120 studiepoeng på ett år?

¤Woolfmother¤

Forumet er livet
Tror dere det lar seg gjøre?
Jeg har søkt PPU fra høsten. Samtidig har jeg veldig veldig lyst til å ta smafunnsfag 1 sånn at jeg har 60 stp i samfunnsfag. Jeg skal uansett fylle på 30 stp i historie slik at jeg har 60 der.
Tror dere det er mulig å ta 30 i samfunnsfag, som er et fag det bare er nødvendig å møte opp på forelesninger som vil være 2 dager i uka, sammen historie som er nettbaset, men har et stort pensum og samtidig ta PPU? (Praktisk pedagogisk utdanning)
Det er nemlig siste mulighet til å ta samf.fag 1 på denne måten. Det er et unntak til oss som har 30 stp i samf fra før...

Noen som har tatt så mange stp samtidig før og faktisk fått det til å gå?

Jeg tenker at om du har god tid, så kan du vel klare det, men det blir nok mye jobb. 

Jeg har 48,5 studiepoeng dette semesteret og for meg har det vært VELDIG tungt. 
Jeg måtte si opp ekstrajobben min og gikk virkelig i kjelleren. Konstant dårlig samvittighet for enten studier eller sønnen min og følelsen av å ikke yte 100% noe sted tæret veldig på. 

Jeg tror det kommer an på mange ting om man klarer det eller ikke. Hvor vanskelig man syns fagene er, hvor stor arbeidskapasitet man har osv.

120 stp blir jo to års studier på ett år. I vårt studie er det forventet at vi jobber ca 12 timer med studier 5 dager i uka, ved vanlig progresjon, altså 60 stp pr år. Jeg går økonomi og administrasjon da. Der må man jo forstå tingene på en annen måte enn i historie.

Jeg vet ikke om det stemmer, men jeg føler kanskje at historie er et fag hvor man mer trenger å lese og huske framfor å forstå, og at det dermed blir enklere å få det til.

Edit: Samme med samfunnsfag. PPU vet jeg next to nada om, så der kan jeg ikke uttale meg.

Hvis det lar seg gjøre timeplanmessig og praksismessig. Ellers sier jeg som de over - det kommer til å bli sinnsykt hardt med mye jobbing!

Jeg tok 90stp på et år og det var ganske travelt. Når de andre hadde studiedager osv så hadde vi som tok så mye, praksis og undervisning. Oppgaveskriving ble i helger og kvelder.

Historie er et lesefag. lese lese lese. Lage seg tidslinjer. hva skjedde når og hvem var vikitg. Samfunnsfag går "lett". Det er de obligatoriske oppgavene som er kjipern der. Det er PPU som blir hovedfokus uansett. Og uansett vil jeg komme til å ta 90 stp fordi jeg skal fullføre historie.

Lurer på om jeg takker ja til plassen på samfunnsfag uansett, kommer jeg inn på PPU så vurderer jeg å prøve meg på hele pakka.

Kan jo velge bort et fag om jeg merker at det ikke går...

Det går så fint atte..! =) Jeg tok 120 stp på et år i økonomistudiet, en blanding både av fag hvor det var obligatorisk oppmøte, fag uten obligatorisk møte, fag med avsluttende eksamen som eneste vurdering og fag med langsgående vurdering, fag med utelukkende individuell innsats og fag med utelukkende gruppearbeid. vet ikke hvordan PPU er bygget opp, men hvis det er "ett kurs" på 60 stp vil det bli vesentlig annerledes for deg enn det var for meg. Jeg hadde mange (!) fag på 5 og 10 stp, slik at til jul det året hadde jeg 12 eksamener. Vesentlig færre til sommeren, heldigvis. Resultatene mine ble mer enn gode nok. Men; det koster! Jeg klarte det fint så lenge det stod på (jobbet beinhardt og strukturert fra 8 til 16 hver dag, fri hver kveld og hver helg), men fikk en tydelig reaksjon i jula (de 12 eksamenene (på 10 skoledager) var nok litt drøyt) - var konstant kvalm og uvel. I nesten ett år etter at siste semester var avsluttet slet jeg med at magen slo seg på tverke hvis jeg ble det minste stressa. Men det har gått over - og i ettertid synes jeg definitivt at det var verdt det.

Ser for meg at det kan være greiere med få store fag enn mange små (som jeg hadde) - men det har jeg jo ikke prøvd. Lykke til! =)

Jeg jobbet ikke det året, var fulltidsstudent.

Back
Topp