12 ukers kontroll hos legen

Regner med det er urinprøve, blodprøver, utfylling av helsekort, søke om fødeplass osv :) Min mann var ikke med forrige gang og heller ikke denne gangen. De får mest sannsynlig hverken se eller høre babyen (om man ikke er heldig og har en lege som driver med slik), så jeg synes ikke det er noe poeng.

Barnefar var med da jeg var gravid med første. Det er mye samtaler og spørsmål som stilles, og det kan være greit for far også å få svar på det han lurer på! Denne gangen var han ikke med, da han følte han visste hva det gikk i ;)

Hei.
Hva skjer under 12 ukers kontrollen hos legen?
Er det noe vits i at barnefar er med?
Er utfylling av helsekort , blodprøver og urinprøve (ta gjerne denne før du går inn til legen og)
Og hos min lege så pratet vi litt om hvordan det eller gikk , eller hvordan graviditet har vært til no :)

Mannen har aldri vært med meg, tenker ikke det er så intressant for han.

Her blir han med på tidlig ultralyd og ordinær ultralyd, og muligens noen av sykehuskontrollene. Men utenom det tror jeg ikke han har behov for mer :) Han var med meg på absolutt alle kontroller sist. Sykehuskontroll hver 4. uke og legetime/jordmortime hver 4. uke, altså to kontroller i mnd.

For tre år siden var det blodprøver, urinprøve, blodtrykk, utfylling av helsekort. Legen lyttet på hjerte og lunger, og testet om han kunne høre med doppler, og vi fikk høre hjertet :) mannen var ikke med, kræsjet med jobb. Men han var med på ultralyder og et par av timene hos jordmor :)

Virker som "alt" er forandret siden sist jeg var gravid - så spent på hvordan dem gjør det denne gangen. Blir nok ikke å gå til legen mer enn for å ta blodprøver og sånn etter denne første kontrollen, holder meg til jordmor ...

Back
Topp