Trodde hvis man tok en slik blodprøve for å finne ut av det, så ville svaret være enten: du har toxoplamsa eller at du har antistoffer mot det (altså hatt det en gang før)

Er litt bekymret for dette selv, for jeg har katt og skifter kattedoen, for mannen nekter....jeg bruker hansker, men uansett så er jo katta overalt og sover i sengen vår osv... akk denne bekymringen!


Mannen din kan jo ikke nekte det når det kan ha så store konsekvenser for babyen deres..?

Det hadde ikke jeg funnet meg i! Katten burde heller ikke sove i sengen deres.
 


Nuppa skrev:


Polarbear skrev:
nei, for en kjip situasjon:(

Men du fikk påvist at du har parasitten i kroppen?? eller  kan det bare være at du har antistoffer? skjønte ikke helt :/

Trodde hvis man tok en slik blodprøve for å finne ut av det, så ville svaret være enten: du har toxoplamsa eller at du har antistoffer mot det (altså hatt det en gang før)

Er litt bekymret for dette selv, for jeg har katt og skifter kattedoen, for mannen nekter....jeg bruker hansker, men uansett så er jo katta overalt og sover i sengen vår osv... akk denne bekymringen!


Mannen din kan jo ikke nekte det når det kan ha så store konsekvenser for babyen deres..?

Det hadde ikke jeg funnet meg i! Katten burde heller ikke sove i sengen deres.

Ja, du bør ikke skifte på kattedoen. Eller i hvertfall ha hansker og munnbind, fordi parasitten havner jo i lufta når du/katta tar borti kattesanda.
 
Hei=)
Toxoplasmose er svært sjeldent i Norge, mindre enn 10%, så du har helt sikkert fått det i deg som liten når du spiste sand i sandkassen...:p  Og da kan du jo puste lettet ut resten av svangerskapet da du har dannet antistoffer og er beskyttet ut livet=)!

Hvis du har blitt syk med toxoplasmose nå, har du muligens merket det ved lette influensalignende symptomer, selv om det ikke gir symptomer hos alle. Men siden det er så sjeldent, og siden du selv skriver, du er NØYE med håndhygienen, ved matlaging etc, så er jeg overbevist om at dette går fint=)! Når det gjelder katta, så skal man faktisk "spise" avføring fra katt, inneholdende egg fra parasitten, lite trolig at litt kos med en katt fører til det..:) 
Masse lykke til i hvert fall, dette går helt sikkert finfint=)!
 
ja vet jo alt dette, men hva kan jeg gjøre... katten greier vi ikke å unngå at hopper opp i sengen vår! men det skal sies at det er en innekatt og det var moren også. Vet ikke om det er mindre sannsynlighet da? for får ikke kattene denne parasitten gjennom jord ute?

Leste en artikkel hvor det sto at sjansen er like liten/stor for å få toxoplamsa som ved å ha katt elller ikke ha katt. Står så mye forskjellig info rundt omkring syns jeg. Men tenker jeg skal ta turen til legen og be om å ta en blodprøve. Kan håpe på at jeg er immun, siden jeg har hatt katt hele livet, og den forrige katten var en utekatt.
 
Kattene får dessverre unødvendig mye pes, greit nok de er vert for parasitten Toksoplasmose Gondii, men den smitter like fullt gjennom at man spiser frukt, grønnsaker som ikke er vasket godt nok, og kjøtt som ikke er tilstrekkelig varmebehandlet.
Kattene går jo ikke akkurat rundt med avføring i pelsen inneholdende farlige egg fra parasitten...:p For all del, bruke hansker med tømming av kattedo og ikke la de sove midt på hodeputen, men man kan ikke akkurat inhalere eggene liksom så det går som regel finfint =)
 


Polarbear skrev:
ja vet jo alt dette, men hva kan jeg gjøre... katten greier vi ikke å unngå at hopper opp i sengen vår! men det skal sies at det er en innekatt og det var moren også. Vet ikke om det er mindre sannsynlighet da? for får ikke kattene denne parasitten gjennom jord ute?

Leste en artikkel hvor det sto at sjansen er like liten/stor for å få toxoplamsa som ved å ha katt elller ikke ha katt. Står så mye forskjellig info rundt omkring syns jeg. Men tenker jeg skal ta turen til legen og be om å ta en blodprøve. Kan håpe på at jeg er immun, siden jeg har hatt katt hele livet, og den forrige katten var en utekatt.

