12 ukers kontroll i dag

Spent.no

Forelsket i forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Skal straks på 12 ukers kontroll:) spent. Er 11+4. Hva gjør man der? Får man hørt hjerte?

Skal du til jordmor? I tilfelle kan det hende at ho vil prøve å høre etter hjertelyden men berre om ho Finn den med ein gang... men seier ofte i fra først at det bruker å vere vanskelig å finne den so tidlig men at ein kan gjere eit lite forsøk likevel.. og berre bagatelliserer det om ho ikkje hører noko for å ikkje lage uro hos den gravide. Mens eg har til gode å oppleve at legen faktisk tar seg tid til sånt... dei har det ofte litt meir travelt enn jordmor, som har alt fra ein halvtime til 45 min ledig for alt og ingenting [emoji4] må huske å ta med urinprøve til kver kontroll. Evt ta det der. Fyller ut helsekort. måler blodtrykk og puls, vekt, blodprøver, får informasjon om ka som skjer videre, sjekker kanskje magemål. Tar ofte opp forskjellige tema kver gang som feks ernæring. Eller du kan ta opp noko du lurer på [emoji4] masse lykke til [emoji173]️

Vi bare pratet. Gruer meg veldig til tul på mandag. Er så redd det er noe galt, blir skremt av alt jeg leser på nett. Så vi pratet litt om det. Har lavt stoffskifte og så hadde jeg lite folat når jeg fant ut at jeg var gravid. Hu sa det er 99,9 % sjanse for at alt er bra:) i tillegg snakket vi om kvalmen, og hu sa at jeg kunne drikke cola, var ikke noe problem. Hu fylte ut blodprøve skjemaer , skal ta det på mandag da jeg er 12 uker, hu ville at jeg skulle vente til da. Ble de tatt for tidlig så måtte man ta de på nytt. Hadde med urinprøve, den var Ok. Tok blodtrykk som var fint:) spurte meg om høyde og hva vekta mi var før graviditeten, og så satt hu opp ny time rundt uke 18. Ul bestilte hun ikke, det blir vist gjordt på mandag når jeg skal på tul på st. Olavs

Jeg hadde 1.kontroll på tirsdag. Samboer var med og signerte farskapserklæring. Jordmor fylte ut helsekort, klargjorde blodprøvepapirer (jeg var bare 10+1, får ikke ta blodprøver før jeg er minst 12 uker), sjekket vekt, blodtrykk og urinprøve. Resten av tida gikk til samtale. Utspørring av oss og generell informasjon fra jordmor om alt fra kosthold, trening, videre prosess etc. Vi var der i nøyaktig en time [emoji4]

:) veide meg ikke jeg. Ble ikke spurt ut så mye heller. Men har vært hos begge jordmødrene her nå, og er veldig fornøyd:)

Back
Topp