Hvis den aldri er ute har den ikke mulighet til å bli smittet med toxo, så da er det ikke farlig. Men du burde avvenne katten med å sove med dere til babyen kommer. Skal babyen sove på rommet deres (som det er anbefalt) skal ikke katte sove der inne.
 


Tahlula skrev:
Kattene får dessverre unødvendig mye pes, greit nok de er vert for parasitten Toksoplasmose Gondii, men den smitter like fullt gjennom at man spiser frukt, grønnsaker som ikke er vasket godt nok, og kjøtt som ikke er tilstrekkelig varmebehandlet.
Kattene går jo ikke akkurat rundt med avføring i pelsen inneholdende farlige egg fra parasitten...:p For all del, bruke hansker med tømming av kattedo og ikke la de sove midt på hodeputen, men man kan ikke akkurat inhalere eggene liksom så det går som regel finfint =)

Det er uansett anbefalt at gravide ikke tømmer kattedoen.
 


Nuppa skrev:


Tahlula skrev:
Kattene får dessverre unødvendig mye pes, greit nok de er vert for parasitten Toksoplasmose Gondii, men den smitter like fullt gjennom at man spiser frukt, grønnsaker som ikke er vasket godt nok, og kjøtt som ikke er tilstrekkelig varmebehandlet.
Kattene går jo ikke akkurat rundt med avføring i pelsen inneholdende farlige egg fra parasitten...:p For all del, bruke hansker med tømming av kattedo og ikke la de sove midt på hodeputen, men man kan ikke akkurat inhalere eggene liksom så det går som regel finfint =)

Det er uansett anbefalt at gravide ikke tømmer kattedoen.

Jepp selvfølgelig er det best om enn kan få andre til å gjøre det for seg=) Er jo ikke en supertrivelig jobb heller....:p
 
Tusen takk for svar alle sammen! :)

Ja jeg satser på at jeg allerede hadde toxoplasmose i kroppen FØR jeg ble gravid, å at prøvene fra Oslo viser dette! :)
Kan igrunn ikke skjønne annet liksom, men igjen; man skal aldri si aldri.

Bare godt å få ut litt tanker her, og høre med andre hva slags erfaringer og tanker folk har :)
Så, nå er det bare å vente i spenning, skal ringe legen neste mandag for å høre om svarene er kommet :)

Har ikke hatt influensa lignende symptomer eller noenting som kan minne om at jeg skulle vært smitta av dette, så håper jo det går vår vei, og at lille spira inni maven vokser seg stor og frisk :)
Var på tidlig ultralyd 11+ 4 og fikk beskjed om at alt så tipp topp ut og kom mest sannsynlig til å bli kjempe bra, så håper det forblir slik :)
Hadde èn blødning uke 12 + 3, har ikke blødd noenting tidligere i svangerskapet så fikk litt panikk, ringte sykehus å snakka med de, men fikk bare beskjed om at det kunne skje hvem som helst å at det ikke var et tegn på at noe var galt nødvendigvis.
Så igjen; har troa på at dette ordner seg, men tankene er jo i bakhodet fordi om..

Nå kom det ut mye rart her, men er godt å snakke med andre som er gravide og som kan kjenne seg igjen i tankene og alt rundt :)
 
hei har du hatt katt "hele" livet? i så fall så er sjansen for at du har hatt det før du ble gravid en del større... :-)
 
hei har du hatt katt "hele" livet? i så fall så er sjansen for at du har hatt det før du ble gravid en del større... :-)
 
Har aldri hatt katt nei, bare småkost litt på katt om vi har vært på besøk hos noen som har katt fra før av. Men alltid nøye med håndvask etc etterpå..
Så får nå se, håer tida går fort å vi får positivt svar :)
 
OPPDATERING;

Ringte Riksen idag å hørte om prøvene, de va ferdig behandlet og videresendt til legen. Så ringte da til legen, å fikk svaret jeg har håpet på; jeg var smittet FØR svangerskapet og alt er fint, fosteret er ikke skada og alt kommer til å gå bra :D

HURRAAAA!
Er såå uendelig glad, dette var bare en helt fantastisk nyhet å få! :D
 
Så utrolig bra! :)
Da slipper du å bekymre deg for toxo-smitte i svangerskapet også.
 
Nabodama fikk dette når hun gikk gravid med yngste. Hun lå på sykehuset noen uker og fikk antibiotika(eller noe sånt). Gutten er nå 4 år og har ingen skader av noe slag :)
 
Back
Topp